شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به خانم خدیجه ثقفی در خصوص ارتحال آقای هندی‌

نجف
درگذشت آقای سید نور الدین هندی «1»
خانوادگی، تاثر از فقدان برادر
ثقفی، خدیجه- قم «2»
جلد ۳ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۱۵۶

توضیح تاریخی

  • دلیل شهرت برادر امام به هندی در کتاب خاطرات آیت‌الله پسندیده، برادر امام اینگونه آمده‌است که علامه سید احمد موسوی مشهور به "هندی" پدر آیت‌الله سید مصطفی موسوی (پدر بزرگوار امام)، از آن رو به "هندی" شهرت یافته بود که سال‌ها پیش نیای بزرگوارش، به انگیزه تبلیغ دین از نیشابور به کشمیر هجرت کرده بود و در آنجا به شهادت رسید. از آن پس به رسم و سپاس مردم هند، به "دینعلی شاه" لقب گرفت. ر.ک. خاطرات آیت‌الله پسندیده، محمدجواد مرادی‌نیا، انتشارات سوره مهر، صفحه 8.

بسمه تعالی‌
28 رجب 96
خانم عزیزم‌
من الآن تنها نشسته‌ام و به برادرم که در این آخر عمر موفق نشدم او را ببینم فکر می‌کنم. مرقوم شما واصل شد. از حال آن مرحوم نوشته بودید. فوری کاغذی نوشتم به وسیله احمد؛ ولی تقدیر آن بود که حتی کاغذ را نبیند. تقدیر آن است که من به ملاقات عزیزانم نایل نشوم. از امشب مجلس ختم در مسجد شیخ «3» منعقد است. مقدر بود که من به مجلس عزای برادرم بروم؛ زنده باشم و تحمل مصیبت کنم.
تلگرافی به حضرت آقا «4» کردم و تسلیت به فامیل گفتم. آدرس دیگران را نمی‌دانستم. شما از قِبَل من به همه خصوصاً خانواده محترم او و فرزندان عزیزش پس از سلام تسلیت بگویید. مصطفی بحمد الله سلامت است و غالباً شام و ناهار اینجاست. از سلامت خودتان مطلعم کنید و به همه دخترها و احمد و خانمش سلام برسانید و از قول من تسلیت بدهید. من با حال بسیار افسرده این نامه را نوشتم. از خداوند تعالی سلامت همه شماها را خواهانم. و السلام علیکم.
خودم‌

«۱»- برادر امام خمینی.«۲»- همسر امام خمینی که در آن ایام برای دیدار فرزندان و نزدیکان در ایران به سر می‏برده‏‌اند.«۳»- مسجد شیخ انصاری در نجف.«۴»- آقای سید مرتضی پسندیده.


امام خمینی (ره)؛ 04 مرداد 1355
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: