مطلب مرتبط

بيانات : بياناتى به نماينده سازمان آزاديبخش صحرا و رهنمودهايى به اين سازمان‌
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

بیانات : بیاناتی به نماینده سازمان آزادیبخش صحرا و رهنمودهایی به این سازمان‌

قم
رهنمود به سازمان آزادیبخش صحرا
نماینده سازمان آزادیبخش صحرا (پولیساریو) «1»
جلد ۶ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۹۹ تا صفحه ۵۰۰

[بسم الله الرحمن الرحیم‌]
... البته اینهایی که شما گفتید، «2» همه جرمهای شاه است. شاه این جرمها را در ایران بیشتر از آنجا داشته است؛ در اینجا تمام اسلحه‌هایی که از پول خود این مردم، تانک و توپهایی که از پول خود همین مردم تهیه کرده بود، خود این مردم را به قتل رساند! ما جرایم او را می‌دانیم، و اینها هم که شما می‌گویید جرایم حکومت اوست. و الآن حکومت او نیست که شما می‌شمارید ... قدری هم اگر سابقاً بوده است، البته با دست شاه بوده است. ما این جرایم را می‌دانیم؛ و می‌دانید که در خود ایران بیشتر از آنجاها این جرایم جاری بوده است. و حالا بحمد الله دست او کوتاه شد و ملت ما پیروز شده‌اند.
و الآن گرفتاری ملت ما زیاد است و ما هم با همه مستضعفین که در عالَم هستند، با آنها همه مصاحِب «3» هستیم و تمام مستکبرین را محکوم می‌کنیم. و ما اگر قدرت داشته باشیم تمام مستکبرین را از بین خواهیم برد. و من امیدوارم که این نهضت اسلامی ایران برای همه مستضعفین سرمشق باشد که پیروزی را به دست بیاورند؛ و این رمزی که در ایران‌ باعث پیروزی شد [که‌] عبارت از وحدت کلمه و اتکال به خدای تبارک و تعالی بود، در همه ملتها پیدا بشود و آنها هم پیروز بشوند ان شاء الله.
[در پاسخ به بخش دیگری از سخنان نماینده پولیساریو:]
بگویید: «4» البته من از شما تشکر می‌کنم که اینجا آمدید و استفسار از حال ملت ما و ما می‌کنید. و من همیشه دعا می‌کنم برای همه مسلمین بلکه همه مستضعفین. و من امیدوارم که هر جا که باشید شما، شعب «5» شما، در رفاه باشند [و] آنهایی که ظلم می‌کنند از بین بروند. و ما دعا می‌کنیم خداوند شما را تایید کند و از خدا نصرت برای شما می‌خواهیم.
[در پاسخ به درخواست سازمان مزبور جهت شناسایی از سوی ایران: «6»
خوب، دیگر این اموری است که مربوط به دولت است.

«۱»- منطقه« صحرا» تا ۱۹۷۶ م. با عنوان صحرای باختری مستعمره اسپانیا بود و با توافق دولتهای اسپانیا، مغرب و موریتانی، نیروهای اسپانیا صحرا را ترک کردند و اداره ۲۳ آن به مغرب و ۱۳ به موریتانی واگذار شد. پس از خروج استعمارگران« جمهوری دمکراتیک عربی صحرا» اعلام موجودیت کرد که رسمیت جهانی نیافت ولی پس از تخلیه نیروهای موریتانی در ۱۹۷۹ م. نواحی مزبور هم به تصرف مغرب درآمد. سرانجام پس از پانزده سال نبردهای پراکنده بین مغرب و صحرا، هر دو با همه پرسی پیشنهادی سازمان ملل موافقت کردند که در ژانویه ۱۹۹۲ م. انجام شد و نتیجه‏ای حاصل نشد. دولت صحرا اکنون بخش عمدتاً کویری منطقه را در اختیار دارد.«۲»- اشاره به سخنان نماینده پولیساریو.«۳»- همنشین، همراه.«۴»- خطاب امام به مترجم.«۵»- خلق، ملت.«۶»- تا کنون هفتاد کشور- از جمله جمهوری اسلامی ایران- جمهوری دمکراتیک صحرا را به رسمیت شناخته‏اند.


امام خمینی (ره)؛ 17 فروردین 1358

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 7/01 مگابایتبیشتر

جمله طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: