بسم الله الرحمن الرحیم
الآن جنگ در ایران است و این خود دلیل بر تهاجم آنها بر ماست و اگر ما مهاجم بودیم در عراق بودیم.
بدون هیچ سابقه و بدون هیچ دلیلی با پایمال کردن تمام مواضع بین المللی، صدام اقدام به هجوم به ایران کرد، آن هم با اسلحههایی که آن طور که اشخاص مطلع به من توضیح دادهاند از اسلحههایی است که تا کنون اسرائیل استفاده نکرده است و ایشان استفاده کرده است و بسیاری از پیرمردها و جوانها و کودکان ما را کشته و بسیاری از مخازن ما را خراب کرده است. البته هر کس این چنین جنایاتی بکند و شهرها و روستاهای ما را بگیرد، آرزو میکند آتش بس برقرار باشد. او خورده است و برده است و ظلم کرده است و ما خسارات را بدون جهت دیدهایم. این امری است که این طور امکان ندارد.
دولتها اگر میخواهند عملی بکنند و صلح و صفا باشد، باید با آن کسی که مهاجم بوده است و هجوم کرده است به یک مملکت اسلامی- فرضاً- اگر مسلم هم باشد باید دولتهایی که میخواهند صلح و صفا برقرار بشود، با او قتال کنند، تا اینکه برگردد به امر خدا. «1» برگشتن به امر خدا مجرد این نیست که از کشور ما بیرون برود؛ خسارات ایران را، خسارات مالی ایران را- خسارات جانی قابل جبران نیست- باید جبران کند و قوای خودش را بیرون بکشد و دستش را از مملکت عراق کوتاه کند و حکومت غاصب خودش را کنار بگذارد و ملت عراق را آزاد بگذارد؛ برای اینکه سرنوشت خودشان را به دست بگیرند.
مسئله نزاع بین یک حکومت و حکومت نیست، مسئله هجوم یک بعث عراقی غیر مسلم است بر یک حکومت اسلامی و این قیام کفر علیه اسلام است و بر همه مسلمین قتال بر او واجب است. و اگر مسلمین تکلیف خودشان را عمل بکنند ما هرگز بنا نداریم که در مملکت دیگری دخالتی بکنیم یا هجومی بکنیم. هجوم از طرف آنهاست و بر خلاف میل ملت است. این حکومتها بیایند و ملت عراق را آزاد کنند و تضمین کنند آزادی ملت عراق را. ببینند که ملت عراق آیا این حکومت را میخواهد یا نمیخواهد؟
صدام انتخاباتی اخیراً در عراق پیشنهاد کرد و در مجلسشان گذراندند که هر کس مخالفت کند محکوم به اعدام است، حتی علمایی که ضد او بودند با فشار بردند و از آنها رای گرفتند.
صدام آن قدری که به مملکت خودش جرم مرتکب شده است و آن قدری که رجال دینی و اسلامی را قتل عام کرده است، آن قدر به مملکت ما تجاوز نکرده است. تجاوز او بر ملت خودش بیشتر از تجاوز اوست بر ما. بر ما و بر شما و بر همه مسلمین واجب است که او را به جای خودش بنشانند و خساراتی که بر عراق و ایران وارد شده است از او مطالبه کنند. ما دعوا با کسی نداریم، لکن خسارات عراق و ایران را میخواهیم.
ما اسلام را میخواهیم حفظ کنیم و با بودن این حزب در عراق، اسلام در خطر است، در خطر کفر است. و شما با کسانی که در این امر وارد هستند، از قبیل دولت ایران، مجلس ایران و رئیس جمهور ایران مذاکره کنید. آنها هم همین معنا را خواهند به شما گفت و ما از خدای تبارک و تعالی میخواهیم که بین مسلمین اتفاق و وحدت باشد تا دیگران ما را نچاپند. و ما خودمان مستقل باشیم و کشور خودمان را خودمان اداره کنیم.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
[در پایان این دیدار آقای حبیب شطی از امام پرسید: آیا اجازه میدهند که عدهای از روسای دولتهای اسلامی در راس هیاتی جهت بررسی به ایران بیایند و با شما دیدار کنند. امام در پاسخ وی فرمودند:].
برای رسیدگی به جنایات صدام، آمدن به ایران مانعی ندارد.
تهران، جماران
عید سعید قربان
جنایات صدام و لزوم مقابله با آن
حبیب شطی (دبیر کل کنفرانس اسلامی)
جلد ۱۳ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۸۲ تا صفحه ۲۸۴
توضیح تاریخی
- الدعوهالاسلامیه مهمترین مخالف حکومت عراق بعد از فروپاشی نظام پادشاهی آن کشور در 1337 بود. الدعوه را آیتالله محمدباقر صدر در 1336 تشکیل داد تا در عراق حکومت اسلامی ایجاد کند. در بهار 1359 حکومت عراق مخالفانش را سرکوب کرد و آیتالله صدر، جدیترین مخالفش را به شهادت رساند. ر.ک. دایرهالمعارف مصوّر تاریخ تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلینیا، نشر سایان، صفحه 29.
- در شرایطی که با حمله ارتش بعثی در شهریور 1359 بخشی از مناطق استان ایلام و کرمانشاه تصرف شده بود و صدّام قرارداد الجزایر را پاره کرده بود، در 6 مهرماه وی پیشنهاد آتشبس و مذاکره به ایران داد. ر.ک. دایرهالمعارف مصوّر تاریخ تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلینیا، نشر سایان، صفحه 50.
- او به روی خودش نیاورد که استراتژی جنگ سریع و پیروزی برقآسایش شکست خورده و با فرستادن پیام پیروزی به سربازانش، قطعنامه سازمان ملل را پذیرفت. صدام میگفت عراق به هدفهای تعیین شدهاش رسیده و آماده است مذاکره کند تا اختلافها تمام شود. پاسخ رسمی دولت هم این بود که تا هنگامی که یک سرباز عراقی در قلمروی ایران باشد، ایران حاضر به مذاکره نخواهد شد. ر.ک. دایرهالمعارف مصوّر تاریخ تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلینیا، نشر سایان، صفحه 78.
«۱»- اشاره به آیه ۹ سوره حجرات:« وَ انْ طائِفَتانِ مِنَ المُومِنینَ اقْتَتَلُوا فَاصلِحُوا بَینَهُما فَان بَغَت احدیهُما عَلَی الاخری فَقاتِلُوا الَّتی تَبْغی حَتّی تَفیءَ الی امرِ اللَّهِ فَان فاءَتْ فَاصلِحُوا بَینَهُما بِالعَدلِ وَ اقسِطُوا انَّ اللَّهَ یُحِبُّ المُقسِطینَ» و اگر دو طایفه از اهل ایمان با هم به قتال و دشمنی برخیزند، البته شما مومنان بین آنها صلح برقرار دارید، و اگر یک قوم بر دیگری ظلم کرد، با آن طایفه ظالم قتال کنید تا به فرمان خدا باز آید( و ترک ظلم کند) پس هرگاه به حکم حق برگشت با حفظ عدالت میان آنها را صلح دهید و همیشه( با هر دوست و دشمنی) عدالت کنید که خدا بسیار اهل عدل و داد را دوست میدارد.
امام خمینی (ره)؛ 28 مهر 1359