بسم الله الرحمن الرحیم
مومنین در مقابل مستکبرین
در این آیه شریفه که تلاوت کردید نکات زیادی هست، من جمله اینکه- البته من همه نکات را نمیتوانم عرض کنم- میفرماید: مَنَّ اللهُ عَلَی المُومِنِینَ «1» که از خودشان یک کسی را فرستادم. این در مقابل آن حرفی است که عدهای برای منحرف کردن مردم از ادیان میگویند که ادیان را قدرتمندها مثل فرعون و امثال اینها درست کردند تا اینکه مردم را خواب کنند و آنها را بچاپند. در تمام ادوار، مومنین عبارت از این طبقه مقابل مستکبرین بودند که آنها دارای قدرتهای فوق العاده [بودند]. زمان حضرت موسی مومنین عبارت از یک دستهای بودند در مقابل فرعون و قدرتهای فرعونی. و در آیه میفرماید که از خودشان، از خود مومنین، یعنی از این طبقه پایین به اصطلاح، خداوند منت بر آنها گذاشته که از این، همین طبقه مومنها- که مومنها در همه عصرها عبارت از همین طبقه پایینتر بودند- مقابل مستکبرین که طبقات بالا بودند. و این یک واقعهای است که قرآن میفرماید. واقعه تاریخی است که قرآن میفرماید و در مقابل چشم و گوش همه مردم که در آن عصر بودند و دیدند که چه بوده قصه. اگر چنانچه پیغمبر دستاورد آن مستکبرین بود و از آن طایفه بود، در مقابلش مردم میایستادند که نه، قرآن در اینجا خلاف واقع گفته است از همین طبقه. به حسب تاریخ هم همین طور بوده است که حضرت موسی یک شبانی بوده است و سالها برای حضرت شُعَیْب شبانی میکرده است. و همین شبان را چون لیاقت داشته است، خداوند مبعوثش کرده است و در اسلام هم پیغمبر اسلام از قریش بوده لکن قریش آن ثروتمندهایشان و آن مستکبرینشان یک دسته بودند؛ و این طایفه پایینتر، که خود حضرت میفرمایند من هم شبانی کردهام، یک موجودی بوده است که از طایفه فقیر بوده است که اینها خود حضرت و عموهایش، اینها فقیر بودهاند. و لهذا در یک وقتی حضرت فرمود که ابو طالب نمیتواند بچههایش را حفظ کند، ما برداریم هر کدام قسمت کنیم. این برای این بوده است که مال [نداشتند].مقابله انبیا با مستکبرین
و این طایفه پایین را همیشه این طور بوده که پیغمبرها این مردم مستضعف را، این طایفهای را که مستکبرین آنها را ضعیف میشمردند و میدیدند که شما چیزی نیستید در مقابل ماها، از همینها، خداوند یکی را انتخاب میفرمود روی لیاقت ذاتی که داشت، و او را در مقابل مستکبرین قرار میداد. درست عکس آن تبلیغات سوئی که میشود و میخواهند مردم را از ادیان منحرف کنند، درست عکس آن. اینها میگویند که پیغمبرها را مستکبرین درست کردند برای اینکه مردم پایین را، کارگر را، صنعتگر را، زارع را، اینها را، با موعظه و اینها خواب کنند و اغفال کنند، وعده بدهند؛ و آن بزرگترها بچاپند مردم را و اینها هم حرفی نزنند برای این وعدهها. و حال آنکه به حسب تاریخ- تاریخ اسلام هم که نزدیک است به ما، تاریخ دیگر هم که منقول است- که از این طایفه تجهیز میکردند انبیا مستضعفین را در مقابل مستکبرین؛ نه مستکبرین اینها را درست میکردند که مستضعفین را خواب کنند! اینها مستضعفین را بیدار میکردند که بر ضد مستکبرین قیام کنند.قیامهای انبیا همیشه این طوری بوده که یکی از بین خود اینها، از بین خود این مومنین- که طبقه پایین بودند، از خود همین مردم پایین- یکی انتخاب میشد برای اینکه تبلیغ کند. و یکی از کارهایش هم این بود که همین جمعیتِ مستضعفِ مقابل مستکبر را تجهیز میکرد با تبلیغاتی که میکرد، مهیّا میکرد، تجهیز میکرد بر ضد آنها؛ بر ضد مستکبرین. مستکبرین اینها را برای منافع خودشان درست نمیکردند، این مستضعفین بودند که از میان آنها یکی پا میشد و خداوند [او را] انتخاب میکرد و بر ضد مستکبرین قیام میکردند. موسی بر ضد فرعون؛ و رسول اکرم بر ضد قریشی که آن وقت همه چیز دستشان بود و در آیه این معنا را میفرماید. و این به مَرْئی و مَنْظَر مردم بوده است که مطلبی را نمیشده است که خلافش بگوید نَعُوذُ بِالله.
وضع زندگی پیغمبر اسلام و اصحاب وی
این مطلبی بوده است که همه مردم میدانستند که پیغمبر زندگیش چه طور بوده؛ و مادرش در کجا بچه را بزرگ کرد، در یک بیابانی، بعد هم که آمده، همیشه تحت قدرت این بزرگها بوده و نمیشده زندگی بکند و در مکّه در غار مدتی بوده است و هیچ نمیتوانسته. همیشه آنجا در مکه که بوده، تبلیغاتشان به طور تقیّه و زیرزمینی بوده. تا وقتی هم که آمدند مدینه. مدینه هم آنی که دور و بر حضرت بود یک دستهای از همین فقرا، مستمندها بودند. وقتی که ایشان، مسجد درست کردند، آن هم نه مثل مسجدهای ما، یک مسجدی که یک دیواری با چوب دورش درست کرده بودند ابتداءً، و اگر هم یک سایهای داشت با این چیزهای خرما، با این علفهای خرما و چوبهای خرما، با این درست کرده بودند و یک جایی هم بود که به آن میگفتند صُفَّه. یک دستهای از اصحاب پیغمبر اصحاب صُفّه هستند؛ یعنی اشخاصی بودند که خانه نداشتند، هیچی نداشتند، میآمدند توی همین مسجد، روی همین زمینها. و صُفَّهاش هم مثل صُفَّههای مسجد حالا نبوده است که آجر فرش مثلًا باشد، یا با چیزهای دیگر درست شده باشد. یک زمینی بوده است قدری بلندتر مثلًا، جای آن گِل بوده یا چیز دیگر شاید. اصلًا حصیر هم نداشتند. آن وقت آنجا میخوابیدند و آنجا زندگی میکردند. اینها را حضرت بر ضد قریش و آنهایی که دارای اموال بزرگ بودند و از مستکبرین بودند، از اینها حرکت کرد و رفت سرکوبی آنها را کرد. اینکه این تبلیغات میشود، برای این است که اینها هر چه ضربه خوردهاند از ادیان خوردهاند.معارضه قدرتهای بزرگ با اسلام
حالا در اسلام- که حالا ما بحثمان در این است- این قدرتهای بزرگی که میخواهند ماها را بچاپند، اینها آنی را که معارض خودشان میدانند اسلام است از این جهت، اول حمله میکنند به اصل ادیان، مقصودشان هم حالا آن دینی که گذشته و رفته نیست، مقصودشان این است که کلام را بکِشند به اسلام و بیایند بگویند که اسلام هم یک دینی است که مُخدِّر است. و حال آنکه ما وقتی تاریخ اسلام را میبینیم، و بعد هم از زمان پیغمبر تا حالا درست اسلام را و کسانی که اسلام را تبعیت کردهاند مطالعه کنیم، میبینیم که در صدر اسلام پیغمبر از همین طبقه پایین بوده است: و لَقَدْ مَنَّ اللهُ عَلَی الْمُوْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولًا مِنْ اَنفُسِهِم «2» این از خود این طایفه پایین؛ نه اینکه انسان بوده. این طایفه پایین، مومنین، خدا به اینها چیز داد ... که از خود اینها یک کسی را که هم مشرب باشند و بیایند با هم بنشینند و با هم بیاشامند اینها و همان طوری که پیغمبر در مسجد زندگی میکرد و در همان مسجد با مردم معاشرت میکرد و از همان مسجد هم تجهیز میکرد جیوش را برای کوبیدن قدرتها، از همین جمعیت پیغمبر را انتخاب فرمود بر ضد آنهایی که میخواستند چه بکنند. این برای این است که اینکه این تبلیغات را میکنند، اول طرف همه ادیان میروند، بعد میکشندش به اسلام، و مقصودشان این است که اسلام را سرکوبی کنند، این برای این است که از اسلام میترسند. آن که میتواند در مقابل اینها عرض اندام کند و دست اینها را از ظلم و تعدّی و غارتگری و اینها کوتاه کند آن اسلام است. از این جهت، اینها میخواهند اسلام را در نظر جوانهای ما، در نظر طبقه م «3») 55 (، در نظر این جمعیتی که از آنها کار میآید، کوچکش کنند؛ تا اینها برگردند از اسلام، وقتی برگشتند از اسلام، دیگر از خودشان کاری نمیآید.توطئه دشمنان در تحقیر اسلام و روحانیت
حالا البته خیلی چیزها هست که برای سرگرم کردن جوانهای ما خیلی دامنهدار است. آن چیزهایی را که آنها طرح کردهاند و طرحهایی که دادند، یکی از آنها همین است که اسلام را در نظر اینها کوچک کنند. چنانچه از روحانیت هم چون میترسند، باز طبقهای که میتواند در مقابلشان بایستد و ایستاده است طبقه روحانی هستند، از این جهت، مستقیماً به اینها هم حمله میکنند: روحانیین درباری هستند! هر چه آخوند است درباری [است]. این دربار است که آخوندها را درست کرده و تربیت کرده برای اینکه مردم را بچاپد، و اینها هم ثناگو باشند، وُعّاظ السلاطیناند! این هم برای این معناست که مردم را از روحانیت رَم بدهند. از اسلام رَم بدهند، از روحانیت هم رَم بدهند و این دو تا قدرت را بگیرند از مردم. و حال آنکه شما اگر ملاحظه کنید، از اول تا حالا آن که با این قدرتها معارضه کرده ابتدایش از روحانیین شروع شده.روحانیون، پیشگام مبارزه با سلاطین
در این صد سال آخری- که خوب، تاریخش دیگر خیلی نزدیک است و همه شما هم اطلاع دارید- در این صد ساله اخیر آنی که معارضه کرده با سلاطین وقت، ابتدایش از روحانی شروع شده. قضیه تنباکو ابتدایش از روحانیون ایران و عراق و از مرحوم میرزا «4» فتوا بود؛ و از علمای تهران قیام و عمل. البته مردم هم به اینها علاقه داشتند و دنبال اینها را میگرفتند و کارها را انجام میدادند. در جنبش مشروطیت هم همین طور بود- که از روحانیون نجف و ایران شروع شد؛ مردم هم تبعیت کردند و کار را تا آن حدود که توانستند آن وقت انجام دادند و رژیم استبدادی را به مشروطه برگرداندند. لکن خوب، نتوانستند مشروطه را آن طور که هست درستش کنند، متحققش کنند. باز همان بساط بود. در زمان رضا شاه که من، و مثلًا ایشان [اشاره به یکی از حضار] یادشان هست، و شما اکثراً اصلًا آن زمان را یادتان نیست، چند قیام که در ایران شد همهاش از روحانیون بود. یک قیام از آذربایجان شد، از علمای آذربایجان قیام کردند، و لکن خوب، قدرت دست آنها بود گرفتند آنها را و در- گمان میکنم- سُنْقُر مدتها تبعید بودند.و بعدش هم که تبعید برداشته شد، مرحوم آقا میرزا صادق آقا «5» در قم آمدند و ماندند اینجا، و اینجا هم فوت شدند. یک قیام از خراسان بود، منتها همه علما. قضیه قیام مسجد گوهرشاد، «6» تمام علمای خراسان را که در این قیام دخالت داشتند و سرشناس بودند گرفتند و آوردند تهران و حبس کردند و محاکمه کردند اینها. یک قیام از اصفهان شد و علمای اصفهان آمدند به قم و دعوت کردند از علمای اطراف و علمای اطراف هم خیلیهایشان هم آمدند اینجا. منتها این هم قدرت دست آنها بود و نتوانستند و شکستند و ملت هم آن طور هوشیار نشده بود که درست دنبال علما را بگیرد. عکس آنی که اینها میگویند که اینها درباری هستند. به عکس، اینها ضد درباری هستند. ضد درباری را اینها میگویند درباری! و همیشه، در همین عصر خودمان آنی که مورد هجوم واقع میشد همین مدرسههای علمی بود. همین مدرسه فیضیه قم چند دفعه مورد هجوم واقع شد و در شکستند و پنجره شکستند و کتابها را آتش زدند و عمّامهها را آتش زدند و بعض از افراد را از پشت بام پرت کردند پایین، و از این وحشیگریها که کردند؛ این هم برای این بود که میخواستند این دو تا قدرت را از مردم بگیرند.
ترس دستگاه طاغوت از دانشگاهها
یک [مطلب] دیگر هم راجع به دانشگاهها بود و طبقه دانشجو و دانشگاهی. اینها از دانشگاهْ هم میترسیدند. میدیدند که خوب اینها یک قوه متفکرهای هستند که جوان هم هستند، ممکن است از اینجا باز یک قدرتی پیدا بشود در مقابلشان، دانشگاه [را] هم به طریقهای مختلف کوبیدند. طریقهای مختلفی داشتند تا توانستند اینها را به واسطه همین تبلیغات منحرف کردند؛ اذهانشان را منحرف کردند. یک کارهای مهمی اینها کردند برای اینکه طبقه جوان را هر چه هست مشغول کنند به خودشان و نگذارند که اینها در مقدّرات مملکت دخالت بکنند. اگر دانشگاه را به حال خودش میگذاشتند و تبلیغات در کار نبود و کارشکنی در کار نبود، از دانشگاه خوب متفکرهایی پیدا میشدند که در فکر این بودند که دارند دیگران میچاپند ما را، یک علاجی بکنیم.نقشههای دستگاه طاغوت برای انحراف جوانان
اینها طبقه جوان را، که این کارها از آنها میآمد و میآید، به طریقهای مختلف مشغول میکردند اینها را به خودشان. تمام این رسانههای گروهی که هست، تمام اینها را، اجیر میکردند. یا از خودشان بود که طبقه جوان را به واسطه رادیو و تلویزیون و سینما و تئاتر و مطبوعات و مجلّات و اینها سرگرم به عیّاشی بکنند، عیّاش بارشان بیاورند. جوان است، وقتی که رفت سینما، پنج روز، ده روز رفت سینما، عادت میکند به رفتن سینما، اصلًا فکر، فکر سینمایی میشود. شاید شب هم وقتی که خواب ببیند، خواب ستاره سینما میبیند! روز هم وقتی که چشمش را باز کند، به فکر است که کِی شب بشود من بروم و چه وقت بشود که برویم سراغ این مرکز. یک همچو دِماغی که بار آمد این طوری، این به فکر این نمیافتد که کارتر نفت ما را میبرد. اصلًا هیچ کاری به این ندارد. جوانهایی که در این مراکز فساد که درست کردند سرتاسر ایران و بیشتر تهران این مراکز فسادی که اینها درست کردند، مراکز عیاشی که درست کردند، این خانههایی که درست کردند، برای اینکه مردان، بچهها بروند، جوانها بروند، عیاشی بکنند، دامنزدند به این. این ایام تابستان، این دریاها با آن وضعی که آنها درست کردند. این دستگاههایی که باید دستگاه تربیتی باشد، مثل دستگاه رادیو و تلویزیون و مطبوعات و اینها، تمام اینها را به عکس آنی که باید باشد درست کردند. و قضیه این نبود که یک چیزی خودبخود شده باشد. یک قضیهای بود که روی برنامه تنظیم شده، آن هم بسیار محتمل است که تنظیمش از همان «سیا» «7» شده باشد. از آنجا شده باشد که باید جوانها را این طوری میشود بگیرید، حبس کنید. خوب، نمیشود همه مردم که حبس بشوند. آنجایی که میشود با آن طور، آنجایی که همه این حرفها، همه این چیزها، دست به هم دادند برایشان مراکز فساد و فحشا درست کردند و دامن به آن زدند و تبلیغات روی آن کردند؛ و جوان هم هست، کشیده میشود قهراً به آنجا. تابستان است، دریاچهها درست کردند و دریا و اجتماعات جوانها با هم، زن و مرد داخل هم و میکشیدند اینها را به اطراف دریا، و برایشان هم همه وسائل را درست میکردند. و مُفت و مجّانی میرفتند آنجا و هر کاری دلشان میخواست میکردند. مساله این نبود که طبعاً این شده باشد. مساله این بود که یک برنامه خاص و یک توطئهای در کار بود که نگذارند این جوانها رشد طبیعی خودشان را، و انسانی خودشان را بکنند؛ سرگرمشان کنند به همین مسائل. قضیه موسیقی یک مطلبی است که خوب، طبع جوان به آن توجه دارد. اگر یک مدتی این عادت کرد که موسیقی را باز کند و گوش کند، مغز این از تفکر در امور جِدّی بازمیماند؛ میرود دنبال همین قضیه. اینها اموری است که با نقشه درست کردند که جوانهای ما را منحرف کنند.و یکی از نقشههایشان این بود- نقشههای دیگر زیاد- [که] نگذارند در دانشگاه درس بخوانند. یک دستهای را درست بکنند به اسم چپگرا، بریزند توی دانشگاه و شلوغ بکنند و دعوا راه بیندازند و امثال ذلک؛ و دانشگاهیها را، جوانها را، از کلاسها بیرون بکشند و بیاورند به بیرون، به جنگ و به چیزهای دیگر. تبلیغات چپی بکنند در دانشگاهها که توجه اینها را به آن مسائل کنند و هکذا از این قبیل.