بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت در راه هدف
از اینکه راجع به این مصیبت بزرگ که به ما و به ملت ما- بلکه به ملت اسلام- وارد شد، شما حامل تسلیت از طرف رئیس و دولت و شَعْب «1» هستید، تشکر میکنم. لکن ما در راه اسلام باید از این شهدا بدهیم. اسلام از روز اول که ظهور پیدا کرد، با شهادت، این دین حنیف را ترویج کرد. اسلام شهدای بزرگ داشته است و مفتخر است به اینکه در راه خدا و در راه هدف، شهدای بزرگ داده است. ما هم مفتخریم به اینکه در راه اسلام و در راه هدفمان شهید بدهیم؛ و این آخرْ شهید ما نیست. ما باز شهدایی ممکن است بدهیم؛ و برای ما زندگی این دنیا مطرح نیست. مطرح هدف است و در راه هدف کوشش میکنیم؛ و هر چه پیش بیاید چون برای هدف است از او استقبال میکنیم.
[مترجم: در مرحله دوم، ایشان تاییدات دولت و ملت خودشان را از شما اعلان کردند.]
و اما راجع به تایید از این نهضت. البته همه مسلمین در این نهضت شرکت داشتند و این نهضتی بود که برای هدف اسلامی بود، نه فقط برای ایران؛ منتها نقطه ابتدا از ایران است و همه مسلمین در این هدف شریک هستند. و نهضت برای اقامه عدل است که باید بگویم همه بشر در آن شرکت دارند؛ و چون برای اقامه اسلام است همه مسلمین در آن شرکت دارند. بنا بر این لازم است که همه مسلمین با هم یکصدا در این نهضت عظیم اسلامی شرکت بکنند و آن معنایی که در ایران تحقق پیدا کرد- که آن حقیقتْ فداکاری در راه اسلام و وحدت همه اقشار ملت برای پیشرفت مقاصد اسلام است- این در همه ملتها ان شاء الله حاصل بشود. و اگر همچو وحدت کلمهای با یک همچو مقصد بزرگی که اقامه عدل است در این کشورها، در کشورهای پهناور اسلام پیدا بشود قدرت عظیمی است که هیچ قدرت و ابرقدرتی در مقابل آن ایستادگی نمیتواند بکند.
[مترجم: راجع به اینکه شما از دولت فلسطین تایید کردهاید و خواهان حق آنها هستید.]
و اما راجع به تایید ما از فلسطین و انزجار ما از اسرائیل؛ این تازگی ندارد. ما از قریب بیست سال پیش از این تا حال، راجع به این مسائل بحث و گفتگو کردیم و دولتهای عربی را و سایر مسلمین را در این راه نصیحت کردیم که راجع به این مسائل با هم تشریک مساعی بکنند؛ اگر ... دُوَل عربی- که جمعیتهای زیاد و گروههای زیادی دارند- اینها با هم اتفاق داشتند این مصیبتها برای فلسطین و برای قدس پیش نمیآمد. لکن مع الاسف دولتهای عربی به نصایح ما گوش نکردند و با اختلافاتی که بین خودشان دستهای اجانب ایجاد کردند توجه نکردند؛ و این اختلاف الآن هم موجود است و روزافزون میشود. مِن جمله این اختلافی که به واسطه قراردادی که بین مصر و اسرائیل پیدا شد به دست اجانب، «2» این اختلافات بین مسلمین و بین دوَل اسلام دامنزد، از باب اینکه رشد سیاسی بین اینها نیست، نتوانستند حل مسائل را بکنند و تن در دادند به یک همچو امر بزرگی. یک همچو خیانتی که دنبال آن اختلاف بین مسلمین و اختلاف بین دوَل اسلامی بیشتر شد، و موجب تاسف شدید ماست.
معمای لا ینحل
و اما راجع به آقای صدر؛ «3» ما از آن وقت که نجف بودیم و این قضیه واقع شد تا وقتی که پاریس رفتیم و بعد هم به ایران آمدیم، دنبال این قضیه بودیم. آقای صدر در ایران متولد شده است و ایرانی است، با من سوابق زیاد دارد و بعد از اینکه ایرانی است، رفته است به لبنان؛ و ما علاقه داریم، هم به اینکه ایرانی است و هم به اینکه در لبنان رئیس مجلس شیعی بوده است. علاقه داشتیم به اینکه این معما را حل بکنیم و مکرراً با لیبی اتصال پیدا کردیم. بلکه آقای قطب زاده «4» را یک دفعه فرستادیم به «5» لیبی دنبال این مطلب. و بعد هم که اینجا آمدیم، هم سفیر لیبی که آمد پیش من، راجع به این مساله صحبت کردم و هم نخست وزیر «6» که آمد حل این معما را از ایشان خواستم. و مع الاسف تا کنون برای ما این معما حل نشده است. امیدوارم که با کوشش دولت ایران و سایر اقشار علاقهمند به اسلام، این معما حل بشود.
وحدت جهان اسلام
و اما راجع به روابط ما با دولتهای اسلامی- بلکه با همه دوَل- یک روابطی است؛ اما با همه دوَل یک روابط سیاسی است که البته دولت ما با آنها روابط را یا ایجاد میکنند یا تحکیم میکنند؛ و روابط ما با دولتهای اسلامی همیشه باید قوی باشد. دولتهای اسلامی باید به منزله یک دولت باشند؛ کَانَّه یک جامعه هستند، یک پرچم دارند، یک کتاب دارند، یک پیغمبر دارند. اینها همیشه باید با هم متحد باشند، با هم علاقههای همه جانبه داشته باشند؛ و اگر ... این آمال حاصل بشود که بین دولتهای اسلامی از همه جهات وحدت پیدا بشود، امید است که بر مشکلات خودشان غلبه کنند، و یک قدرتی بزرگتر از قدرتهای دیگر در مقابل سایر قدرتها باشند.
و من اخیراً تشکر میکنم از رئیس و دولت و ملت شما؛ و امیدوارم که همه مسلمین به سعادت و سلامت برسند و از شرّ اجانب خلاص شوند.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.