شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

تلگراف به آقای محمد تقی آملی (تکذیب سرمقاله روزنامه اطلاعات)

قم
سرمقاله روزنامه اطلاعات مورخ 18/ 1/ 1343 «1»
تکذیب خبر موافقت روحانیون با مقاصد خلاف شرع رژیم شاه
آملی، محمد تقی
جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۷۶

توضیح تاریخی

  • امام در فروردین 1343 آزاد شدند. رژیم شاه سعی کرد همزمان با آزادی امام اینگونه وانمود کند که ایشان با رژیم تفاهم کرده و با برنامه های انقلاب شاه و ملت همراه شده اند ، اما امام بلافاصله پس از آزادی در روز 21 فروردین 1343 با نطقی کوبنده علیه رژیم این توطئه را خنثی و بار دیگر خطوط نهضت اسلامی را ترسیم کرده و سازش ناپذیری خود را به اثبات رساندند. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir.
  • حکومت از دوران سکوت امام در زندان برداشت‌های صلح‌جویانه داشت. 18 فروردین، روزنامه اطلاعات در سرمقاله‌ای نوشت: "... چه جای خوش‌وقتی است که جامعه روحانیت نیز اکنون با همه مردم همگام اجرای برنامه‌های انقلاب شاه و مردم شده است." امام نامه‌های زیادی به علما نوشتند و این نوشته را تکذیب کردند. روزنامه اطلاعات در پاسخ پیگیری‌های امام جهت تکذیب، گفته بود که این مقاله را مقامات دولتی داده‌اند. دولت نماینده‌ای فرستاد تا از امام عذرخواهی کند اما تقاضا کردند پیگیر تکذیبیه نباشند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 94.

حضرت آیت الله آقای آملی- دامت برکاته- تهران، حسن‌آباد
پس از عرض اخلاص، مستدعی است مراتب تشکر این جانب را به حضرات حجج اسلام و علمای اعلام تهران- اعلی الله کلمتهم- ابلاغ فرموده و تذکر دهید مطالبی که در روزنامه اطلاعات سه شنبه راجع به موافقت روحانیون با مقاصد دولت درج شده بود جداً تکذیب فرمایند؛ و به ملت ابلاغ فرمایید که هیچ روحانی نمی‌تواند با امور خلاف شرع موافقت کند و پس از این به مندرجات مطبوعات راجع به روحانیون ترتیب اثر ندهند. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
خمینی‌

«۱»- در پی دیدار حسن پاکروان( رئیس ساواک) با امام خمینی در ایام اقامت اجباری در قیطریه، روزنامه اطلاعات، خبر جعلی« توافق روحانیون و رژیم» را به چاپ رساند که مورد اعتراض امام خمینی و دیگر علما قرار گرفت و تکذیب شد.


امام خمینی (ره)؛ 22 فروردین 1343
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: