شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت ایران و بیان وظایف علما در بسیج مردم‌

نجف
کشتار و ضرب و جرح مردم مسلمان اصفهان توسط عوامل رژیم
وظایف گویندگان و علما در بسیج مردم
اهالی اصفهان و ملت ایران
جلد ۳ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۳۶ تا صفحه ۴۳۷

توضیح تاریخی

  •  آقای طاهری اصفهانی پس از مدتی تبعید به اصفهان بازگشت و طی نامه ای به آیت الله صدوقی کشتار مردم را در منطقه کشکوئیه رفسنجان محکوم کرد. هنوز یک هفته از بازگشت ایشان نگذشته بود که عمال رژیم شاه سحرگاه به منزل ایشان حمله کردند و پس از توهین به ایشان، وی را با سر و پای برهنه ربودند. علما در منزل آیت الله خادمی تحصن نمودند و از مردم خواستند مغازه های خود را تعطیل کنند و به این ترتیب تمام شهر دست به تحصن زدند. امام برای قدردانی از این همبستگی پیامی صادر کردند. ر.ک. طلوع خورشید: سال شمار زندگانی امام خمینی قدس سره، علی اکبر ذاکری، موسسه بوستان کتاب، ص۴۷۰.
  • در اواسط دی ماه 1356، در مقاله ای که در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید، بطور صریح، بی حجابی فضلیت و حجاب، کهنه پرستی و ارتجاع معرفی و به امام، اهانت و قیام 15 خرداد 1342، توطئه استعمار سرخ و سیاه معرفی شده بود. در واکنش به این مقاله، در 19دی 1356 مدرسین حوزه علمیه قم، بازاریان و اقشار مختلف مردم قم دست به اعتصاب و اجتماع زدند. نیروهای رژیم با مشاهده حرکت عظیم مردم تصمیم به حمله گرفتند و تیراندازی شروع شد. در این روز عده زیادی از طلاب و مردم قم به شهادت رسیده و یا مجروح شدند. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir
  • مردم تبریز در روز 29 بهمن 56 به مناسبت اربعین شهدای 19دی قم مراسم باشکوهی برگزار کردند که با حمله ماموران مسلح رژیم، فاجعه ای عمیقتر به وقوع پیوست. به اعتراف آمار ساواک در این روز: «581 نفر دستگیر، 9 نفر کشته، 118 نفر زخمی. 3 دستگاه تانک، 2 سینما، یک هتل، کاخ جوانان، حزب رستاخیز و تعدادی اتومبیل شخصی و دولتی به آتش کشیده شدند.» ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir
  • با نزدیک شدن چهلم شهدای تبریز جوشش مخصوصی در مردم ایران مخصوصا مردم یزد مشاهده می شد. قیام مردم یزد در روز 8 فروردین 57 آغاز و تا 12 فروردین هم ادامه پیدا کرد. آیت الله صدوقی از علمای شهر یزد مردم را به تعطیل عمومی و اجتماع در مسجد جامع شهر یزد دعوت کرد و در یک سخنرانی در آن اجتماع، خواستار بازگشت امام از تبعید و آزادی زندانیان سیاسی و سرنگونی رژیم شد. در پایان مراسم، مردم به خیابانها ریخته و تظاهرات دیگری علیه رژیم انجام دادند که با حمله ماموران رژیم مواجه شدند. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir

بسم الله الرحمن الرحیم‌
اول شهر رمضان المبارک 98
فاجعه اخیر اصفهان را به عموم اهالی محترم تسلیت عرض می‌نمایم. این فاجعه به دنبال فجایع بسیار دیگر، نمونه‌ای است از حکومت ستمگر شاه که وحشیانه به ملت مسلمان ایران هجوم و آنان را به خاک و خون کشیده است و آخرین فاجعه نیست. تا حکومت این دودمان ستم پیشه برقرار است، فاجعه به دنبال فجایع و مصیبت پشت سر مصایب و حادثه به دنبال حوادث عظیم ادامه خواهد داشت. این تنها اصفهان بزرگ نیست که شاهد جنایات مرگبار شاه و فرمانبرداران جنایت پیشه اوست؛ بلکه سراسر ایران با این جنایات و قتل و غارتها دست به گریبان است. آن قم- حرم اهل بیت- و آن تبریز و یزد و همدان و اهواز و شیراز، و آن مشهد مقدس و رفسنجان و جهرم و کازرون و سایر شهرها و قصبات که شاهد قتلها و جرحها و حملات وحشیانه بوده و هست.
امروز ملت شجاع و بپاخاسته ایران شاهد موج عظیم ضد شاهی، که بر اثر یکی دیگر از اعتصابات بزرگ اصفهان که به پشتیبانی از روحانیت بیدار و مسئول خود به عنوان اعتراض به اعمال غیر قانونی و انسانی رژیم است، می‌باشد. امروز شعار «مرگ بر شاه» ملی شده و تا برچیده شدن دستگاه ظلم و انقراض دودمان جنایتکار پهلوی ادامه دارد. باید از هر فرصت استفاده نمود و اجتماعات را هر چه بیشتر عظیم و فشرده کرد، و هر چه بیشتر خیانت‌ها و جنایت‌های شاه را برملا نمود.
گویندگان محترم و متعهد هر چه بیشتر به روشنگری قیام، و علمای اعلام با اعلامیه‌ها و بیانات خود، مردم مهیا را که راه خود را خوب یافته‌اند بسیج عمومی نموده و یکدل و یک جهت برای برچیده شدن بساط غارت و جنایت هم صدا، و با اتکا به قدرت لا یزال الهی، این ریشه پوسیده فساد را از بُن برکنند، و ملت مستضعف را از چنگال استعمارگران داخلی و خارجی نجات بخشند. وَ نُریدُ انْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْارْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ ائِمّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثین «1» اراده خداوند تعالی بر آن است که با رهبری حکیمانه انبیای عظام و وارثان آنان، مستضعفین را از قید حکومت طاغوتی آزاد و سرنوشت آنان را به دست خودشان بسپارد؛ باید در این امر الهی ملت عزیز به دنبال روحانیون مسئول این راه حیاتی را طی کنند.
باز با کمال علاقه به ملت ایران هشدار می‌دهم که به دنبال دولت، شاه دم از انتخابات زد. هر کس که سخنان او را شنیده باشد خوب می‌فهمد که شاه با طرح مسئله انتخابات می‌خواهد مسیر اصلی حرکت اسلامی ایران را که سرنگونی این دودمان است تغییر دهد و ملت را اغفال نماید. ولی دیگر دیر شده و طرح حکومت اسلامی در عروق مردم ایران ریشه دوانده است، و به امید خدا پیروزی از آنِ ماست.
مردم شریف با کمال احترام از گویندگان بخواهند تا از گفتگو در باره هر امری که آنان را از مسیر خود بازمی‌دارد- همچون انتخابات- شدیداً احتراز کرده و فجایع و جنایات حکومت شاه را بازگو نمایند.
این جانب از همبستگی روحانیون معظم و اهالی محترم اصفهان، که در جریانات اخیر با پشتیبانی بی‌دریغ خود روحانیون را تنها نگذاشتند و دیْن خود را به اسلام و مسلمین ادا نمودند تشکر می‌کنم، و از خداوند متعال توفیق و تایید همگی را خواستارم.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- سوره قصص، آیه ۵:« و ما اراده کردیم بر آن طایفه مستضعف در آن سرزمین منت گذارده آنها را پیشوایان خلق قرار دهیم و وارث گردانیم».


امام خمینی (ره)؛ 15 مرداد 1357

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: