مطلب مرتبط

به مناسبت شهادت امام هادی(ع)به مناسبت شهادت امام هادی(ع)
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام [به علما و روحانیون شوشتر؛ تذکر درباره خطر نفوذ اسرائیل]

قم
خطر نفوذ اسرائیل و عمال داخلی آنها برای قبضه ذخایر کشور
علما و روحانیون شوشتر
جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۵۳۰ تا صفحه ۵۳۱

توضیح تاریخی

  • در بخش پاورقی پاسخ نامه سید محمدحسین موسوی در کتاب صحیفه امام در مورد جلسات شب یکشنبه‌های علما اینگونه آمده است: "آقای سید محمد حسین موسوی در نامه مورخ اول شعبان ۱۴۱۵ درباره مرقومه امام خمینی توضیح داده که:« در سال ۱۳۴۲ امام خمینی به این جانب دستور فرمودند که علمای شهرستان را در شب یکشنبه هر هفته در یک محل جمع نمایید تا ضمن اینکه مسائل روز مطرح می‏‌شود از تفرقه و پراکندگی که به نفع رژیم شاه است جلوگیری شود. این کار انجام می‏‌شد و گزارش کار به طور مرتب به عرض ایشان می‏‌رسید." صحیفه امام، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، جلد 1، صفحه 407.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
خدمت ذی شرافت علمای اعلام و حجج اسلام شوشتر- دامت برکاتهم- و سایر اهالی محترم و طبقات معظم- دامت تاییداتهم‌
پس از اهدای تحیات و سلام مخصوص‌
مرقوم محترم حضرات آقایان که حاکی از عواطف کریمه نسبت به حقیر و قدردانی از جناب مستطاب ثقهالاسلام و المسلمین آقای خزعلی خطیب محترم- دامت افاضاته- بود موجب تشکر گردید. بحمدالله امسال اهالی محترم خوزستان- ایّدهم‌الله تعالی- از احساسات دینی و تعظیم شعائر مذهبی فروگذار ننموده و در آن مرکز حساس و محیط ارزنده به وظایف مذهبی خود قیام نمودند و به دستگاه جبار عملًا فهماندند که محیط کارگری در تعظیم شعائر دینی پیشقدم و در راه عظمت اسلام و استقلال مملکت اسلامی کوشا هستند و از اسرائیل و عمال منفور آن متنفر [ند] و در راه اهداف روحانیت که اهداف اسلام است از هیچ‌گونه فعالیتی دریغ ندارند.
باید علمای اعلام و خطبای عظام، ملت را عموماً و طبقه کارگر را خصوصاً، از خطر اجانب عموماً و خطر اسرائیل و عمال اسرائیل خصوصاً برحذر دارند و از آنهایی که دست اجانب و خصوص اسرائیل را برای قبضه ذخایر کشور باز گذاشته‌اند اظهار تنفر و برائت کنند.
امروز روزی است که مسلمین باید اجتماعات مذهبی خود را هرقدر بیشتر و صفوف جماعات و سایر شعائر دینی را هرقدر فشرده‌تر کنند تا خائنین به اسلام و مملکت چشم‌ طمع را از آنها ببُرند. باید علمای اعلام، رویّه کناره‌گیری و گوشه‌نشینی را رها فرمایند و خطبای عظام حقایق را روشن به ملت گوشزد نمایند و آنها را به خطرات محتمله آگاه نمایند و ملت باید از علمای اعلام و مبلغین محترم پشتیبانی نمایند.
رجای واثق دارم که پیروزی نهایی با طرفداران اسلام است و خداوند تعالی با ماست.
از درگاه مقدسش عظمت اسلام و مسلمین را خواستار است. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.
روح‌الله الموسوی الخمینی‌
ضمناً برای تفاهم بیشتر و اظهار وحدت کلمه، صلاح دیدیم که در تمام شهرستانها هر هفته شبهای یکشنبه جلسه‌ای از علمای اعلام برقرار باشد. از آقایان علما .... «1»

«۱». امام این موضوع را نیمه‏‌تمام گذاشته و روی آن خط کشیده است. شاید علت این باشد که چون مخاطبین نامه علاوه بر علما، اهالی محترم شوشتر نیز می‏‌باشند و سبک و سیاق نگارش نیز نشان می‏‌دهد که نامه برای چاپ و پخش بوده است و مخاطبین نامه در واقع عموم ملت بوده‏‌اند، از این رو، امام از مطرح کردن موضوع گردهمایی هفتگی که هنوز در مرحله طرح بود و به صورت سرّی دنبال می‏‌شد، منصرف شده است. ر. ک.: نهضت امام خمینی، ج ۱، ص ۹۶۸.


امام خمینی (ره)؛ 01 فروردین 1343
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: