شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای میرزا محمد ثقفی (خانوادگی)

نجف
پاسخ نامه حاوی تبریک ورود امام خمینی به نجف
ثقفی، میرزا محمد- تهران «1»
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۴۲

توضیح تاریخی

  • طی مذاکره سرّی دولت ایران با دولت عراق در قبال این تعهد که دولت ایران دخالتی در سرنوشت، آزادی و مدت اقامت امام در عراق نداشته باشد، عراقی‏ها با انتقال امام به عراق موافقت نمودند. ورود امام در 13 مهر 1344ش به عراق پس از یازده ماه اقامت در ترکیه، که ابتدا به صورت ناشناس انجام گرفت، استقبال گرم و پرشور و بی سابقه‏ای را به دنبال آورد. امام پس از یک توقف کوتاه در کاظمین، برای زیارت مرقد مطهر امام هادی(علیه‌السلام) و امام عسگری(علیه‌السلام) رهسپار سامرا شدند و با استقبال باشکوه مردم و حوزه علمیه سامرا مواجه گردیدند. روز بعد کربلا یکپارچه برای استقبال از امام آماده شد و ایشان یک هفته بعد با استقبال بی‏سابقه مردم و حوزه علمیه نجف وارد این شهر شدند. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir

بسم الله الرحمن الرحیم‌
26 رجب 85
به عرض عالی می‌رساند، مرقوم مبارک که حاکی از سلامت وجود مسعود و حاوی تفقد و بروز الطاف کریمه نسبت به این جانب بود موجب تشکر گردید. سلامت و عافیت و سعادت حضرت عالی را از خداوند تعالی خواستارم. این جانب و مصطفی بحمد الله تعالی سلامت، و امید است در تحت قباب مطهره ائمه اسلام- علیهم الصلاه و السلام- به جبران ما سَبَق موفق شویم. خدمت جناب آقای آقا حسن «2»- دامت افاضاته- که علی المحْکی «3» بحمد الله سه نوبت به مسجد تشریف می‌برند و امید است مجد اجداد کرام را تجدید نمایند، سلام می‌رساند. و سایر آقازادگان عزیز را دعاگویم. رجای واثق دارم که در مظانّ استجابت دعوات از نظر مبارک محو نشوم. و السلام علیکم و رحمه الله.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- روی پاکت نامه چنین مرقوم شده است: حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقای ثقفی دامت برکاته‏ «۲»- آقای حسن ثقفی، برادر همسر حضرت امام. «۳»- به طوری که گفته می‏شود.


امام خمینی (ره)؛ 29 آبان 1344
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: