شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای سید نور الدین هندی (احوال‌پرسی از بستگان)

ترکیه، بورسا
اعلام سلامتی و احوال‌پرسی از بستگان
هندی، سید نور الدین
جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۴۴۱

توضیح تاریخی

  • دلیل شهرت برادر امام به هندی در کتاب خاطرات آیت‌الله پسندیده، برادر امام اینگونه آمده‌است که علامه سید احمد موسوی مشهور به "هندی" پدر آیت‌الله سید مصطفی موسوی (پدر بزرگوار امام)، از آن رو به "هندی" شهرت یافته بود که سال‌ها پیش نیای بزرگوارش، به انگیزه تبلیغ دین از نیشابور به کشمیر هجرت کرده بود و در آنجا به شهادت رسید. از آن پس به رسم و سپاس مردم هند، به "دینعلی شاه" لقب گرفت. ر.ک. خاطرات آیت‌الله پسندیده، محمدجواد مرادی‌نیا، انتشارات سوره مهر، صفحه 8.
  •  26 آبان 1342 دولت عَلَم لایحه مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی را به مجلس سنا داده بود بالاخره با فشار آمریکایی‌ها که به دنبال تصویب قرارداد وین معروف به حق توحش بودند، در 21 مهرماه 1343 قانون کاپیتولاسیون تصویب شد. اعلامیه و سخنرانی علیه کاپیتولاسیون در 4 آبان، باعث دستگیری امام در شب 13 آبان شد. فردوست می‌گوید: "تبعید آیت‌الله طرح آمریکایی‌ها بود و محمدرضا از اجرای آن می‌ترسید و مخالف بود اما منصور او را راضی کرد." ایشان را مستقیم به فرودگاه مهرآباد بردند و از آنجا به ترکیه. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 117.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
20 محرّم الحرام 1385
حضرت مستطاب آقای هندی «1»- دام عمره‌
به عرض عالی می‌رساند، مرقومه محترم چندی پیش واصل و موجب مسرت گردید
سلامت و سعادت جنابعالی و بستگان را از خداوند تعالی مسالت می‌نماید، و حالت این جانب بحمد الله تعالی خوب است و هیچ نگرانی ندارم. و جنابعالی و سایر اقوام نگران نباشید، حال من اینجا شاید از ایران هم بهتر باشد. در صورت امکان گاهی از سلامت خودتان و خویشاوندان مستحضرم فرمایید. خدمت همه خصوصاً همشیره «2» مکرمه سلام می‌رسانم و سلامت همه را از خداوند تعالی مسالت می‌نمایم. و السلام علیکم و رحمه الله.
روح الله الموسوی الخمینی‌
مصطفی بحمد الله سالم و سلام ابلاغ می‌نماید.

«۱»- برادر کوچک امام خمینی.«۲»-« آغازاده خانم»؛ خواهر امام خمینی.


امام خمینی (ره)؛ 01 خرداد 1344
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: