مطلب مرتبط

خشم مقدسخشم مقدس
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به رزمندگان اسلام (فضیلت جهاد در راه خدا- تجلیل از مقام رزمندگان)

تهران، جماران
فضیلت جهاد در راه خدا- تجلیل از رزمندگان جبهه‌های نبرد
فرماندهان نظامی و رزمندگان سپاه، ارتش، بسیج، نیروهای مردمی، عشایر و نیروهای انتظامی
جلد ۱۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۷۹ تا صفحه ۱۸۰

توضیح تاریخی

  • عملیات ثامن الائمه (ع) با هدف شکست حصر آبادان در نیمه شب 5 مهر 1360 آغاز شد. رزمنده های ایرانی از چهار جهت به عراقی ها حمله کردند. ششم مهر کار تمام شد و محاصره آبادان شکسته شد. تا ساعت هفت صبح ششم مهر آمار اسرای عراقی به 1500 نفر رسید. پیروزی آنقدر بزرگ بود که خارجی ها هم تردید داشتند و عراق ادعا می‌کرد فقط بخشی از نیروهایش عقب‌نشینی تاکتیکی کردند و بی بی سی هم می‌گفت محاصره آبادان حتی تنگ‌تر از گذشته شده است اما شکست انقدر واضح بود که ارتش عراق دو سه روز بعد مجبور شد قبولش کند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 162 تا صفحه 164.
  • روز دوم خرداد سال 61، ایرانی ها خرمشهر را محاصره کردند. روز سوم خرداد نیروهای معدودی به دروازه‌های خرمشهر رسیدند و صیاد شیرازی مردد بود که به هفتصد نیرو دستور بدهد به شهری که در آن 15هزار عراقی هستند، حمله کنند یا نه. اما آن 15هزار نیرو ناگهان صف بستند تا اسیر شوند و در نتیجه ظهر سوم خرداد همه‌ی مردم ایران خبر آزادی خرمشهر را شنیدند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 211.
  • ارتش عراق در عقب‌نشینی های پس از آزادی خرمشهر ارتفاعات حمرین را رها نکرده بود و از غرب دویرج عقب‌تر نرفته بود. در عملیات محرم ایرانی‌ها باید ارتفاعات حمرین را پس می‌گرفتند. عملیات در 10 آبان 1361 آغاز شد. با وجود سیل در منطقه عملیاتی، پیشروی رزمندگان با موفقیت همراه بود و ضدحمله های عراقی ها کارساز نشد و 200 کیلومتر مربع از زمین‌های اشغالی آزاد شد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 237 تا صفحه 239.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
إِنّ الْجَهادَ بابٌ مِنْ اَبْوابِ الْجَنَّهِ فَتَحَهُ اللهُ لِخاصَّهِ اَوْلِیائِهِ «1» (عن امیر المومنین علیه السلام)
این فضیلت بزرگ در بین فضایل بیشماری که برای مجاهدین فی سبیل الله نقل شده بیشتر جلب توجه می‌کند. این واژه‌ها با همان معنای عرفی خود- نه اسرار الهی و عرفانی که دست ما از آنها کوتاه است- بی‌شک گفتار و نوشتار بشر عادی از بیان آنها عاجز است.
این مدال الهی بر بازوان مجاهدان، چون خورشید در نزد صاحبان اسرار غیبی و ملکوتی می‌درخشد. مگر این جلوه همان خلقت نیست که ابراهیم خلیل الرحمن را مفتخر کرد؟ و بارقه‌ای از مقام حبیب اللهی نیست که در تارک افضل موجودات می‌درخشد؟ و مگر نازله مقام ولیّ اللهی نیست از امیر المومنین تا خاتم الاولیا که به آن اولیاء الله مشرف شده؟
اگر هست- که هست- با چه بیان می‌توان حول آن گردید، و با کدام چشم بشری می‌شود این جلوه را دید؟ پس بهتر اینکه من قاصر با تقدیم «السلام علیکم یا خاصه اولیاء الله» «2» دم فرو بندم. و این کرامت بزرگ برای مجاهدان فی سبیل الله است، چه شهید یا پیروز شوند یا نشوند. و برای شهیدان، فضایل زاید الوصف دیگر است و برای پیروزمندان عزیز فضلی جداگانه. پیروزمندانی چون این عزیزان شورانگیز، از فرماندهان عزیز سپاه و ارتش تا سایر مجاهدان، تا سایر مبارزان و مجاهدان میدان دفاع و پیشتازان بسیج و کمیته‌ و ژاندارمری و شهربانی، نیروهای مردمی و عشایری شجاع و دلیر که در شکستن حصر آبادان تا شکستن دژ محکم خرمشهر تا فتح بزرگ محرّم، نقش اساسی داشتند و به صورت حریف ستمگر- که تا بن دندان به سلاحهای امریکا و شوروی و دیگر قدرتها و از پشتیبانی مالی و نظامی مرتجعان منطقه مجهز و برخوردار بوده است- آن چنان سیلی زدند که داغ رسوایی آن بر جبهه صدامیان در تاریخ خواهد ماند. قدرتهای بزرگ و حامیان صدام تا کنون باید فهمیده باشند که قدرت نظامی و سلاحهای مدرن هرگز نمی‌تواند با خشم انقلابی و مقدس ملتها مقابله کند.
این جانب با عذر تقصیر، به فرماندهان ارتش و سپاه و تمام فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی و تمامی همرزمان آنان که با دفاع سلحشورانه خود از اسلام و کشور برای اسلام و مسلمین و هم میهنان عزیز در صحنه خودشان سرافرازی کسب نمودند، تبریک عرض، و برای شهدای بزرگوار و آزاده آنان و میهن اسلامی که به سعادت ابدی رسیدند، رحمت بی‌انتهای خداوندی، و برای مادران و پدران و همسران و سایر بستگان و بازماندگان آنان آرزوی سعادت ابدی و صبر جمیل و اجر جزیل می‌نمایم. درود بر سپاهیان و ارتشیان ایران اسلامی. سلام بر فرماندهان محترم آنان. درود بر همه مجاهدان و رزمندگان در راه هدف. پیروز باد فرماندهان و رزمندگان ژاندارمری و شهربانی و کمیته و بسیج و نیروهای مردمی و عشایری. بر افراشته باد پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران. و صلوات و سلام بر پشتیبان عظیم الشان مستضعفان جهان، حضرت بقیه الله- ارواحنا فداه.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»-« جهاد، دری از درهای بهشت است که خداوند آن را برای اولیای خاص خویش گشوده است». نهج البلاغه امام علی( ع)، خطبه ۲۷«۲»- «درود بر شماای اولیای برگزیده خدا».


امام خمینی (ره)؛ 05 دی 1361

جمله طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: