مطلب مرتبط

جایی برای شرقزده و غربزده نیستجایی برای شرقزده و غربزده نیست
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت ایران (شهادت جمعی از فرماندهان نظامی در سانحه هوایی)

تهران، جماران
شهادت جمعی از رزمندگان و از جمله فرماندهان نظامی (شهیدان: فلاحی، نامجو، فکوری، کلاهدوز) در سانحه هوایی
پیام [به ملت ایران (شهادت جمعی از فرماندهان نظامی در سانحه هوایی)]
ملت ایران
جلد ۱۵ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۶۳ تا صفحه ۲۶۴

توضیح تاریخی

  •  فردای پیروزی عملیات شکست حصر آبادان، هواپیمایی که از منطقه عملیاتی عازم تهران بود در جنوب تهران سقوط کرد. سرتیپ فلاحی، جانشین ستاد مشترک ارتش، سرهنگ فکوری، سرهنگ نامجو، وزیر دفاع و نماینده امام در شورای-عالی دفاع، یوسف کلاهدوز، قائم‌مقام فرمانده سپاه، و محمدعلی جهان‌آرا، فرمانده سپاه خرمشهر، 40 مجروح و تعدادی از شهدای عملیات در این پرواز حضور داشتند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 327.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
إنا للَّه و إنا إلیه راجعون‌
با کمال تاثر و تاسف خبر دلخراش سانحه هوایی یک فروند هواپیمای نیروی هوایی که حامل شهدا و مجروحین جنگ اخیر بود و منجر به شهادت جمعی از خدمتگزاران به اسلام و ملت شهیدپرور ایران گردید، که در بین آنان تیمسار سر لشکر ولی الله فلاحی، تیمسار سرتیپ نامجو، تیمسار سرتیپ فکوری و آقای کلاهدوز بودند واصل گردید. «1» اینان خدمتگزاران رشید و متعهدی بودند که در انقلاب و پس از پیروزی با سرافرازی و شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت حق تعالی شتافتند.
امید است که پس از پیروزی شرافت‌آفرین برای ملت و پس از زحمات طاقتفرسا در راه هدف و عقیده، روسفید و سرافراز به پیشگاه مقدس ربوبی وارد و مورد رحمت خاصه واقع شوند. شک نیست که همه باید این راه را برویم و به سوی حق و سرنوشت خویش بشتابیم؛ پس چه سعادتی بالاتر از آنکه در حال جهاد با دشمنان اسلام و خدمت به حق و خلق و مجاهدت در راه هدف و شرف این راه طی شود. و چه سعادتمند بودند این شهیدان که دیْن خود را به اسلام و ملت شریف ایران ادا نموده‌ و به جایگاه مجاهدین و شهدای اسلام شتافتند. اکنون بر ملت ایران و خصوص قوای مسلح است که با شجاعت و قدرت و مجاهدت و افزودن پشتکار، یاد آنان را زنده و به جهاد چون آنان ادامه دهند. و در جبهه و پشت جبهه پیروزی‌آفرینند و به پیش روند، و دل دشمنان کوردل را که با شهادت هر یک از رزمندگان ما وعده شیطانی به خود می‌دهند لرزنده‌تر کنند و به آنان بفهمانند کسانی که برای هدف و عقیده جهاد می‌کنند و از میهن عزیز خود دفاع می‌نمایند، از شهادت این عزیزان سستی و هراسی به خود راه نمی‌دهند. جوانان رزمنده و شجاع ارتش و سپاه و سایر قوای مسلح پیروان شهید جاویدی «2» هستند که تاریخ می‌گوید هر یک از جوانان و یاران او که به شهادت می‌رسیدند، رخسار مبارکش افروخته‌تر و آثار شجاعت و تصمیم در او بارزتر می‌گردید، و یادگار شجاعان صدر اسلام هستند که پرچم از دست هر یک از فرماندهان می‌افتاد دیگری پرچم را می‌گرفت و به رزم در راه هدف ادامه می‌داد. ما گر چه عزیزان ارزشمندی را از دست دادیم، لکن هدف به قوت خود باقی و فرزندان اسلام با اراده آهنین و تصمیم قاطع از اسلام و میهن عزیز خود دفاع می‌کنند، و هر چه بیشتر برای خود و میهن خود افتخار می‌آفرینند تا کوردلان و منافقان و پناهندگان در دامن غرب بدانند تا ملت ایران و قوای مسلح شجاع زنده است برای غرب و شرق و غربزده و شرق‌زده در کشور بقیه الله اعظم جایی نیست. این جانب این ضایعه اسفناک را به ملت ایران و ارتش و سپاه و سایر قوای مسلح و فرماندهان شریف آنها و به خانواده محترم شهدا تسلیت و تبریک عرض می‌کنم. این شهدا و شهدای عزیز ما که در راه هدف و آرمان اسلامی به شهادت رسیدند موجب سرافرازی و افتخار هم میهنان و قوای مسلح و خانواده‌های عزیز خود شدند. از خداوند متعال برای آنان رحمت و برای ملت و بازماندگان شهدای عزیز سعادت و صبر می‌طلبم. و السلام علی عباد الله الصالحین.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- ساعت ۱۹ هفتم مهر ماه ۱۳۶۰ یک فروند هواپیمای سی- ۱۳۰ متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران که از مناطق جنگی به تهران عزیمت می‏کرد در حومه جنوبی تهران( کهریزک) به علت نامعلومی دچار سانحه گردید و سقوط کرد. و فرماندهان نظامی آقایان: ولی اللَّه فلاحی، موسی نامجو، جواد فکوری، یوسف کلاهدوز، و محمد جهان آرا به شهادت رسیدند. «۲»- امام حسین( ع)


امام خمینی (ره)؛ 08 مهر 1360

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: