شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه تشکر به فرماندهان ارتش و سپاه (تبریک شکستن حصر آبادان)

تهران، جماران
شکست محاصره آبادان و تقدیر امام از رزمندگان اسلام
فلاحی، ولی اللَّه- ظهیرنژاد، قاسم علی- رضایی، محسن (فرماندهان ارتش و سپاه)
جلد ۱۵ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۵۴ تا صفحه ۲۵۵

توضیح تاریخی

  • عملیات ثامن‌الائمه به دلیل تاکید امام بر اجرای عملیات‌های تهاجمی صورت گرفت و موجب نجات آبادان از حصر ارتش عراق گردید. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 326.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
تیمسار سرتیپ فلاحی، تیمسار سرتیپ ظهیرنژاد، و جناب آقای محسن رضایی- ایّدهم الله تعالی‌
تلگراف شما در خصوص فتح بزرگ که خداوند تعالی نصیب ارتش، نیروی هوایی و هوانیروز، سپاه پاسداران، بسیج، ژاندارمری، فداییان اسلام، و سایر نیروهای مردمی فرموده و محاصره آبادان به طور کامل شکسته شده است «1» واصل گردید. این جانب این پیروزی بزرگ را به فرماندهان تمامی نیروهای مسلح و به سربازان ارجمند و سپاهیان نیرومند تبریک می‌گویم. و امید است این سرافرازیها را که برای اسلام و میهن فراهم می‌کنند منظور نظر مبارک ولیّ الله الاعظم، بقیه الله- ارواحنا له الفداء- باشد. و آخرین‌ پیروزمندی را که بیرون راندن نیروهای متجاوز کافر از سرزمینهای میهنمان است، ملت شریف بزودی مشاهده کند. این جانب به اسم ملت بزرگ ایران از رزمندگان دلیر ارتش و سپاه و دیگر قوای مسلح- ایّدهم الله تعالی- تقدیر و تشکر می‌کنم. از خداوند متعال توفیق، نصرت و عظمت اسلام و مسلمین و بخصوص نیروهای مسلح اسلامی را خواستار است. و السلام علیکم.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- متن تلگراف فرماندهان سپاه اسلام: « بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏ محضر مبارک حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و فرمانده کل قوا. در اجرای فرمان آن امام امت، دایر بر شکستن محاصره آبادان و انهدام نیروهای متجاوز در شرق رود کارون و بر اساس طرح پیشنهادی نیروی زمینی و سپاه در شورای عالی دفاع که در حضور جنابعالی ارائه و مورد تصویب قرار گرفت، در سحرگاه روز پنجم مهر ماه با شرکت لشکر ۷۷ تقویت‏شده خراسان و سپاهیان پاسدار انقلاب و نیروی هوایی و هوانیروز و ژاندارمری و فداییان اسلام و سایر نیروهای مردمی، اجرا و ظرف چند ساعت با اجرای یک مانور ماهرانه نیرویی از دشمن متجاوز عراق به استعداد یک لشکر تقویت شده اسیر و مجروح و منهدم و متواری گردید و شمال آبادان و شرق رود کارون بازپس گرفته شد و به طور کلی محاصره آبادان شکسته شد. ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این پیروزی را مرهون لطف خداوند و رهنمودهای امام امت می‏دانند و این پیروزی را به امام امت و ملت ایران تبریک عرض می‏کنند. جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرتیپ فلاحی؛ فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرتیپ قاسم علی ظهیرنژاد؛ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محسن رضایی».


امام خمینی (ره)؛ 05 مهر 1360
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: