شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به تعدادی از نمایندگان مجلس در مورد انتخابات مجلس‌

تهران، جماران
آزادی مردم در انتخابات- مجاز نبودن استفاده از سهم امام (ع) در امر انتخابات
چهار تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آقایان: کروبی- نوری- هاشمیان- هادی
جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۹۴ تا صفحه ۲۹۵

[بسمه تعالی. محضر مقدس رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی- دام ظله العالی علی رووس المسلمین‌
با سلام خدمت آن امام بزرگوار، در انتخابات دوره قبل حضرت عالی نسبت به معرفی کاندیدا برای حوزه‌های مختلف از سوی احزاب و جمعیتهای سیاسی- مذهبی اعلام مخالفت فرمودید با توجه به نزدیکی زمان انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی از مقام مقدس رهبر گرانقدرمان تقاضامندیم به سوالات ذیل پاسخ فرموده و همگان را نسبت به وظایف شرعی آگاه فرمایید.
1- آیا در این دوره گروهها و جمعیتهای مختلف سیاسی- مذهبی می‌توانند از تهران و یا قم برای شهرهای مختلف ایران و یا از هر نقطه برای مناطق دیگر کاندیدا معرفی نمایند.
2- آیا می‌توان در رابطه با تبلیغ از کاندیداها از وجوهات شرعیه و بیت المال و یا از اموال دولتی و عمومی که در اختیار نهادهای گوناگون است استفاده نمود.
مهدی کروبی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، عبد الله نوری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حسین هاشمیان رئیس کمیسیون نفت، محمد علی هادی عضو کمیسیون دفاع.].
بسمه تعالی‌
با اینکه این گونه سوال‌ها و جواب‌ها اکنون زود است، مع ذلک باید مردم را برای انتخابات آزاد گذاریم، و نباید کاری بکنیم که فردی بر مردم تحمیل شود. بحمد الله مردم ما دارای رشد دینی و سیاسی مطلوب می‌باشند، و خودْ افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دینی- سیاسی و همگام با محرومین را انتخاب خواهند کرد. و در چنین اوضاعی هیچ فرد و گروهی و هیچ نهاد و سازمان و حزب و دفتر و تجمعی نمی‌تواند در حوزه انتخابات دیگران دخالت نماید، و برای غیر حوزه خودْ فرد یا افرادی را کاندیدا نموده و از آنان تبلیغ نماید. در شرایط کنونی، این جانب به هیچ وجه و به هیچ کس اجازه نمی‌دهم تا از سهم مبارک امام- علیه السلام- و یا از اموال دولت و اموال دفاتر و سازمانها و مجامع و اموال عمومی خرج انتخابات کند. باید مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کرد. ان شاء الله نظرم را در این مورد بعداً اعلام خواهم کرد. روحانیون محترم حوزه‌های انتخاباتی سعی کنند در حوزه خود [با] افراد و گروههای مسلمان که در انتخابات کاندیدا شده و یا از کاندیداهای مورد علاقه خود طرفداری می‌کنند چون پدری مهربان باشند و آنان را با دیده محبت بنگرند. از خداوند توفیق شما را خواستارم.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- در روزنامه رسالت مورخ ۱۱/ ۴/ ۶۶ سهواً تاریخ ذیل نامه حضرت امام ۱۰/ ۶/ ۶۶ درج شده است که تاریخ صحیح آن ۱۰/ ۴/ ۶۶ می‏باشد.


امام خمینی (ره)؛ 10 تیر 1366

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: