مطلب مرتبط

انقلاب، پیروزی و خدمت در دست محرومینانقلاب، پیروزی و خدمت در دست محرومینهمین محرومین بودند که انقلاب کردندهمین محرومین بودند که انقلاب کردند
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع وزیر و معاونان وزارت سپاه (عدم ورود به جریانات سیاسی)

تهران، حسینیه جماران
لزوم اجتناب اعضای سپاه پاسداران از ورود به جریانات سیاسی
رفیق دوست، محسن (وزیر سپاه پاسداران) و تنی از معاونان وزارتخانه‌
جلد ۱۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۵ تا صفحه ۴۶

توضیح تاریخی

  • 7مرداد 1362 عملیات والفجر3 در ارتفاعات اطراف شهر مهران در استان ایلام آغاز شد. عملیات والفجر3 برای آزادی ارتفاعات شمالی و جنوبی مهران طراحی شد تا ارتفاعات مهران را آزاد و از تیررس عراقی‌ها خارج کنند. سرنوشت عملیات با سرنوشت کله قندی، مهمترین قله‌ی ارتفاعات شمالی گره می‌خورد. در نهایت کله قندی آزاد می‌شود و مهران امن‌تر می‌شود. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 257 تا صفحه 262.

بسم الله الرحمن الرحیم‌

دخالت ننمودن سپاه در مسائل سیاسی‌

وزارتخانه سپاه تازه متولد شده است. باید مواظبت کنید از اول وضعی که در وزارتخانه‌های سابق بود پیش نیاید. به هم زدن وزارتخانه‌های سابق خیلی وقت لازم دارد، ولی این وزارتخانه دست خود آقایان است. سعی کنید جهات اسلامی را خوب رعایت کنید. مهم این است که در سپاه وضعی پیش نیاید که به روحیه سپاهی‌ها صدمه بخورد. عمده در این جمهوری بعد از حفظ جهات اسلامی این است که بین سپاه و مردم و سپاه و ارتش اختلافی نشود، که بحمد الله امروز نیست. شما باید سعی کنید جهات سیاسی در سپاه وارد نشود، که اگر افکار سیاسی وارد سپاه شود، جهات نظامی آن از بین می‌رود. همیشه به سپاه سفارش کنید که آنان خودشان را یک جنگنده خدمتگزار مردم بدانند، نه یک جنگنده غیر خدمتگزار، و با ارتشی‌ها با برادری رفتار کنند. مقصد یکی است؛ حفظ اسلام و کشور است، باید این مقصد را به پایان برسانید و بین خودتان و مردم و ارتش رفتار خوب داشته باشید.

محرومان، خادمان انقلاب و مدافعان جبهه‌های جنگ‌

یک مسلمان باید با همه، خاضعانه رفتار کند و خودش را از دیگران کمتر بداند. من وقتی که فکر می‌کنم جوان‌های ما که در جبهه‌ها این طور زحمت می‌کشند خجالت می‌کشم چرا در اینجا نشسته‌ام. امیدوارم با وضعی که در سپاه و ارتش هست مسائل زود حل شود. حال که صدام گفته است چون به مقاصد خودمان رسیده‌ایم برای صلح دوستی‌ عقب‌نشینی کرده‌ایم، لابد مثل عقب‌نشینی‌ای که در خرمشهر کرده است. ان شاء الله به زودی شرّ صدام از سر مسلمانان رفع گردد و خداوند شما را پیروز گرداند. شما باید سعی کنید که از اول در وزارتخانه‌تان کاغذ بازی پیدا نشود. مردم باید وزارتخانه را منزل خودشان بدانند. همه مردم مساوی هستند؛ البته طبقه مستمند بر ما بیشتر حق دارند. الآن هم وقتی به جبهه‌ها می‌روید یک نفر مرفه نمی‌بینید و یا اگر ببینید کم است، بقیه مستمندان هستند، همین مردم محروم هستند که انقلاب کردند و پیروز شدند و بعد هم همین‌ها خدمت می‌کنند و همین‌ها هم ادامه می‌دهند، و من هم دعا می‌کنم که محفوظ باشند و رو به رشد بروند. ان شاء الله به این کشور آسیبی وارد نمی‌شود. کشور را از خودتان بدانید و مردم محروم را هم برادر بزرگتر خودتان. مردم از سپاه سرد نمی‌شوند.
باید سپاه با محبوبیت محفوظ بماند و راهش آن است که با مردم مدارا کنیم. ان شاء الله پیروز و سربلند بشوید.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.



امام خمینی (ره)؛ 19 مرداد 1362

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: