شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به خانم فاطمه طباطبایی (قرآن کتاب کامل- ارزش کتب عرفا)

تهران، جماران
قرآن، جامع اسرار معارف الهیّه- ارزش کتب عرفا
طباطبایی، فاطمه «1» بسم اللَّه الرحمن الرحیم
جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۳۷ تا صفحه ۲۳۸

الحمد للَّه رب العالمین و الصلاه و السلام علی محمد و آله الطیبین الطاهرین المعصومین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین. یاد روزی که در ایام جوانی کتاب «فصوص الحکم» «2» و دیگر کتب عرفانی را که بزرگان مشایخ ارباب عرفان به یادگار گذاشته‌اند در خدمت بعض از مشایخ اهل عرفان «3»- رضوان الله علیه- استفاده نمودم و اکنون که در این سنّ کهولت و از پای درآمدگی دختر عزیزم (فاطی) خانم فاطمه طباطبائی از این بی‌بضاعت خواستند چیزی بنویسم باید بگویم که کتب مذکور با همه قدر و منزلتی که دارند و کمکهای بسیار ارزنده‌ای به معرفت قرآن کریم- سرچشمه فیّاض معرفه الله و کتب ادعیه ائمه معصومین، صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین، که آنها را حقّاً قرآن صاعد «4» باید خواند و احادیث آن بزرگواران- می‌کنند، حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهی را ندارند.
فی المثل سوره مبارکه حمد مشتمل جمیع اسرار معارف الهیه است که تحمل آن از عهده این نویسنده دست و پا بسته خارج است، همین قدر بدان ای دختر عزیزم که در بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ معارف و اسرار غیر قابل تحمل برای ما است و اگر عارف صاحب سری در الْحَمْدُ لِلَّهِ با قدم صاحب ولایت غور «5» کند می‌یابد که در عالم هستی غیر از الله چیزی و کسی نیست که اگر بود حمد مختصّ به ذات الوهی نبود (تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل) پس باید قلمها بشکنند اگر گمان شود ورای او هستند.
تو نیز ای عزیز کتب عرفا و اولیا را بخوان به قصد فهمیدن یا ذوق کردن همین کلمه شریفه جامعه. خداوند تعالی تو و احمد عزیزم و فرزندان عزیزت را که نور چشمان من هستید حفظ کند، و از شماها انتظار دعای خیر دارم بویژه پس از موتم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
یکشنبه 25 دی 1367/ 7 ج 2 1409
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- همسر آقای سید احمد خمینی‏«۲»-« فصوص الحکم» کتابی است در عرفان، تالیف ابی عبد اللَّه محمّد بن علیّ معروف به محی الدّین ابن عربی متوفّای سال ۶۳۸ هجری قمری‏«۳»- عارف بزرگ: میرزا محمد علی شاه‏آبادی، استاد امام خمینی‏«۴»- قرآن کریم را کتاب نازل و ادعیه وارد شده از ناحیه پیامبر اکرم( ص) و ائمه اطهار( ع) را که در حقیقت بازگوی مفاهیم قرآنی به زبان بشر است« قرآن صاعد» گویند. صاعد: بالا رونده.«۵»- تفکر و اندیشه و به دقت نگریستن‏


امام خمینی (ره)؛ 25 دی 1367
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: