شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت ایران (اظهار تاسف از تسلط اسرائیل و عمال آنها بر شئون مملکت)

قم
صدور حکم محکومیت آقایان طالقانی و بازرگان در دادگاه تجدید نظر نظامی
تاسف از تسلط اسرائیل و عمال آنها بر شئون مملکت
ملت ایران
جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۶۱ تا صفحه ۲۶۲

توضیح تاریخی

  • امام مخالفان جدی در بین روحانیت داشت. در تهران حدود 50 نفر از روحانیون که تشکیلاتی عمل می‌کردند و جلسات هفتگی داشتند؛ آن‌ها هم مخالف مبارزه بودند. علاوه بر وابستگان رژیم، این روحانیون نیز حدیث "الکفر مله واحده" یعنی کفر همه یکپارچه است را می‌خواندند و می‌گفتند چرا آیت‌الله خمینی تنها با سران اسرائیل و آمریکا درافتاده و به بقیه کافران کاری ندارد. ر.ک. دایره المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 103.
  • لایحه قانون حمایت از خانواده توسط دولت امیرعباس هویدا در اسفند 1345 به مجلس پیشنهاد شد و در سال 1346 به تصویب مجلس شورای ملی رسید. این قانون دارای بندهای مناقشه‌آمیزی در مورد تعدد زوجات و ازدواج مجدد، طلاق و رضایت شوهر در مورد اشتغال همسر و تعیین سن ازدواج بود که با برخی از موارد فقهی در تضاد بود. امام در سال 1343 در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام فلسفی، و همچنین در پیامی خطاب به ملت ایران ناراحتی خود را از چاپ اوراق ضاله‌ی مربوط به این لایحه نشان دادند. ر.ک. روزشمار تاریخ معاصر ایران، محسن غنی یاری، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، صفحه 270.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
و سَیَعلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا اَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ «2»
من خوف داشتم که اگر در موضوع بیدادگری نسبت به حجت الاسلام آقای طالقانی و جناب آقای مهندس بازرگان و سایر دوستان کلمه‌ای بنویسم، موجب تشدید امر آنها شود و ده سال زندان به پانزده سال تبدیل گردد. اینک که حکم جائرانه دادگاه تجدید نظر صادر شد، ناچارم از اظهار تاسف از اوضاع ایران عموماً، و از اوضاع دادگاه خصوصاً. به قدری خلاف قوانین و مقررات در دادگاهها جریان دارد که موجب تاسف و تعجب است: محاکمات سرّی، حبسهای قبل از ثبوت جرم، بی‌اعتنایی به دفاع مظلومین. این جانب و اشخاص با وجدان و با دیانت متاسفیم از مظلومیت این اشخاص که به جرم دفاع از اسلام و قانون اساسی محکوم به حبسهای طویل المدت شده، و باید با حال پیری و نقاهت در زندان، برای اطفای شهوات دیگران، به سر برند. رای دهندگان باید منتظر سرنوشت سختی باشند
تاسف بالاتر تسلط اسرائیل و عمال اسرائیل است بر بسیاری از شئون حساس مملکت و قبضه نمودن اقتصادیات آن، به کمک دولت و عمال دستگاه جبار. اسرائیل با دوَل اسلامی در حال جنگ است، و دولت ایران با کمال دوستی با او رفتار می‌کند و همه نحو وسایل تبلیغ و ورود کالاهای آن را فراهم می‌سازد
من کراراً اعلام خطر کرده‌ام: خطر برای دیانت مقدسه، خطر برای استقلال مملکت،خطر برای اقتصاد کشور. من از کلمه «الکُفرُ مِلَّهٌ وَاحِدَهٌ «3»» که از سازمانها به دست و دهانها افتاده متاسفم. این کلام بر خلاف نص کلام الله، و برای پشتیبانی از اسرائیل و عمال اسرائیل است، مقدمه شناسایی اسرائیل است، برای پشتیبانی از عمال اسرائیل و فرقه ضاله منحرفه «4» است. من متاسفم از اینکه در مملکت اسلامی بر خلاف قانون اساسی اوراق ضاله مخالف با نص قرآن و ضروریات دین مقدس نشر می‌شود، و دولتها از آن پشتیبانی می‌کنند. کتاب انتقاد که بر رد قرآن مجید نوشته شده، و طرح قانون خانواده که بر خلاف احکام ضروریه اسلام و خلاف نص کلام الله مجید [است‌] طرح و منتشر می‌گردد، و کسی نیست از دولتها استیضاح کند. من متاسفم از رفتار سازمانها با مجالس تبلیغ احکام و عزاداری بر سید مظلومان- علیه الصلاه و السلام. هر کسی به طور کلی از ظلم و ظالم بحث کرد، اکنون در زندان به سر می‌برد یا مدتها به سر برده است. تمام مجالس در تحت فشار، و صاحبان آنها در فشارهایی جانفرسا بوده و هستند. اشخاص متدین را، به جرم آنکه در عاشورا دسته راه انداخته‌اند و شعار ضد اسرائیل با خود داشته‌اند، به حبس و زجر و شکنجه کشیدند و اکنون هم در حبس به سر می‌برند، با آنکه با کمال آرامش حرکت می‌کردند.
من به جمیع دوَل اسلام و مسلمین جهان، در هر جا هستند، اعلام می‌کنم که ملت عزیز شیعه از اسرائیل و عمال اسرائیل متنفرند، و از دولتهایی که با اسرائیل سازش می‌کنند متنفر و منزجرند. این ملت ایران نیست که با اسرائیل منفور در حال سازش است؛ ملت ایران از این گناه بزرگ بری است. این دولتها هستند که به هیچ وجه مورد تایید ملت نیستند. از خداوند تعالی عظمت اسلام و حفظ احکام اسلام را خواستار است.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- تاریخ صحیح این سند شهریور ۱۳۴۳ می‏باشد که در چاپهای بعد اصلاح و در محل خود درج خواهد شد.«۲»- آیه ۲۲۷ سوره شعراء:« و آنان که ستم کردند بزودی خواهند دانست که به چه کیفرگاهی بازگشت می‏کنند».«۳»- حدیث منسوب به پیامبر( ص) و شعاری که از سوی وابستگان به رژیم داده می‏شد تا اسرائیل( و بهاییت) نیز چون کشورهای مسیحی تلقی گردیده و به رسمیت شناخته شود. امام خمینی این سخن را مخالف نص صریح قرآن و اسلام دانستند.«۴»- فرقه بهاییت.


امام خمینی (ره)؛ 18 فروردین 1343

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: