شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع سرپرستان کمیته‌ها (لزوم حفظ نظم در نیروهای مسلح)

تهران، جماران
لزوم حفظ وحدت نظم و انضباط در نیروهای مسلح
ناطق نوری، علی اکبر (وزیر کشور)- سرپرست کمیته‌های انقلاب اسلامی مرکز و سرپرستان کمیته‌های مناطق تهران‌
جلد ۱۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۴ تا صفحه ۱۵

بسم الله الرحمن الرحیم‌

ضعف ایمان منشا اختلافات‌

یکی از اموری که در اخلاق توجه به آن مهم است اینکه مسائل تکرار شود و این تکرار و تذکر، هم در خود انسان و هم در دیگران تاثیر می‌کند. از این جهت، من بعضی از مسائل را تذکر می‌دهم. شما می‌دانید آن چیزی که این نهضت و این انقلاب را به ثمر رساند ایمان بود و مومنین، همان طور که قرآن شریف فرموده است، برادر یکدیگر بوده و فرقی بین آنها نیست. «1» هوای نفس انسان می‌خواهد هر چه بشود، بگوید من کرده‌ام، و این آثار خودخواهی است و اختلافاتی هم که مشاهده می‌شود، از ضعف ایمان است.
آنها که می‌خواهند برای خدا کار کنند، چه خودشان و چه برادرانشان و چه افرادی دیگر انجام بدهند، برای آنها فرقی نمی‌کند. و من امیدوارم همه ما بتوانیم در جمهوری اسلامی این قدم را، که بالاترین قدمهاست، برداریم. آن روزی که شما احساس کردید محبت و برادری بین شما و سایر قشرهای خدمتگزار زیادتر می‌شود، بدانید که ایمانتان زیادتر گردیده است. شما می‌دانید که الآن کشور ما محتاج این است که قوای مسلح با هم باشند و اگر- خدای نخواسته- بین کمیته‌ها و سپاه پاسداران تفاهم نباشد، به مقصدی که آن اسلام است. نخواهید رسید. و هرگز در این فکر نباشید که من کمیته‌ای هستم و باید تنها کمیته کارش بهتر باشد و سپاه هم همین را بگوید در این فکر باشید که با برادری کارها را انجام دهید و این اصل قرآنی را، که مومنین با هم برادر هستند، بپذیرید و با هم‌ دوست و به یکدیگر محبت داشته باشید و خیر همدیگر را بخواهید و آن خواطر نفسانی و باطنی، که عبارت از جدایی سپاه از کمیته‌ها باشد، را دور بیندازید. این رمز موفقیت جامعه است.

لزوم حفظ نظم و رعایت سلسله مراتب‌

رمز دوم اینکه گرچه کشور ایران بالا و پایین ندارد و آن «دوله» ها و «سلطنه» ها رفته‌اند و ما خودمان هستیم، لکن باید نظم و نظام باشد. شما باید برای خدا مراتب و سلسله مراتب را حفظ کنید. و اگر بنا باشد هر کسی خودش رای بدهد و علی حده عمل بکند، آن وقت است که معنویات و موفقیتهای عادی هم از بین می‌رود. و شما می‌دانید با آنکه پیغمبر اکرم در مسجد می‌نشست و کسی که وارد می‌شد نمی‌دانست که کدام یک از آنها پیغمبر است، با این حال، همه مامور اطاعت از او بودند. ما همه با هم برادر هستیم، لکن اگر نظام نباشد، برادری هم به هم می‌خورد؛ مثلًا، اگر در جنگ بنا باشد از فرماندهی اطاعت نشود، مسلماً شکست خواهیم خورد. در جنگ، آن وقتی شکست نیست که همه گوش به فرمان کسی باشند که وقتی نقشه و فرمان می‌دهند همگی به آن عمل کنند: وَ ذَکِّرْ فَانَّ الذِّکْری‌ تَنْفَعُ الْمُوْمِنین. «2» پس با اتکال به خداوند تعالی روحیه خودمان را تقویت کنیم و با هم برادر باشیم و بدانیم آنها که با هم اختلاف دارند، موفقیت هم ندارند. و شما نمی‌خواهید با زور موفقیت پیدا کنید؛ شما می‌خواهید با اخلاق خوب و کردار خوب با مردم رفتار کنید تا پیش خدا و خلق آبرومند باشید و مردم را از خودتان بدانید. و اگر تفنگ و اسلحه هم در دست شماست، با اخلاق مردم را خاضع کنید و خضوع قلبی میزان است. و اگر بتوانید قلب مردم را همراه خود کنید، این چیزی است که پیش خداوند دوام و ثبات دارد. من دعاگوی شما هستم و امیدوارم ان شاء الله، به وظایف دینی، اسلامی و کشوری خودتان عمل کنید.
و السلام علیکم و رحمه الله‌

«۱»- اشاره است به آیه ۱۰ سوره حجرات.«۲»- سوره ذاریات، آیه ۵۵:« و امت را تذکر و پند بده که پند و تذکر، مومنان را سودمند افتد».


امام خمینی (ره)؛ 08 مهر 1361

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: