شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه سرگشاده به آقای بروجردی (استفسار درباره تشکیل مجلس موسسان)

قم
شایعه موافقت آقای بروجردی با تشکیل مجلس موسسان
استفسار درباره تشکیل مجلس موسسان
طباطبایی بروجردی، سید حسین (مرجع بزرگ تقلید)
جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۶

محضر مقدس حضرت مستطاب آیت الله العظمی آقای حاجی آقا حسین طباطبایی‌ بروجردی- متع الله المسلمین بطول بقائه‌
چون منتشر است که راجع به تشکیل مجلس موسسان بین حضرت مستطاب عالی و بعض اولیای امور مذاکراتی شده و بالنتیجه با تشکیل مجلس موسسان موافقت فرموده‌اید، نظر به اینکه تشکیل مجلس موسسان موثر در مقدرات آینده کشور و مصالح دینی و ملی و اجتماعی است، به علاوه حدود اختیارات نمایندگان و نتایجی که ممکن است این اقدام داشته باشد معلوم نیست، مستدعی است حقیقت این انتشار را برای روشن شدن تکلیف شرعی اعلام فرمایید. «1»
روح الله خرم‌آبادی «2»- مرتضی حائری- سید محمد یزدی «3»- روح الله الموسوی «4»- محمد رضا موسوی گلپایگانی- 22 جمادی الاولی 1368

«۱»- آقای بروجردی در پاسخ چنین مرقوم فرمودند: «بسم اللَّه الرحمن الرحیم- اولًا، از علمای اعلام انتظار می‌رود مواقعی که این قسم انتشارات مخالف واقع می‌شوند خودشان دفاع کنند. البته علاقه‌مندی حقیر به حفظ دیانت و مصالح مملکت بر همه مشهود است و نهایت مقتضی نیست که هر اقدامی گوشزد عامه شود. ثانیاً، موقعی که فرمان همایونی صادر شد، برای اینکه مبادا تغییراتی در مواد مربوط به امور دینیه داده شود به وسیله اشخاصی به اعلیحضرت همایونی تذکراتی مکرراً دادم با آنکه اخیراً جناب آقای وزیر کشور و آقای رفیع از طرف اعلیحضرت ابلاغ نمودند که نه تنها در مواد مربوطه به دیانت تصرفی نخواهد شد بلکه در تحکیم و تشیید آن اهتمام خواهد شد، مع ذلک در تمام مجالسی که در اطراف این قضیه مذاکره می‌شده که در بعض آن مجالس، عده‌ای از علمای اعلام حضور داشتند، کلمه‌ای که دلالت یا اشعار به موافقت در این موضوع داشته باشد از حقیر صادر نشده، چگونه ممکن است در چنین امر مهمی اظهار نظر نمایم، با آنکه اطراف آن روشن نیست. حسین الطباطبایی». «۲»- آقای سید روح اللَّه کمالوند خرم‌آبادی. «۳»- معروف به محقق داماد. «۴»- امام خمینی.


امام خمینی (ره)؛ 03 فروردین 1328
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: