شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه [به آقای جلیلی کرمانشاهی درباره انجمن‌های ایالتی و ولایتی]

قم
تصویبنامه انجمنهای ایالتی و ولایتی
جلیلی کرمانشاهی
جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۸۸ تا صفحه ۴۸۹

بسم الله الرحمن الرحیم‌
به عرض عالی می‌رساند، ان‌شاءالله وجود محترم مقرون با سلامت است. ضمناً چیزی که موجب نگرانی شدید است مطالبی است که در دولت حاضر در شرف تکوین است که اهمّ آنها قضیه تساوی حقوق زنان است که جزء مرام حزبی رئیس دولت است و سرلوحه آن برای آزمایش افکار عمومی و خصوص روحانیین راجع به حق رای دادن زنها در انجمنهای ایالتی و ولایتی که در روزنامه‌ها انتشار دادند و نیز در لایحه انتخابات انجمنهای مذکور در منتخِب و منتخَب شرط اسلام نشده و این نیز اعلام خطری است برای اسلام. چون ممکن است مقررات مملکت را به دست بعضی از فِرَق ضاله بدهند، مثل بهایی که با تاج و تخت شیعه مخالف هستند؛ لهذا به مجرد انتشار این امر در قم و تهران دست به اقدام زده شد و از قم تلگرافاتی از علما به اعلیحضرت شد که از این امر خلاف شرع و مصلحت کشور جلوگیری کنند و به حضرت آیت‌الله بهبهانی تلگرافاتی شد که از اعلیحضرت همین مطلب را بخواهند. از علمای اعلام کرمانشاه نیز انتظار اقدام می‌رود.
اولًا، جنابعالی با علمای اعلام تماس بگیرید و هر طور صلاح دیدند تلگرافات عدیده به اعلیحضرت مستقیماً و به حضرت آیت‌الله بهبهانی و در صورت صلاح به علمای قم بشود که از اعلیحضرت بخواهند به دولت امر کنند از این امر جلوگیری شود و به سایر طبقات و متدینین نیز دستور اقدام دهید به همین نحو؛ و ثانیاً، به هر جا که از قصبات و شهرهای اطراف دسترس دارید و آقایان علما دسترسی دارند دستور همین امر داده شود که تلگرافات و مکاتیب زیاد فرستاده شود؛ و ثالثاً، با کمال متانت و آرامش و بدون تظاهر و تشنج، این امر صورت گیرد. همین‌قدر تقاضای خودشان را به سمع اعلیحضرت برسانند.
از قول حقیر سلام و تحیت به همه آقایان حجج اسلام- دامت برکاتهم- تبلیغ فرمایند.
از سایر شهرستانها نیز همین امر تقاضا شده است. امید است با تایید خداوند جلوگیری شود. صلاح آن است که آقایان به علمای اعلام نجف اشرف نیز مراجعه فرمایند. مرجوّ آنکه از ادعیه خالصه محرومم نفرمایید. والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته.
روح‌الله الموسوی‌



امام خمینی (ره)؛ 01 فروردین 1341
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: