شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

بیانات در جمع خانواده شهدای قیام 15 خرداد (تامین نیازمندیهای خانواده شهدا)

قم
تامین نیازمندی‌های خانواده شهدا
بازماندگان شهدای قیام 15 خرداد 42 «1»
جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۷۹

توضیح تاریخی

  • 13 خرداد1342، عاشورا در قم با سخنرانی پرشور امام و در تهران با تظاهرات گسترده مردم تا کاخ مرمر شاه، همراه بود. حکومت که چاره‌ای جز دستگیری امام و روحانیون سرشناس نمی‌دید در شب 15 خرداد، این تصمیم را عملی کرد. صبح روز 15 خرداد، مردم خشمگین، در حرم حضرت معصومه (س) تجمع کردند و خواستار آزادی امام شدند. مردم از حرم که بیرون آمدند تا در شهر پراکنده شوند، نیروهای رژیم با مسلسل و تانک به میدان آمدند و زد و خوردها آغاز و خون‌ها بر زمین جاری شد. با رسیدن خبرهای قم به تهران، مردم به خیابان‌ها آمدند. سرنوشت این تظاهرات همانند قم، آتشین شد. غروب 15 خرداد مردم ورامین به جلوداری کفن‌پوشان راهی تهران بودند که رگبار مسلسل‌ها راهشان را سد کرد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 88.

[اگر این خانواده‌ها] احتیاج دیگری هم داشته باشند، بعداً تامین خواهم کرد؛ ناراحت نباشید. امیدوارم جزو شهیدان سید الشهداء محسوب شوند؛ خودم هم در این مصیبت شریک هستم. من هم مصیبت زده هستم. از همه مهمتر مصیبتِ دین است که دارد لطمه می‌خورد.

«۱»- در گزارش مورخ ۲۲/ ۱/ ۱۳۴۳ ساواک قبل از بیانات امام چنین آمده است:« چندین نفر از زن و مرد آمده بودند منزل آقای خمینی، نامه‌‏های زیادی به ایشان دادند. نوشته‏‌اند: شوهرهای ما مرده‏‌اند؛ جوانان ما کشته شدند؛ آقای خمینی، تکلیف ما چیست؟ سرپرست نداریم. آقای خمینی خیلی گریه کرد و ناراحت شد. آنهایی که وضع خوبی داشتند و احتیاج به چیزی نداشتند آقای خمینی حواله داد،[ به‏] هر خانواده‏‌ای مبلغ یک هزار تومان پول بدهند. آنهایی که بیچاره بودند حواله داد هر خانواده‏ای مبلغ سه هزار تومان پول بدهند. دیروز پولهایشان تحویل آنها شد».


امام خمینی (ره)؛ 22 فروردین 1343
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: