مطلب مرتبط

فداکاری و خونفداکاری و خون
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت مسلمان ایران (شش توصیه عمومی)

پاریس، نوفل لوشاتو
شش توصیه عمومی
ملت مسلمان ایران
جلد ۵ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۸۳ تا صفحه ۲۸۵

بسم الله الرحمن الرحیم‌
ماه محرّم برای مذهب تشیع ماهی است که پیروزی در متن فداکاری و خون به دست آمده است. در صدر اسلام پس از رحلت پیمبرِ ختمی- پایه گذار عدالت و آزادی- می‌رفت که با کجرویهای بنی امیه اسلام در حلقوم ستمکاران فرو رود و عدالت در زیر پای تبهکاران نابود شود که سید الشهداء نهضت عظیم عاشورا را برپا نمود و با فداکاری و خون خود و عزیزان خود، اسلام و عدالت را نجات داد و دستگاه بنی امیه را محکوم و پایه‌های آن را فرو ریخت. و در عصر ما می‌رفت که با کجرویهای سلسله پهلوی، حلقوم گشاد آنان و دارودسته و اربابان آنان اسلام و مصالح آن را ببلعد و عدالت و استقلال و آزادی را در زیر چکمه دیکتاتوری و پرده ریا و تزویر به نابودی بکشد.
نهضت ملت بزرگ ایران، که در دوازدهم محرّم، 15 خرداد به شکوفایی گرایید، پرده‌های تزویر و عوام‌فریبی شاه را پاره کرد؛ و قتل عام شاهانه و فداکاری ملت، مبدا عظیمی در تاریخ ایران گردید؛ و مفتاح نجات اسلام و عدالت به دست آمد، و نطفه مقاومت ملی منعقد و با تربیت و روشنگری روشنگران، رو به رشد و تکامل نهاد؛ و در این بین فداکاریها در مقابل جنایات و قتل و غارت و حبس و تبعیدها در جریان بود. و در 29 محرّم 98 که رشد و تکامل در حال بلوغ بود، مبدا انفجار ظاهر شد و شاه و دژخیمان او غافلگیر شده و با تمام قوا به قتل و جرح ملت پرداختند. و در ظرف یک سال جنایات بی‌پایان آنان با مقاومت عظیم ملت روبه و برخوردها و جنایتها و فداکاریها مقابل یکدیگر صف کشیدند. در این میان قوه مقاومت ملت رو به رشد و حربه‌های دشمن انسانیت و ملت رو به تزلزل، و در پایان سال 98 و طلیعه 99، قدرت ملت، جنود ابلیسی‌ شاه را چنان شکست داد و پایه‌های دیکتاتوری را چنان متزلزل نمود و قدرتهای عظیم ابرقدرتها را چنان واپس زد که مورد تحیر و تعجب متفکران جهان و حسابگران گردید.
شاه با آن عظمت فرعونی به تعظیم و اظهار عجز و توبه در مقابل ملت برخاست و به تبدیل مهره‌های نرم با خشن پرداخت و ملت با غرور اسلامی و ملی خود نه آن توبه را قبول نمود و نه از آن نرمی فریب خورد و نه به آن خشونت اعتنا کرد؛ و در تاسوعا و عاشورای 99 با رفراندم بی‌نظیر و آرام خود- که به تصدیق ناظران داخل و خارج در تاریخ بی‌نظیر بود- قدرت مهارشده خود را ثابت و سقوط و عزل محمد رضا پهلوی را برای چندمین بار اعلام نمود. و پس از آنکه شاهْ خود را رفتنی دانست، دست جنایتکار خود را از آستین درآورد و کشتارهای پی در پی جمعه سیاه به بعد را آغاز کرد و خود را در تمام جوامع رسوا نمود و اخیراً در مشهد مقدس جنایتکاریها را به حد اعلا رساند و ما را بر آن داشت که روز 29 ماه محرّم «1» را عزای عمومی اعلام کنیم برای سالگرد کشتار بی‌رحمانه قم و چهلم کشتار در صحن مطهر مشهد مقدس و نیز هفته کشتار مشهد مقدس و نیز کشتار شهرستانهای دیگر.
و با کمال تاسف در این سال تمام وقت ما صرف فاتحه و عزای ملی شد و در صورت بقای شاه در مقام مغصوب، وضع همین است. اکنون لازم است تذکراتی بدهم:
1- این جانب پس از تشکر از اهالی محترم خراسان، خصوصاً علمای اعلام و حجج اسلام و دکترهای محترم و سایر گروهها و طبقات، پشتیبانی خود را از این اعتصاب شریف اعلام می‌نمایم؛ و اعمال وحشیانه دولت نظامی غیر قانونی و حکومت نظامی غاصب را محکوم می‌نمایم؛ و از ادامه دیکتاتوری و غصب مقامْ آنان را تحذیر می‌کنم.
2- این جانب از جمیع اعتصاب کنندگان در سرتاسر کشور تشکر می‌کنم و پشتیبانی خود را از آنان اعلام می‌نمایم؛ و از خصوصِ اعتصاب کنندگان شرکت نفت تقدیر می‌نمایم. و اقدامات دولت نظامی غاصب و دادگاههای نظامی را در فشار به آنان برای‌ شکستن اعتصاب تقبیح می‌نمایم و آنان را در جدیت برای هدر دادن ثروت ملت مسئول می‌شناسم، و آنان را از این اقدام مخالف با مصالح کشور تحذیر می‌کنم.
3- بر ملت شریف ایران است که از اعتصاب کنندگان شرکت نفت پشتیبانی کنند و به آنان برای تهیه مسکن و مئونه زندگی اعانت کنند؛ و در شهرستانها صندوقهای اعانه بگذارند و پس از جمع‌آوری به وسیله هیاتهای معتمده به آنان برسانند. و باید نگذارند برادران خود که در راه خدمت به اسلام و کشور بپاخاسته‌اند رنج ببینند.
4- ملت شریف ایران موظفند از سربازانی که از سربازخانه‌ها بیرون آمده‌اند و خدمت به دولت غاصب را روا نداشته‌اند، کمک کنند از جهت منزل و سایر مئونه‌ها؛ و نگذارند به برادران خود که برای اسلام ترک اعانت ظالم را نموده‌اند بد بگذرد.
5- باید ملت ایران بداند که نفت و گاز به مقدار مصرف داخل در انبارها موجود است و دولت جنایتکار، برای ایجاد وحشت و نارضایتی، قحطی مصنوعی ایجاد نموده؛ و کارکنان شرکت نفت به مقدار مصرف داخل استخراج می‌نمودند و اینان به مصارف دیگر می‌رساندند (از قبیل صدور برای اسرائیل- چنانکه گفته شده) و ملت را در مضیقه قرار می‌دهند. شاه و دولت غاصب او با ملت در حال جنگند که به این اعمال وحشیانه دست می‌زنند؛ حتی گفته می‌شود که کارکنانی را که برای مصرف داخلی می‌خواهند عمل کنند، مجبور به اعتصاب می‌کنند تا مضیقه را به عهده ملت بگذارند.
6- لازم است ملت شریف به نهضت اسلامی خود تا وصول به نتیجه ادامه دهند، و در این راه، که رضای خداوند در آن است، صبر کنند؛ و از اعانت برادران خود غفلت نکنند. و از احتکار و گرانفروشی و بی‌انصافی که موجب غضب خدای تعالی است جداً احتراز کنند، و به وسوسه‌های شیطانی که عمال ابلیسی شاه و دولت پخش می‌کنند و می‌خواهند در مردم سستی و یاس ایجاد کنند، گوش فرا ندهند؛ و به خدای متعال در این راه که به دست آوردن استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی است اتکال کنند. از خداوند متعال سرنگونی اساس ستم و برقراری پایه‌های عدل را خواستارم.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- برابر با ۹/ ۱۰/ ۱۳۵۷ ه. ش.


امام خمینی (ره)؛ 06 دی 1357

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: