شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پاسخ استفتاء کانون اسلامی جوانان بروجن در مورد ولایت اداری‌

تهران، جماران
ولایت اداری
جلد ۱۷ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۱۸

سوال‌کننده: کانون اسلامی جوانان شهرستان بروجن‌
[بسمه تعالی. محضر مبارک رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی- دامت برکاته پس از تقدیم عرض سلام و آرزوی توفیق پیروزی آن رهبر عظیم الشان، بر مبنای مسائلی که در جامعه‌مان می‌گذرد لازم دانستیم از محضر مبارک آن رهبر بزرگ طلب فتوای مورد ذیل را بنماییم: در جامعه از طرف مسئولین ادارات هرگاه حرکتی خلاف حق و قسط اسلامی و قانون و دستورات آن رهبر عظیم الشان انجام می‌گیرد و مورد سوال افراد متعهد و کارمندان دلسوز وابسته به آن اداره قرار می‌گیرند که چرا در این مورد بر خلاف حق و قسط و قانون عمل نموده‌اید از طرف مسئولان و یا افراد نزدیک به آنها این مساله عنوان می‌گردد که این گونه برخوردها با مسئولین بر خلاف ولایت اداری است و چون ولایت اداری به ولایت فقیه و ولایت امام و پیغمبر و خدا ختم می‌شود پس فرد معترض که از طریق قانون و پیروی دستورات آن رهبر اعتراض خود را به مسئولین اعلام داشته است کافر و ملحد است. خواهشمند است نظریه شریف را در این مورد اعلام فرمایید. و السلام.
4/ 10/ 1361- از طرف برادران کانون اسلامی جوانان شهرستان بروجن‌].
بسمه تعالی‌
ولایت اداری در اسلام نیست و کارمندان و مسئولین در ادارات فقط مسئولیت دارند که بر طبق مقررات اداره و دولت اسلامی عمل کنند و ولایتی بر کسی و چیزی ندارند. و اگر بر خلاف موازین شرعی یا قانونی عمل نمایند، دیگران می‌توانند بدون ایجاد هرج و مرج و فساد به آنان تذکر دهند.
روح الله الموسوی «1»

«۱»- استفتاء فوق توسط هیات پاسخ به استفتائات شرعی، منصوب امام خمینی، مرقوم گردیده است و پاسخ منطبق با مبانی و فتاوای امام خمینی است‏


امام خمینی (ره)؛ 01 دی 1361
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: