شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

حکم به آقای ید اللَّه سحابی (تقویت و تنظیم اعتصابات)

پاریس، نوفل لوشاتو
تشکیل هیاتی برای تقویت و تنظیم اعتصابات
سحابی، ید اللَّه
جلد ۵ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۹۴ تا صفحه ۴۹۵

توضیح تاریخی

  • با آغاز اعتصابات کشور در 1357 که دولت و رژیم را فلج کرده بود، احتمال می‌رفت که فرصت‌طلبان در این امر دخالت و مسیر آن را منحرف کنند. در چنین فضایی و به منظور کاهش اثرات منفی اعتصابات، عده‌ای از افراد توسط مهندس مهدی بازرگان پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای به منظور هماهنگ کردن امور اعتصابات در کشور را به امام ارائه کردند. امام با تشکیل این کمیته موافقت کردند و روز 28 دی 1357، در پیامی از پاریس به دکتر یدالله سحابی، دستور تشکیل کمیته تنظیم اعتصابات را صادر کردند. ر.ک. روزشمار تاریخ معاصر ایران، محسن غنی یاری، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، صفحه 5.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
19 صفر 99
جناب آقای دکتر ید الله سحابی‌
به طوری که اطلاع دارید ملت مسلمان و غیور ایران و جمع کثیری از کارمندان و کارگرانِ در استخدام دولت، به منظور درهم شکستن مقاومت لجوجانه نظام استبدادی کهن، از چهار ماه قبل به این طرف با قبول انواع محرومیتها و فداکاریها دست به اعتصابهای عمومی زده و تدریجاً قدرت عمل را از شاه مخلوع و دولتهای زیر فرمانش گرفته‌اند. رجای واثق داریم که به فضل الهی و به همت مبارزین آگاه، بساط ننگین فساد و ظلم شاهنشاهی بزودی از سرزمین ما برچیده شده جای خود را به حکومت عدل و رحمت اسلامی دهد.
نظر به اینکه بعضی از اعتصابها و متوقف بودن وسایل حمل آذوقه و مواد غذایی مورد نیاز مردم، خصوصاً گندم، و یا تعطیل برنامه‌های نگهداری و تعمیرات دستگاههای صنعتی، ممکن است سبب محرومیتهای مشقت بار و فلج‌کننده برای مردم زیر ستم یا رکود فعالیتهای اقتصادی و سبب خسارتهای غیر قابل جبران گردد، و نیز دستاویز تبلیغاتی و حربه جنگی به دست حریف بدهد، باید سعی شود که ضمن ابراز انزجار و به زانو درآوردن دستگاه غاصب حاکم- که هدف اصلی اعتصاب است- زیانهای ناشیه کمتر متوجه ملت شجاع و مردم بیداری که سربازان این کارزار می‌باشند گردد.
بدین وسیله به جنابعالی ماموریت داده می‌شود که به اتفاق جناب آقای حجت الاسلام آقای شیخ محمد جواد باهنر و جناب آقای مهندس علی اکبر معین فر و دو نفر دیگر که با مشورت آقایان تعیین خواهید کرد، هیاتی برای تقویت و تنظیم اعتصابات تشکیل دهید. این هیات با کسب نظر و همکاری گروههای شرافتمند در حال اعتصاب، تدابیر و ترتیباتی اتخاذ نمایند که تا سقوط نهایی نظام استبدادی حاضر، اعتصابها در حد ضرورت ادامه یافته و ضمن حد اکثر فشار بر دستگاه غاصب، حد اقل خسارت را برای ملت و مملکت در زمینه احتیاجات ضروری و گردش چرخهای اقتصادی و حفظ سرمایه‌های انسانی و صنعتی با رعایت الاهم فالاهم فراهم آورد. از عموم اعتصاب کنندگان محترم تشکر می‌کنم. و السلام علیکم و رحمه الله.
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 28 دی 1357
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: