شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

یادداشت اصلاحی به آقای سید حمید روحانی (تایید یک خاطره جهت درج در کتاب)

نجف
تایید یک خاطره جهت درج در کتاب نهضت امام خمینی
روحانی (زیارتی)، سید حمید
جلد ۳ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۱۴

توضیح تاریخی

  • به دنبال سخنرانی امام در 13خرداد 1342، عوامل رژیم ایشان را دستگیر کردند. در 11 مرداد 1342 رسانه های گروهی خبر از آزادی امام دادند اما این آزادی نمایشی در مدت کوتاهی تبدیل به حصر گردید و رژیم نخست امام را از زندان پادگان عشرت آباد به داوودیه و از آنجا به قیطریه انتقال داد و ایشان در یک منزل شخصی، تحت نظر و مراقبت شدید ماموران قرار گرفتند. اما موج خشم و اعتراض مردم و روحانیون ادامه یافت تا اینکه رژیم مجبور شد ایشان را در فروردین 1343 آزاد کند. رژیم شاه سعی کرد همزمان با آزادی رهبر نهضت اسلامی اینگونه وانمود کند که ایشان با رژیم تفاهم کرده و با برنامه های انقلاب شاه و ملت همراه شده اند، اما امام بلافاصله پس از آزادی در روز 21 فروردین 1343 با نطقی کوبنده علیه رژیم این توطئه را خنثی و بار دیگر خطوط نهضت اسلامی را ترسیم کرده و سازش ناپذیری خود را به اثبات رساندند. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir.

روز دوشنبه 17 فروردین ماه 43 [وزیر کشور «1» برای بار ثانی‌] و سرهنگ مولوی «2» به حضور امام خمینی رسیده اعلام داشت که شما آزادید و می‌توانید به قم تشریف فرما شوید. [او جواب داد که اگر بنا است شماها به کارهای سابق ادامه دهید و با مردم رفتار سابق را داشته باشید بودن من در اینجا اصلح است. مولوی جواب داد که به درجه‌ام قسم که دیگر آن حرفها نیست‌] و آن گاه که آمادگی معظمٌ له را برای حرکت به طرف قم به دست آورد، به منظور جلوگیری از ایجاد موج و خروش مردمی و تظاهرات توده‌ای اظهار داشت که این وظیفه ماست که جهت حفظ و حراست شما از هر گونه پیشامد غیر منتظره‌ای! ترتیب حرکت شما را به قم بدهیم و شما را به سلامت به منزل برسانیم!! و روی همین غرض که می‌خواستند معظمٌ له را به اصطلاح به سلامت به منزل برسانند و از هر گونه پیشامد غیر منتظره‌ای دور نگه دارند! وقت حرکت ایشان را شب قرار دادند تا در ساعتهای خلوت شب به قم برسند! «3».

«۱»- آقای جواد صدر.«۲»- رئیس ساواک تهران در سال ۱۳۴۳.«۳»- متن فوق- به استثنای جملات داخل کروشه‏[]- نوشته آقای سید حمید روحانی( زیارتی) است که برای درج در کتاب« نهضت امام خمینی» تنظیم نموده و به منظور اطمینان از صحت مطالب، آن را به امام خمینی ارائه کرده است و امام نیز اصلاحات را با خط خویش در حاشیه آن مرقوم داشته‏اند که در داخل کروشه مشخص می‏باشد.


امام خمینی (ره)؛ 01 فروردین 1356
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: