شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به نخست وزیر (موافقت با تامین بودجه دانشگاه تربیت مدرس از بنیاد مستضعفان)

تهران، جماران
موافقت با اختصاص بودجه بخش فرهنگی بنیاد مستضعفان به دانشگاه تربیت مدرس
موسوی، میر حسین (نخست وزیر)
جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۳۶ تا صفحه ۳۳۷

[بسمه تعالی. محضر مبارک رهبر عظیم الشان انقلاب، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی- ادام الله ظله علی رووس الانام.
با تقدیم شایسته ترین تحیت، به استحضار خاطر شریف می‌رساند که، یکی از دستاوردهای بسیار مهم انقلاب فرهنگی، دانشگاهی است به نام دانشگاه تربیت مدرس که برای تربیت استاد در داخل- یعنی کلید استقلال فرهنگی- توسط ستاد انقلاب فرهنگی تاسیس شده و تا کنون بیش از سیصد نفر استاد در رشته‌های مختلف تربیت کرده است و هم اکنون هم بیش از یک هزار و صد نفر را تحت تعلیم دارد و از آنجا که این دانشجویان با شرایط خاصی گزینش می‌شوند و با برنامه مخصوص دینی- علمی به صورت یک جمع منسجم در محیطی مطلوب تعلیم می‌بینند، اکثریت قریب به اتفاق آنها تا کنون به هر جا که رفته‌اند به لطف خداوند مایه تحول انقلابی بوده‌اند.
از سوی دیگر با توجه به ضرورت استقلال فرهنگی، افزایش شدید جمعیت و در نتیجه افزایش تعداد دانشجو در داخل کشور، ضرورت پرداخت هزینه چندین برابر در خارج، به علاوه تحمل ذلت و تحقیر و انحراف تربیتی، وجود رقابت شدید علمی در سراسر دنیا، تا آنجا که برخی از کشورها به نسبت جمعیت ده برابر ما دانشجو دارند، وجود قانون مجلس شورای اسلامی در مورد منع اعزام دانشجو به خارج- جز در مواردی ضروری- کمبود شدید استاد در کشور که مولود وضع پیش از انقلاب و رفتن اساتید طاغوتی بعد از انقلاب و افزایش دانشجو به چند برابر در داخل است؛ با توجه به این امور، گسترش دانشگاهها و در راس آنها دانشگاه تربیت مدرس امری اجتناب ناپذیر و مورد قبول همه مسئولان محترم سه قوه است تا آنجا که خود ریاست محترم جمهوری «1» مسئولیت ریاست هیات‌ امنای این دانشگاه را پذیرفته‌اند.

اما با توجه به وضع عمومی کشور و کمبود بودجه و ارز، نه تنها نتوانسته‌ایم پس از هفت سال امکانات لازم از قبیل فضای آموزشی، آزمایشگاه، خوابگاه دانشجویی، مسکن اساتید، کتابخانه، وسائط نقلیه، کارمند و ... را در حد مطلوب فراهم کنیم، بلکه اخیراً با عنایت به ضرورت گسترش کار دچار مشکل جدی‌تر شده‌ایم که بیم بازماندن از ادامه گسترش دانشگاه و در نتیجه، آسیب دیدن آموزش مطلوب مجموعه دانشگاهها می‌رود.
به همین جهت در جلسه هیات امنای دانشگاه پیشنهاد شد که از حضور حضرت عالی تقاضا شود که بودجه بخش فرهنگی بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی به این دانشگاه اختصاص یابد، زیرا به تشخیص این هیات، تربیت استاد برای دانشگاهها با برنامه یاد شده، سودمندترین و فرهنگیترین کاری است که می‌تواند در کشور انجام گیرد. و الامر الیکم. با دعای خیر همیشگی برای طول عمر حضرت مستطاب عالی.
هیات امنای دانشگاه تربیت مدرس‌
بسمه تعالی‌
نظر هیات امنای دانشگاه تربیت مدرس مبنی بر نیاز مالی و امکان تامین از طریق بنیاد مستضعفان را این جانب تایید می‌کنم.
سید علی خامنه‌ای‌].
بسمه تعالی‌
از نظر این جانب هم بلامانع است. ان شاء الله آقای نخست وزیر اقدام می‌نمایند.
11/ 1/ 68
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- آقای سید علی خامنه‏ای.


امام خمینی (ره)؛ 11 فروردین 1368
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: