شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه تشکر به آقای مرعشی نجفی (تسلیت ارتحال آقای ربانی شیرازی)

تهران، جماران
پاسخ تسلیت رحلت آقای عبد الرحیم ربانی شیرازی
مرعشی نجفی، سید شهاب الدین (از مراجع عظام تقلید)
جلد ۱۶ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۱۰۲

توضیح تاریخی

  • عبدالرحیم ربّانی شیرازی در بین روحانیون مبارز، به لحاظ تشکیلاتی، قوت فکر انقلابی و مقاومت برابر انحرافات فکری حرف اول را می‌زد و با شهامت بی‌نظیر و مبارزات پردامنه خود، یکی از پرنقش‌ترین افراد در نهضت بود. وی محرک اصلی بسیاری از رویدادهای نهضت در فاصله سال‌های 41 تا 43 بود. در اسناد ساواک از او به عنوان "مخ و مغز نهضت روحانیت" یاد شده است. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 186.
  • وی‌، پس‌ از انقلاب‌ چند بار مورد سوء قصد منافقان‌ کوردل‌ قرار گرفت‌ که‌ همه‌ آن‌ ترورها نافرجام‌ بود و خللی‌ در عزم‌ آهنین‌ او برای‌ خدمت‌ به‌ انقلاب‌ و اسلام‌ وارد نساخت‌. آیت‌الله ربانی‌ شیرازی‌، پس‌ از عمری‌ مجاهدت‌، سرانجام‌ در تاریخ‌ 17 اسفند 1360 در حین‌ عزیمت‌ به‌ جلسه‌ شورای‌ نگهبان‌، بر اثر تصادف‌ در جاده‌ دلیجان‌ ـ محلات‌ ـ به‌ ملکوت‌ اعلی‌ شتافت‌. ر.ک. سایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، www.jameehmodarresin.org

بسمه تعالی‌
حضرت آیت الله آقای مرعشی نجفی- دامت برکاته‌
تلگراف تسلیت آن حضرت به مناسبت ضایعه ناگوار رحلت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقای ربانی شیرازی «1»- قدس سره- واصل و موجب تشکر گردید. از خدای تعالی علوّ درجه برای آن مرحوم و صبر و اجر جهت بازماندگان ایشان مسالت داشته و طول عمر و سلامت جنابعالی را خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- عضو فقهای شورای نگهبان‏


امام خمینی (ره)؛ 23 اسفند 1360
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: