مطلب مرتبط

سخنرانى در جمع كاركنان صنعت نفت (نقش كاركنان صنعت نفت در انقلاب)قدرت اسلام را فهمیده‌اند...قدرت اسلام را فهمیده‌اند...به من فحش بدهند، کسی حق ندارد یک کلمه بگویدبه من فحش بدهند، کسی حق ندارد یک کلمه بگوید
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع کارکنان صنعت نفت (نقش کارکنان صنعت نفت در انقلاب)

قم
نقش کارکنان صنعت نفت در انقلاب اسلامی- خنثی نمودن توطئه‌‌ها
نمایندگان انجمن اسلامی کارکنان صنعت نفت‌
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۵۶ تا صفحه ۱۵۸

توضیح تاریخی

  • فاجعه جانگداز و دلخراش به آتش کشیدن سینما رکس در آبادان که طی آن 377 زن و مرد جوان بی گناه زنده زنده سوختند، در عصر روز 28 مرداد ماه 1357 اتفاق افتاد. آتش سوزی در جریان نمایش فیلم گوزن‌ها رخ داد. تماشاچیان فیلم که برای فرار از مهلکه به طرف درهای خروجی روی آوردند، درها را بسته یافتند. دراین حریق که قرائنی بر تعمدی بودن آن وجود داشت، عده ای به طرز فجیعی جان دادند. انتشار این خبر و نمایش فیلم‌ها و چاپ عکس‌های این فاجعه افکار عمومی را به شدت تکان داد. حکومت با توجه به سابقه آتش زدن سینماها در طول مبارزات انقلاب، می‌خواست آن را به گردن انقلابی‌ها بیاندازد ولی مردم بیشتر حرف مخالفان را که رژیم را در این فاجعه متهم می‌کرد می‌پذیرفتند. ر.ک. بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ (از بازرگان تا خاتمی)، داود علی بابائی، انتشارات امید فردا، جلد اول، صفحه 42.

بسم الله الرحمن الرحیم‌

مشارکت کارکنان صنعت نفت در انقلاب اسلامی‌

همه اقشار ملت در این نهضت سهم دارند؛ همه کوشش کرده‌اند، همه جانفشانی کرده‌اند، همه خون داده‌اند؛ لکن کارکنان صنعت نفت سهم بسزایی دارند. آنها شریان حیاتی اجانب را قطع کردند؛ آنها بودند که به واسطه اعتصاب خود، و قطع نفت، نهضت را به پیروزی رساندند؛ آنها بودند که در سینما «رکس» به دست جنایتکاران و خیانتکاران بدل به خاکستر شدند؛ لکن عمر جاودانی پیدا کردند: حیات الهی در پیشگاه الهی. شهیدان ما عمر جاودانی دارند. من از تمام اقشار ملت متشکرم؛ و از خصوص کارکنان صنایع نفت تشکر بیشتر دارم. من دعا به همه می‌کنم و به شما؛ لکن باید بدانید که از اینجا به بعد هم به همان قدرتی که آمده‌اید، باید پیش برویم.

نگرانی دشمنان از نیروی اسلام‌

اسلام قدرت کوبنده‌اش را نشان داد. با قدرت کوبنده اسلام دستهای جنایتکار قطع شد. با دست اسلام خیانتکاران رانده شدند. اجانب احساس کردند جنبه کوبنده اسلام را؛ و می‌خواهند در جنبه سازنده‌اش اخلال کنند. ما به جنبه کوبنده اسلام، تا اینجا رسیدیم؛ و باید جنبه سازنده‌اش را هم به دست ملت، با پشتیبانی خدای تبارک و تعالی، شروع و به اتمام برسانیم. بدخواهان نمی‌خواهند ببینند، که جنبه سازنده اسلام نمایش پیدا کند در دنیا، تا مکتبهای دیگر را دفن کند. بدخواهان این چرخی که راه افتاده است ... نمی‌خواهند بگذارند که به راه خودش ادامه دهد و سازندگی کند. شما ملت باید بیدار باشید، و با صبر انقلابی، اشتغال به سازندگی پیدا کنید.
مملکت آشفته است. مملکت، بعد از انقلاب است؛ بعد از انقلاب آشفتگی است. و بحمد الله انقلاب ایران انقلاب بزرگی بود، که ضایعه کم و برداشت زیاد؛ برداشت قطع ایادی اجانب و قطع ایادی خیانتکاران داخلی و خارجی، و برداشتهای بزرگتر در سازندگی است. لکن بدخواهان نمی‌خواهند این سازندگی را ببینند، نمی‌خواهند سعادت ملت ما را ببینند. آنها سعادت خودشان را در فقر و فلاکت ما می‌بینند؛ به همین جهت با دستهای پلیدشان بین کارگران، کارمندان، کشاورزان، در اقشار مختلف ایران اختلاف می‌اندازند.

پیام به کارگران و کارمندان صنعت نفت‌

شما نمایندگانِ کارگران، پیام مرا به کارگران و کارمندان صنعت نفت برسانید. عزیزان من! اسلام است که برای شما دلسوز است؛ اسلام است [که‌] همه عزیزان خود را برای شما داد؛ اسلام است که سید الشهداء را برای شما داد. اسلام برای سعادت شما آمده است. اینها که در بین شما تفرقه می‌اندازند، از اسلام می‌ترسند؛ از تعالیم عالیه اسلام می‌ترسند. می‌ترسند تعالیم عالیه اسلام پیاده شود و راه را بر آنها ببندد؛ و می‌بندد. توطئه‌ها را، توطئه‌های بزرگ را، در همه اقشار، در همه موارد، خنثی کنید.
من قبلًا گفته بودم که غائله ایجاد می‌کنند شیاطین؛ هر روزی به اسمی. ما باید از این غائله‌ها جلوگیری کنیم، هوشمند باشیم، غائله‌ها را با هوشیاری توجه کنید و خنثی کنید. ممکن است پس از چند روز دیگر یک غائله دیگر بلند بشود. از اولاد من یکی ترور بشود یا خودم. اینها باید بدانند که نهضت ما قائم به شخص نیست؛ نهضت ما همگانی است؛ همه ملت رهبرند؛ همه بیدار شده‌اند. گمان نکنند که با ترور، کاری انجام می‌دهند. ملت ما راه خود را یافته است. ما از این دسیسه‌ها نمی‌ترسیم.

اندرزی به ملت‌

من به شما ملت ایران سفارش می‌کنم، که اگر در روزنامه‌ای، در مطبوعاتی، در جای‌ دیگری، به من سَب بکنند، فحش بدهند، کسی حق ندارد که یک کلمه بگوید. من تحریم کردم بر شما جوابگویی را. برای اینکه توطئه است. توطئه‌ها را با سکوت خنثی کنید. و اگر چنانچه توطئه زیاد شد، با مشت خنثی می‌کنیم.
بین خودتان برادروار باشید؛ با هم برادری کنید، کینه‌توزی نکنید، انتقامجویی نکنید، با بیداری جلو بروید. در هر جا که هستید کارهای مفید کنید، برای جامعه خودتان خدمت کنید، جامعه را از خود بدانید، کشور را از خود بدانید. برای خودتان خدمت کنید، برای کشور اسلامی خدمت کنید، برای قرآن خدمت کنید. تمام ایران و تمام کشورهای اسلامی، انجمن اسلامی است؛ یک انجمن، و آن انجمن الهی. همه باید برای اسلام با هم باشیم؛ گرد هم درآییم. هر یک از این انجمنهای محترم، شعبه‌ای است از آن انجمن بزرگ اسلامی، تحت رهبری امام زمان- سلام الله علیه. این شعبه‌های انجمنهای اسلامی مورد تشکر است.
خداوند شما را عزت و سلامت عنایت کند، و توفیق بدهد که آمال اسلامی را و احکام اسلام را در بین همه قشرها ترویج کنید. با اسلام می‌توانید سعادتمند باشید؛ با اسلام می‌توانید به پیش بروید. خداوند همه شما را سعادتمند کند.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته‌



امام خمینی (ره)؛ 07 اردیبهشت 1358

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 5/35 مگابایتبیشتر

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: