شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به مردم تبریز در مورد سرکوب اخلال کنندگان‌

تهران، مدرسه علوی
سرکوب اخلال کنندگان نظم در تبریز
ملت ایران
جلد ۶ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۳۹ تا صفحه ۱۴۰

توضیح تاریخی

  • اگرچه فرماندهان ارتش تا 21 بهمن 1357 از حکومت سابق حمایت می‌کردند اما بسیاری از ارتشی‌ها با انقلاب همراه بودند و رژه همافرها در 19 بهمن در مقابل امام، نمونه بارز آن بود؛ رژه‌ای که تیر خلاصی بر رژیم شاهنشاهی بود. برخی از گروه‌ها از جمله سازمان مجاهدین خلق، چریک‌های فدایی خلق و احزاب کومله و دموکرات کردستان خواستار انحلال ارتش بودند. امام اما مخالف انحلال بودند و می‌گفتند می‌خواهند ارتش را کنار بزنند بعد به سراغ انقلاب و روحانیت و مردم بیایند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 27.
  • در روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 اوضاع کشور ملتهب بود و درگیری در بعضی شهرها و روستاها به چشم می‌خورد اما در این بین تبریز اوضاع ویژه‌ای داشت. در 24 بهمن 1357 تعدادی از نیروهای ساواک و مخالفین انقلاب در نقاط مختلف تبریز موضع گرفتند و با تیراندازی‌های خود تعدادی از مردم را کشته و مجروح کردند. در پی این درگیری‌ها با درخواست آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی و موافقت فرمانده پادگان تبریز، چندین تانک در نقاط مختلف تبریز مستقر شد. علیرغم سقوط حکومت پهلوی و درپی آن لغو مقررات منع آمد و شد، آیت الله قاضی طباطبایی از مردم تبریز خواست از ساعت 10 شب تا 6 صبح در شهر تردد نکنند تا امکان دفع حملات مسلحانه ضد‌انقلاب برای نیروهای انقلابی میسر شود. امام نیز در پیام 25 بهمن 1357 از مردم تبریز خواستند تا قدرت اسلامی الهی خود را به این بی‌خبران از خدا و خائنین به ملت نشان دهند. ر.ک. روزشمار تاریخ معاصر ایران، محسن غنی یاری، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، صفحه 73 و 88.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
به اهالی شجاع و مبارز سرتاسر کشور، پس از تشکر از مساعی جمیله آنان که با همت خود [باعث پیروزی‌] انقلاب اسلامی شدند، لازم است تذکر بسیار مهمی را بدهم:
ملت شجاع ایران! محمد رضا پهلوی شکست نهایی را خورد و در کشور پایگاهی ندارد. ارتش و سایر قوای انتظامی به ملت پیوستند و وفاداری خود را اعلام نمودند، لکن بعضی عناصر فاسده و منحرفه دست و پا می‌کنند که شاید بتوانند با ایجاد اغتشاش و هرج و مرج به مقاصد شوم خود- که باز بودن دست ستمگران و رواج چپاول بیت المال و برگرداندن قدرت اجانب برای سلطه بر مقدرات کشور است- برسند. اینان که بر خلاف مسیر انقلاب اسلامی راهی در پیش گرفته و قیام علیه حکومت اسلامی نموده‌اند، خائنانی هستند که با ماسکهای فریبنده دست به ایجاد اخلال نموده‌اند. بر ملت مسلِم شجاع است که اینان را با قدرت الهی خود دفع کنند، و مجال معارضه را از آنان سلب نمایند.
از قرار مسموع، در تبریز بعضی وابستگان به رژیم فاسد دست به اخلال نظم زده‌اند. بر اهالی محترم آذربایجان و خصوصاً تبریز است که با تمام قوا برای سرکوبی آنان قیام کنند و همانند تهران به این حرکات مذبوحانه خاتمه دهند. البته ارتش و سایر نیروهای انتظامی با ملت است و بر همه است که دست به دست داده این زباله‌ها را که پس مانده رژیم پهلوی است دفع نمایند.
عزیزان من! همت شجاعانه نمایید و قدرت اسلامی- الهی خود را به این بیخبران از خدا و خائنین به ملت نشان دهید که حق پیروز است و خدا با شماست. و السلام علیکم و رحمه الله.
روح الله الموسوی الخمینی‌



امام خمینی (ره)؛ 25 بهمن 1357

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: