شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه تشکر به آقای محمد حسین انزابی (ورود به نجف)

نجف
تبعید امام خمینی از ترکیه به عراق
ممانعت دولت از ارسال و دریافت تلگرافات
انزابی، محمد حسین- تبریز
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۱

توضیح تاریخی

  • طی مذاکره سرّی دولت ایران با دولت عراق در قبال این تعهد که دولت ایران دخالتی در سرنوشت، آزادی و مدت اقامت امام در عراق نداشته باشد، عراقی‏ها با انتقال امام به عراق موافقت نمودند. ورود امام در 13 مهر 1344ش به عراق پس از یازده ماه اقامت در ترکیه، که ابتدا به صورت ناشناس انجام گرفت، استقبال گرم و پرشور و بی سابقه‏ای را به دنبال آورد. امام پس از یک توقف کوتاه در کاظمین، برای زیارت مرقد مطهر امام هادی(علیه‌السلام) و امام عسگری(علیه‌السلام) رهسپار سامرا شدند و با استقبال باشکوه مردم و حوزه علمیه سامرا مواجه گردیدند. روز بعد کربلا یکپارچه برای استقبال از امام آماده شد و ایشان یک هفته بعد با استقبال بی‏سابقه مردم و حوزه علمیه نجف وارد این شهر شدند. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir

بسمه تعالی‌
خدمت جناب مستطاب، ثقه الاسلام، خطیب محترم، آقای آقا شیخ محمد حسین انزابی- دامت افاضاته‌
به عرض می‌رساند، تلگراف جنابعالی که حاوی تبریک ورود حقیر به عتبات عالیات بود، موجب تشکر گردید؛ و چون احتمال داده می‌شد که جواب تلگرافی را نرسانند، مبادرت به جواب کتبی شد. از خدای تعالی موفقیت آن جناب و عموم مروّجین شریعت مقدسه را در اعلای کلمه طیبه اسلام خواستار و ملتمس دعا هستم. و السلام علیکم و رحمه الله.
از قرار اطلاع تلگرافات حقیر را نرساندند؛ چنانچه تلگرافاتی که از ایران برای این جانب شده است نوعاً نرساندند. و این معنا ظاهراً برای ایجاد نگرانی و تفرقه است. جنابعالی این معنا را به هر نحو صلاح می‌دانید به حضرات آقایان و دیگران ابلاغ فرمایید.
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 02 آبان 1344
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: