شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

اطلاعیه دفتر امام خمینی (لغو راهپیمایی حمایت از امام)

تهران، جماران
درخواست لغو راهپیمایی 27/ 9/ 59- بازگشت آقای طاهری به اصفهان
مردم، روحانیون و علمای شهرستانها- نمایندگان مجلس و احزاب سیاسی
جلد ۱۳ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۰۶ تا صفحه ۴۰۷

توضیح تاریخی

  • در حالی‌که جنگ در جبهه‌ها و شهرهای ایران برقرار بود، با بالا گرفتن اختلافات بنی صدر (رئیس جمهور وقت) با نخست‌وزیر و روحانیت و نیروهای خط امام، و در جریان تجمع هواداران بنی صدر در اصفهان که بیش‌تر از سوی اعضا و هواداران مجاهدین خلق و دفتر همکاری‌های مردمی رئیس جمهور که در نقش یک حزب سیاسی تندرو عمل می‌کرد، ساماندهی و حمایت می‌شد، عده‌ای به قصد ایجاد اغتشاش شعار اهانت آمیز داده و عکس امام خمینی را پاره کردند. پیش‌تر در مشهد عکس آیت‌الله منتظری پاره شده بود. انتشار این خبر موجی گسترده از اعتراضات مردمی را در سراسر کشور به همراه داشت و در اعتراض به این حرکت، جمع زیادی از احزاب و تشکل‌های اسلامی و جامعه روحانیت اعلام برگزاری راهپیمایی ‌ در روز ۲۷/۹/۵۹ ‌ کردند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 307.
  • آیت‌الله طاهری، امام جمعه اصفهان هم در اعتراض به این تحرکات در اصفهان گفت: "اینجانب با دلی پر درد اعلام می‌کنم نمی‌توانم در این شهر بمانم و شاهد این ماجراهای حساب‌شده باشم." ر.ک. روزنامه جمهوری اسلامی، 25 آذر 1359.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
پیرو اطلاعیه‌های متعددی که از سوی حضرات آقایان آیات عظام و حجج اسلام و علمای اعلام شهرستانها- دامت برکاتهم- و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، انجمنها و گروهها و احزاب و دستجات و سازمانها و اصناف و شخصیتهای محترم دیگری که در مورد تعطیل و راهپیمایی سراسری روز پنجشنبه دهم ماه صفر برابر با 27 آذر ماه 59 اعلام شده بود، «1» حضرت امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ضمن تشکر و تقدیر و سپاسگزاری صمیمانه از احساسات و عواطف همگی آنان فرمودند: «با توجه به حساسیت زمان در مقطع فعلی که ما گرفتار جنگ با دشمنان اسلام هستیم، و با توجه به اینکه بارها اعلام کرده‌ایم به خاطر حفظ وحدت، اگر به من و یا به عکس من اهانتی شد مردم عکس العملی نشان ندهند.
بدین وسیله از عموم آنان تقاضا می‌شود از تعطیل و یا راهپیماییهایی که قرار است به این عنوان انجام شود صرف نظر نمایند و به رفع مشکلات و کارهای دیگری که دارند بپردازند، و حتی الامکان مردم را به آرامش و نظم دعوت کنند». و ضمناً فرمودند: «از جناب آقای حاج سید جلال الدین طاهری- دامت افاضاته- تقاضا می‌کنم بنا به درخواست اهالی محترم اصفهان به این شهر بازگشته و کما کان به اقامه نماز جمعه و ارشاد مردم ادامه دهند. «2»
و ارگانهای انقلابی هم که اعلام دو روز تعطیل نموده‌اند به کارهای عادی خود مشغول گردند. از خدای تعالی توفیق همگان و پیروزی کامل مسلمانان را بر دشمنان اسلام مسالت می‌نماید».
نهم صفر المظفر 1401/ 26 آذر 1359
- دفتر امام خمینی‌

«۱»- در پی بالا گرفتن اختلافات ابو الحسن بنی صدر( رئیس جمهور وقت) با نخست وزیر و روحانیت و نیروهای خط امام، و در جریان تجمع هواداران بنی صدر در مشهد که بیشتر از سوی اعضا و هواداران سازمان منافقین و« دفتر همکاریهای مردم با رئیس جمهور» که در نقش یک حزب سیاسی تندرو عمل می‏کرد، ساماندهی و حمایت می‏شد، عده‏ای به قصد ایجاد اغتشاش شعار اهانت‏آمیز داده و عکس امام خمینی را پاره کردند. انتشار این خبر موجی گسترده از اعتراضات مردمی را در سراسر کشور به همراه داشت و در اعتراض به این حرکت، جمع زیادی از احزاب و تشکلهای اسلامی و جامعه روحانیت اعلام برگزاری راهپیمایی- در روز ۲۷/ ۹/ ۵۹- کردند. «۲»- به دنبال پخش تصویر تجمع اهانت‏آمیز طرفداران بنی صدر- که در پاورقی ۱ توضیح داده شد- از تلویزیون اصفهان، و تحرکات تفرقه افکنانه منافقین و هواداران بنی صدر در این شهر، آقای سید جلال الدین طاهری( نماینده امام و امام جمعه اصفهان) با صدور بیانیه‏ای در اعتراض به این تحرکات از اصفهان به قم هجرت کرد و در پی آن موجی از حرکتها و درخواستهای مردمی برای بازگشت ایشان و برخورد با تفرقه افکنان فضای شهر را در برگرفت. با صدور اطلاعیه دفتر امام و اعلام نظر رهبر انقلاب، فضای ملتهب در کشور و در اصفهان آرام گرفت و آقای طاهری نیز به این شهر بازگشت‏


امام خمینی (ره)؛ 26 آذر 1359

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: