شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه تشکر به علما و روحانیون آذربایجانی مقیم قم (ورود به نجف)

نجف
پاسخ تبریک ورود و اقامت امام خمینی در نجف
علما و روحانیون آذربایجانی مقیم حوزه علمیه قم
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۵۶

توضیح تاریخی

  • حکومت ایران برای رهایی از فشار مخالفت‌ها قصد کرد امام را به نجف بفرستد و بگوید تبعید تمام شده و امام به حوزه رفته است و امید داشت در فضای دور از سیاست حوزه نجف، امام را منزوی کند. 13 مهر امام به همراه فرزندشان مصطفی از ترکیه به بغداد رفتند و بعد از چند روز در نجف ساکن شدند. ر.ک. دایره المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 123

بسم الله الرحمن الرحیم‌
19 شعبان المعظم 85
خدمت ذی شرافت حضرات علمای اعلام و افاضل عظام آذربایجانی مقیم حوزه مقدسه علمیه قم- دامت افاضاتهم‌
مرقوم محترم آقایان که حاکی از عواطف کریمه و احساسات دینیه بود، موجب تشکر شد. باید از تحمل مشاقّ و زحمات طاقت فرسای افاضل حوزه‌های علمیه عموماً، و حوزه علمیه قم بالاخص حضرات آقایان تشکر و تقدیر کنم. این دنیا چه خوش و چه ناخوش خواهد گذشت، و همه به سوی دار جزا خواهیم رفت؛ چه بهتر که عمر کوتاه را در راه خدمت به اسلام و مسلمین صرف کنیم تا در پیشگاه مقدس حق تبارک و تعالی سرافراز و در سلک خدمتگزاران درآییم. و وظیفه شما طبقه فضلای جوان که در آتیه پاسداران احکام اسلام هستید سنگین است. هم اکنون خود را مجهز برای پاسداری و خدمت به اسلام و مسلمین فرمایید.
از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین و علمای اسلام و عزت دارَیْن شما افاضل معظم را خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 22 آذر 1344
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: