شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

حکم تامین ادوات نظامی رزمندگان اسلام به آقای خامنه‌ای و رفسنجانی‌

تهران، جماران
تامین ادوات نظامی
خامنه‌ای، سید علی (رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع)- هاشمی رفسنجانی، اکبر (رئیس مجلس شورای اسلامی)
جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۱۹۴

توضیح تاریخی

  • عملیات کربلای5 در 19 دی 1365 در شرق بصره مخصوصا منطقه شلمچه آغاز شد. ارتش عراق در عملیات کربلای5 هرچه در توان داشت علیه رزمندگان به کار گرفت و حدود دو سوم استعداد ارتش خود را وارد منطقه کرد به طوری که 350 اسیر گرفته شده در این عملیات مربوط به 110 یگان و تیپ مختلف ارتش بعثی بودند. مقدار گازهای ناشی از پرتاب گلوله‌ها در فضای جبهه به حدی زیاد بود که تنفس را برای رزمندگان مشکل می‌ساخت. گفته می‌شود در این عملیات حدود 30 هزار نفر به شهادت رسیده یا زخمی شدند. به گفته حمدانی از فرماندهان گارد ریاست جمهوری عراق بیش از 5 هزار تانک و توپ در این منطقه به روی هم آتش گشودند و نمی‌شد 10 متر فضا پیدا کرد که بمباران نشده باشد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 386 تا صفحه 390.

[فرماندهان منطقه عملیاتی «کربلای 5» طی درخواستی اضطراری به محضر امام خمینی، فرمانده کل قوا، با بیان نیازهای عاجلِ خویش شامل توپخانه، نفربر زرهی، تانک و توپ ضد هوایی و ذکر آمار تجهیزات مورد نیاز خواستار تامین و ارسال آن شده‌اند. امام خمینی در پاسخ به این درخواست چنین مرقوم فرموده‌اند:].
بسمه تعالی‌
جنابان حجتی الاسلام آقای خامنه‌ای و آقای هاشمی- اعزّهما الله تعالی‌
با وضعیت بسیار خطیری که با آن مواجه هستیم شرعاً و عقلًا لازم است برای رساندن ما یحتاج رزمندگان جان به کف کربلای 5 سریعاً اقدام شود. مسامحه در این امر یک فاجعه خدای نخواسته ممکن است به بار آورد. و السلام علیکما و رحمه الله.
11 بهمن 65
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 11 بهمن 1365
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: