شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت ایران درباره تحریم پرداخت مالیات و پول آب و ... به دولت شاه‌

پاریس، نوفل لوشاتو
کشتار رژیم در مشهد، قزوین، کرمانشاه و دیگر شهرها
تحریم پرداخت مالیات و پول آب و برق و تلفن و ... به دولت شاه
ملت ایران
جلد ۵ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۳۰ تا صفحه ۳۳۲

توضیح تاریخی

  • فاجعه جانگداز و دلخراش به آتش کشیدن سینما رکس در آبادان که طی آن 377 زن و مرد جوان بی گناه زنده زنده سوختند، در عصر روز 28 مرداد ماه 1357 اتفاق افتاد. آتش سوزی در جریان نمایش فیلم گوزن‌ها رخ داد. تماشاچیان فیلم که برای فرار از مهلکه به طرف درهای خروجی روی آوردند، درها را بسته یافتند. دراین حریق که قرائنی بر تعمدی بودن آن وجود داشت، عده ای به طرز فجیعی جان دادند. انتشار این خبر و نمایش فیلم‌ها و چاپ عکس‌های این فاجعه افکار عمومی را به شدت تکان داد. حکومت با توجه به سابقه آتش زدن سینماها در طول مبارزات انقلاب، می‌خواست آن را به گردن انقلابی‌ها بیاندازد ولی مردم بیشتر حرف مخالفان را که رژیم را در این فاجعه متهم می‌کرد می‌پذیرفتند. ر.ک. بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ (از بازرگان تا خاتمی)، داود علی بابائی، انتشارات امید فردا، جلد اول، صفحه 42.
  • روزهای محرم 1357 شهر شلوغ بود و شب‌ها صدای الله‌اکبر شهر را تسخیر می‌کرد و فضای مبارزه قوی‌تر شده بود. الله‌اکبر بر روی پشت بام‌ها هم‌زمان با ماه محرم ابتکاری بود که حکومت را به وحشت می‌انداخت و باعت بهم‌ریختگی شاه شده بود. تاسوعا تظاهرات‌های بزرگی برگزار شد و عاشورا در تمام شهرهای ایران انقلاب برپا بود و آن‌چنان پرابهّت بود که کابینه ازهاری کنار رفت. امام پیش از این تظاهرات این دو روز را رفراندوم سقوط شاه نامیده بودند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 229.
  • در تاریخ 12 دی 1357 امام پیامی به مناسبت کشتار مردم صادر کردند. در بخشی از این پیام پرداخت پول مالیات، پول آب و برق و تلفن و سایر کمک‌ها به دولت منتخب شاه، خیانت به ملت و مخالفت با حکم خدا اعلام شد. ر.ک. روزشمار تاریخ معاصر ایران، محسن غنی یاری، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، صفحه 195.
  • سال 1357 نفت علاوه بر مصارف داخلی، با صادرات حدود پنج میلیون بشکه در روز منابع مالی حکومت پهلوی را تامین می‌کرد. اعتصاب کارگران شرکت ملی نفت ایران و قطع صدور نفت در 30 مهر 1357، شوک بزرگ نفتی به جهان سرمایه‌داری آن روز وارد کرد و حکومت را نیز از منابع مالی خود محروم ساخت اما علاوه بر آن مصارف داخلی مردم نیز با مشکلات متعددی روبرو گردید. در این شرایط اعتصاب صنعت نفت ایران از 8 دی 1357 و با حکم امام خمینی زیر نظر هیئت پنج نفره‌ای درآمد تا با بازرسی مناطق نفتی کشور، نظارت بر تولید و توزیع نفت در داخل کشور صورت گیرد. ر.ک. روزشمار تاریخ معاصر ایران، محسن غنی یاری، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، صفحه 4.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
درود بر ملت مظلوم ایران، رحمت خدای متعال بر مردم شجاع و آگاه که برای احقاق حق خود قیام نموده و تا پای جان و مال ایستاده. سلام بر اهالی محترم مشهد مقدس و قزوین و کرمانشاه و سراسر ایران که در این روزها با مصیبتهای گوناگون و وحشیگریهای دژخیمان شاه و دولت یاغی نظامی و حکومت سفاک روبه شده و با دادن هزاران کشته و زخمی دلاورانه مقاومت کرده و می‌کنند!
قتل عامهای پیاپی و وحشتناک و سفاکانه‌ای- که جز به دستور شاه خائن که خود را در حال نَزْع «1» می‌بیند و از تشبثات و دولتهای جنگ و آشتی مایوس و از پشتیبانیهای غیر انسانی قلدرهای بین المللی طَرْفی نَبَست- نمی‌تواند باشد. این چند روز آخر عمر این جنایتکار از خطرناکترین لحظات تاریخ کشور ما است. ملت مظلوم و شریف ایران باید در مقابل باقیمانده جنایات شاه پایداری کند تا به خواست خداوند تعالی پیروزی نهایی را به دست آورد.
اتهاماتی را که رادیو ایران با کمال بیشرمی به ملت نسبت داده است- نظیر جنایات وحشیانه سینما رکس، تنها به دست جنایتکاران حرفه‌ای شاه می‌تواند باشد. اینان از هیچ جنایتی برای استفاده تبلیغاتی روگردان نمی‌باشند. فرم جنایات و طرز تبلیغاتْ شهادت می‌دهد که دست جنایتکار دستگاه ظلم که بدین گونه وحشیگریها عادت دارند در کار بوده است.
ملتها یکی پس از دیگری آگاه می‌شوند که کشور ما با چه رژیمی رو به رو است و نظام شاهنشاهی- که ملت شریف ما با رفراندم مکرر خصوصاً در روزهای تاسوعا و عاشورا آن را محکوم نمودند- چه بوده است، و اگر خدای نخواسته به عمر خود ادامه دهد چه خواهد بود. رفراندم ما را جز عمال شاه و طرفداران ظلم، همه ملتهای آزادیخواه جهان قبول کردند، و خبرنگاران و روزنامه‌های خارج کشور ثبت نمودند. غیر قانونی بودن دولتهای غاصب را- که به امر شاه یاغی و رای مجلسهای غیر قانونی سر کار آمدند- طبقات مختلف ملت از علمای اعلام و دانشگاهیان تا کارگران و کشاورزان، از اعضای ادارات و وزارتخانه‌ها تا اصناف مختلف و سایر اقشار محترم، یکپارچه اعلام نمودند.
بنا بر این اعانت به حکومت یاغی و پرداخت مالیات، پول آب و برق و تلفن و سایر کمکها به دولتی که شاه سر کار آورد، خیانت به ملت و مخالفت با حکم خدا تبارک و تعالی است. و بر کارگران و کارمندان محترم و مبارز آب و برق و تلفن است که پیوند خود را با هموطنان شجاع و بی‌پناه خود مستحکم تر نموده و به هیچ وجه دستورات دولت یاغی را در مورد قطع آب و برق و تلفن اطاعت نکنند؛ و با همکاریهای بیدریغ با برادران و خواهران مظلوم خود دَین خود را به اسلام و مسلمین ادا نمایند.
اکنون لازم است تذکراتی بدهم:
1- این جانب برای جلوگیری از تبلیغات دولت غاصب، هیاتی برای رسیدگی در امور نفت اعزام نمودم و به شرایطی دستور استخراج نفت برای مصرف داخل را دادم. گرچه اهل اطلاع می‌گویند مخازن بسیاری در کشور برای مصارف داخلی موجود است و دولت قحطی مصنوعی ایجاد کرده است؛ و گفته می‌شود شبها تا صبح مامورین نظامی، نفت مخازن را می‌برند و معلوم نیست چه می‌کنند. در ضمن من از کارکنان شرکت نفت که در این امر خیر با این هیات همکاری نموده‌اند تشکر می‌نمایم.
2- لازم است علمای اعلام بلاد و خطبای محترم به کشاورزان عزیز کشور تذکر دهند که امسال در کشت مواد غذایی خصوصاً گندم همت فراوان کنند و از کشت چیزهایی که‌ دولت مجرم به اجانب می‌دهد احتراز نمایند. از این خائنان بعید نیست که قحطی مصنوعی به وجود آورند. من از مردم ایران تقاضا دارم که در این امور به کشاورزان محروم کمک نمایند.
3- از کسبه و تجار و اصناف محترم تقاضا دارم که قیمت مواد غذایی و اجناس خود را بالا نبرند و به مردم مظلومی که در حال مبارزه‌اند اجحاف ننمایند، که اجحاف در همه حال مردود است، و در این موقع حساس این عمل به نفع دستگاه ظلم و مخالف رضای خداوند تبارک و تعالی است. لهذا من به طور لزوم می‌خواهم که از قیمت عادلانه تجاوز نکنند و در صورت امکان به مردم بی‌بضاعت تخفیف دهند که کمک موثری به نهضت اسلامی خودشان و موافق انصاف و مرضیّ خداوند تعالی است. از خداوند تعالی توفیق ملت مبارز ایران را در رسیدن به اهداف انسانی- اسلامی‌مان خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- جان کندن.


امام خمینی (ره)؛ 12 دی 1357

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: