شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به حافظ اسد درباره ناپدید شدن امام موسی صدر

نجف
ناپدید شدن امام موسی صدر
حافظ اسد (رئیس جمهوری سوریه)
جلد ۳ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۴۷۹

توضیح تاریخی

  • امام موسی صدر در پی دعوت رسمی دولت لیبی، به این کشور سفر نمود، و لیکن بر اثر توطئه دشمنان انقلاب اسلامی، در همان سفر ربوده شد. گرچه اخبار ضد و نقیضی درباره زندانی بودن وی منتشر می‏شود، با این حال هنوز اطلاعات موثّقی از ایشان به دست نیامده است. ایشان با هدف ایجاد اتحاد بین اعراب و جلب حمایت کشورهای عربی و متقاعد ساختن آنان به منزوی کردن رژیم صهیونیستی و تحریم هرگونه رابطه با اشغالگران فلسطین و به منظور تقویت جنبش محرومین و تهیه سلاح، به کشورهای مختلف سفر می‏کرد. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir

بسم الله الرحمن الرحیم‌
حضرت آقای حافظ اسد، رئیس جمهوری سوریه و رئیس کنگره جبهه صمود و رفض «1» پس از اهدای سلام؛ این جانب از غیبت جناب حجت الاسلام آقای سید موسی صدر نگران و متاثرم. از جنابعالی تقاضا دارم که این موضوع را با سران کشورهایی که در قضیه فلسطین اجتماع کرده‌اند در میان گذارید و اهتمام آنان را جلب نمایید.
ما و ملت ایران، در این عصر، گرفتار رژیمی هستیم که با اتکا به پشتیبانی امریکا ملت را در آتش دیکتاتوری و کشتارهای دسته جمعی و سلب همه آزادیها می‌سوزاند. ما از شما سران دولتهای اسلامی برای رهایی ملت بی‌پناه ایران کمک می‌خواهیم. برادران مسلمان شما در زیر چکمه دژخیمان شاه خرد شده‌اند و حکومت نظامی که در اکثر شهرستانهای مهم ایران برپاست ملت را به جان آورده.
از پیامبر اسلام- صلی الله علیه و آله و سلم- نقل می‌شود: کُلُّکم راعٍ و کُلُّکم مَسئولٌ عن رَعِیَّته «2»؛ همه افراد و از جمله شما سران دولتهای اسلامی که قدرت دفاع از ملت مظلوم ما را دارید مسئول هستید. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- در سال ۱۹۷۷ م. در مقابل سازش مصر و اسرائیل، تشکلی از سوی سوریه به نام جبهه صمود و رفض( امتناع و پایداری) تاسیس شد. و منجر به قطع رابطه سوریه با مصر گردید. «۲»- بحار الانوار، ج ۷۲، ص ۳۸.


امام خمینی (ره)؛ 01 مهر 1357
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: