مطلب مرتبط

سخنرانى در جمع فرماندهان ارتش و سپاه (اخلاص در كارها- اتكال به خدا)
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع فرماندهان ارتش و سپاه (اخلاص در کارها- اتکال به خدا)

تهران، حسینیه جماران
میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (ع)
اخلاص در کارها و اتکال به خدا
هاشمی رفسنجانی، اکبر (رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده امام در شورای عالی دفاع)- فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌
جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۷۶ تا صفحه ۸۱

توضیح تاریخی

  • ارتش رژیم بعث در بهار 1365 حملاتی را آغاز کرده بود که به دفاع متحرک مشهور شده بود. این حملات از شمال تا جنوب انجام می‌دادند. مهم‌ترین فتح عراق در این دوره شهر مهران در روزهای پایانی اردیبهشت بود که با تبلیغات زیاد به بزرگ‌نمایی آن پرداختند. امام بارها بر لزوم بازپس‌گیری مهران تاکید کرده بودند. بالاخره در نهم تیر، با آغاز عملیات کربلای یک، مهران طی دو روز آزاد شد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 396.
  • عملیات فتح فاو با نام والفجر8 و با رمز یا فاطمه‌الزهرا (س) در نوزدهم بهمن سال 64 آغاز شد. هدف از این عملیات گرفتن منطقه‌ی فاو در جنوب عراق بود تا به وسیله آن ارتباط عراق با دریا قطع گردد و همچنین اهرم فشاری در دست ایران باشد تا به وسیله آن بتواند به اهداف خود در جنگ تبلیغاتی و نیز دیپلماسی دست پیدا کند. زیرا عراق در حالیکه بخشی از خاک ایران را اشغال کرده بود از صلح حرف می‌زد. برای این عملیات اصول نظامی و آموزشی به صورت کامل مدنظر قرار گرفت تا در نهایت ایران توانست با پیروزی عراق را غافلگیر کند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 332 تا صفحه 337.

بسم الله الرحمن الرحیم‌

مجاهدت پیامبر و ائمه (ع) برای تحکیم مبانی اسلام‌


این عید سعید به همه ملتها خصوصاً ملت ایران و خصوصاً رزمندگان ما ان شاء الله، مبارک باشد. خداوند ان شاء الله، شما پیروان اسلام را حفظ کند که در راه اسلام، در راه ملت خودتان کوشش کنید ان شاء الله.
آن چیزی که می‌خواهم عرض کنم این است که ما و شما پیروان مکتبی هستیم که آن مکتب، ائمه هدی‌- علیهم السلام- جریان دهنده او بودند بعد از رسول خدا، و حضرت رضا- سلام الله علیه- که مهمان ما ایرانیها هست و ما مفتخریم به اینکه زیر سایه ایشان هستیم، مجری این بودند.
ماها پیروان آنها هستیم و پیروان آنها باید لا اقل یک پرتوی از آن چیزی که آنها داشتند تحصیل کنند و دقت کنند و کوشش کنند که تحصیل بکنند. آنها تمام عمر خودشان را صرف کردند برای اسلام.
تاریخ، از پیغمبر اسلام آن طور نقل می‌کند، از ائمه هدی‌ هم نقل می‌کند که اینها دائماً مشغول مجاهده بودند. علاوه بر آن مجاهدات معنوی که فوق طاقت ماهاست، مشغول مجاهده بودند برای تحکیم مبانی اسلام و کوتاه کردن دست کسانی که به ملتها ظلم می‌کنند، منتها هر کدام به آن مقداری که آن وقت قدرت داشتند. و مع الاسف، نگذاشتند که آن قدرتی که باید، برای آنها حاصل بشود تا ما طعم او را بچشیم و بتوانیم تبعیت کنیم.

اخلاص، منشا اطمینان قلبی، و ایمان و پیروزی‌


اما امروز ما دریک کشوری هستیم که به حسب واقع و به حسب ادعای همه ماها، کشوری است که اسلامی است و برای اسلام خدمت می‌شود. این یک وظایفی دارد که ما باید در آن وظایف کوشا باشیم. وظیفه‌ای که از همه وظایف بالاتر است این است که اخلاص داشته باشیم برای کارهایی که می‌کنیم.
شما گمان نکنید که اتکا به ماورای خدا برای ما بتواند یک کارگشایی بکند، اتکا به خدا بکنید. اگر ما یک روز اتکای خودمان را از خدا برداشتیم و روی نفت گذاشتیم یا روی سلاح گذاشتیم، بدانید که آن روز، روزی است که ما رو به شکست خواهیم رفت. شما امروز بحمد الله، موجب سرافرازی ملت ایران شدید و ملت ایران هم موجب سرافرازی اسلام. و اخلاص پیدا کنید در کارهای خودتان، اتکای خودتان را به خدای تبارک و تعالی قوی کنید که نصر و نصرت بدون اتکا به او حاصل نمی‌شود.
شما ملاحظه کنید الآن قدرتهای بزرگی که اتکا دارند به آن سلاحهای عجیب و غریب خودشان، در اضطراب دارند زندگی می‌کنند. گمان نکنید که کاخ سفید یا کرملین الآن آرام نشسته‌اند و با وضع آرام زندگی می‌کنند. آنها با اضطراب زندگی می‌کنند و این اضطراب برای این است که آنها تبع «1» شیطان هستند و شیطان نمی‌گذارد که طمانینه پیدا بشود در قلب انسان.
شما بخواهید که اضطراب نداشته باشید و بخواهید که ایمانتان را قوی بکنید، بدانید که نصرت دنبالش است. اول باید اخلاصتان را قوی بکنید، ایمانتان را قوی بکنید بعد دنبال کار بروید به آن طوری که خدای تبارک و تعالی امر فرموده است. و این اخلاص و ایمان، شما را تقویت می‌کند و روحیه شما را بالا می‌برد و نیروی شما جوری می‌شود که‌ هیچ قدرتی نمی‌تواند مقابله بکند. امروز هم که می‌بینید همین طور است، الآن همین طور است که قدرتهای بزرگ هم با شما مقابله نمی‌توانند بکنند؛ یعنی، آنها خودشان به اضطرابهایی گرفتار هستند که آن اضطرابها نمی‌گذارد که وارد بشوند در یک کارهای دیگری.

حفظ جمهوری اسلامی در پرتو وحدت نیروها


و من به شما سفارش می‌کنم که بعد از اخلاص، اتحاد را، وحدت را؛ اگر اخلالی به این وحدت، شیاطین پیدا بکنند و بتوانند اخلال بکنند به وحدت شما رزمندگان، بدانید که شما گرفتار آن کید شیطانی شدید و شکست همراهش است.
کوشش کنید که در بین، این نباشد که من ارتشی هستم، من سپاهی هستم، من بسیجی هستم؛ همه احساس این را کنید که ما خدمتگزار اسلامیم. وقتی بنا شد همه خدمتگزار اسلام باشید، اختلاف دیگر پیش نمی‌آید. شما بدانید که اگر تمام انبیا- علیهم السلام- در یک عصر مجتمع می‌شدند، هیچ اختلافی نداشتند. اختلاف برای این است که انسان، هر کسی می‌خواهد پیش خودش، برای خودش یک کاری انجام بدهد، هر اختلافی از هوای نفس پیدا می‌شود. وقتی انسان بخواهد برای خودش یک مسئله‌ای را درست کند، می‌بیند که آن رفیقش شاید جلو بیفتد، این یک قدری جلوتر می‌رود، او یک قدر، یک وقت می‌بینید که اختلاف حاصل می‌شود.
الآن در این مقطع زمانی که ما موجود هستیم و می‌بینید که همه قدرتها بر خلاف ما دارند فعالیت می‌کنند و استثنایش بسیار کم است، شما اگر در داخل خودتان یک خللی پیدا بشود، یک اختلافی پیدا بشود- خدای نخواسته- و ان شاء الله نخواهد شد و اگر- خدای نخواسته- شیاطین بخواهند- یا شیاطین داخلی یا شیاطین خارجی- رسانه‌های گروهی بخواهند یک اختلالی ایجاد کنند، شما بدانید که علاوه بر اینکه در اینجا شکست خوردید، در آن عالم هم پیش خدا مسئول هستید؛ برای اینکه حفظ جمهوری اسلامی یک فریضه است بر همه ما و ما چنانچه این فریضه را بدرستی‌ بخواهیم انجام بدهیم، باید همه با هم همراه باشیم؛ یعنی، نه همین شما، نه همین سپاه و- عرض کنم- ارتش، نه همین قوای مسلحه ما، همه ایران، همه افراد ایران از روحانیون گرفته تا بازاریها تا مجلس تا همه جا، وقتی همه اینها با هم شدند یک قدرت، یک قوه هستند و این قوه می‌تواند در مقابل همه چیز ایستادگی کند.
و بدانید که امروز که از جهات دیگر مایوس شدند، از جهات اینکه در جبهه‌ها آنها یک پیشرفتی بکنند یا بتوانند «فاو» «2» را برگردانند یا بتوانند در «مهران» «3» کاری بکنند، آنها مایوس شدند، از این نکته مایوس نیستند که بین خودتان بیایند ایجاد کنند اختلاف را. این اختلاف از زبان هر کس باشد از زبان هر موجودی باشد، این زبان، زبان شیطان است، چه از زبان یک روحانی باشد، چه از زبان یک مقدس باشد، چه از زبان یک نمازگزار باشد و چه از سایر زبانها بدانید، که این زبان، زبان شیطان است و گاهی هم خود آن آدم ملتفت نیست که تحت تاثیر شیطان است، یا زبان شیطان در او دارد فعالیت می‌کند.
بنا بر این، از امور مهمه‌ای که بر همه ما واجب است، دفاع از اسلام، دفاع از جمهوری اسلامی است و آن بستگی دارد به وحدت. هر کس در هر لباسی باشد و در هر مکانی باشد و زبانش جریان پیدا کند برای اینکه و لو به واسطه‌هایی بخواهد ایجاد اختلاف بکند بین شما، این از جنود ابلیس است و مطرود است پیش خدا و مسئول است پیش خدا و لو اینکه یک آدمی باشد که نماز شبش ترک نمی‌شود.

حفظ اساس اسلام بالاترین فریضه‌


این مساله، مسئله مهمی است، مسئله وحدت بین شما و وحدت همه قشرهای مختلف ایرانی یک امر مهمی است برای حفظ کیان اسلام که واجب است بر همه ما، چنانچه بر همه ما واجب است که به هر طور می‌توانیم دفاع کنیم از اسلام. امروز قضیه، قضیه دفاع است، دفاع از یک قدرتهایی که می‌خواهند حمله کنند، می‌خواهند به هر طوری شده است باز شما را و ما را برگردانند به اسارت اولی و این دفعه اگر آنها خدای نخواسته یک قدرتی پیدا کنند، مثل سابق نیست. آنها اساس اسلام را از بین می‌برند؛ برای اینکه دیدند اسلام است که می‌تواند کار بکند و در مقابل بایستد. و این یک فریضه‌ای است بر همه ما، از اهم فرایض است حفظ اسلام؛ یعنی، حفظ اسلام از حفظ احکام اسلام بالاتر است؛ اساس اسلام اول است، دنبال او اساس احکام اسلام است. و بر همه ما، بر همه شما به مقداری که قدرت داشته باشیم، به مقداری که توانایی داشته باشیم واجب است که جدیت کنیم در اینکه این دفاع مقدس را ما به طور شایسته عمل بکنیم.
شما در جبهه‌ها هیچ نگذارید آرامش پیدا کند دشمن، اگر بگذارید آرامش پیدا کند می‌رود و تجهیز زیادتر می‌کند و شما را به زحمت می‌اندازد. باید نگذارید که او یک شب از اضطراب بیرون بیاید، الآن در اضطراب هستند، نگذارید که آنها از اضطراب بیرون بیایند.
و ثانیاً، همه ملت ایران باید در این امر شرکت داشته باشند. مساله، مسئله یک حکومت نیست، مساله، مسئله یک جنبه نیست، مساله، مسئله اسلام است. مساله اسلام؛ یعنی، بر زن و مرد این کشور واجب است که دفاع کنند، هر کس به اندازه‌ای که تواند باید دفاع بکند و این دفاع را باید تعقیب بکنیم تا ان شاء الله، به پیروزیهایی که خدای تبارک و تعالی می‌خواهد، برسیم.
من امیدوارم که خداوند به همه شما توفیق عنایت کند. همه شما را حفظ کند و وحدتتان را حفظ کند و جدیت‌تان را دو چندان کند.
و شما مطمئن باشید که شما پیروزید؛ برای اینکه کسی که برای خدا عمل می‌کند پیروز است. این پیروزی برای شما هست، خدا وعده کرده است که اگر نصرت کنید خدای تبارک و تعالی را، شما را نصرت می‌کند. نصرتها هم که همه دیدید و همه اوقات دیدید که چه نصرتهایی حاصل شده است و حاصل می‌شود و حاصل خواهد شد.
مطمئن باشید، قلبهایتان قوی باشد و از هیچ امری نترسید؛ از هیچ قدرتی نترسید، این قدرتها قدرتهایی نیستند که بتوانند با اسلام مقابله کنند. شما ان شاء الله، امیدوارم که موفق باشید و ان شاء الله، من هم که دعا می‌کنم به شما. و واقعاً، مفتخرم به اینکه ما یک وقتی واقع هستیم که یک همچو ملتی داریم و یک همچو سپاهی داریم و یک همچو ارتشی داریم و یک همچو قوای مسلحه‌ای داریم و یک همچو ملت و اشخاصی داریم و همچو دست‌اندرکارانی داریم که همه آنها ان شاء الله، برای خدا عمل می‌کنند.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته‌

«۱»- دنبال، پیرو. «۲»- نقطه‏ای در نزدیکی شطّ العرب و بصره که در جنگ ایران و عراق به تصرف سپاه ایران درآمد «۳»- شهری در استان ایلام.


امام خمینی (ره)؛ 28 تیر 1365

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 7/24 مگابایتبیشتر

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: