شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه تشکر به فضلا و طلاب رشت مقیم قم (ورود به نجف)

نجف
اقامت گزیدن امام خمینی در نجف
پیام تشکر
فضلا و محصلین رشت، مقیم حوزه علمیه قم «1»
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۶

توضیح تاریخی

  • طی مذاکره سرّی دولت ایران با دولت عراق در قبال این تعهد که دولت ایران دخالتی در سرنوشت، آزادی و مدت اقامت امام در عراق نداشته باشد، عراقی‏ها با انتقال امام به عراق موافقت نمودند. ورود امام در 13 مهر 1344ش به عراق پس از یازده ماه اقامت در ترکیه، که ابتدا به صورت ناشناس انجام گرفت، استقبال گرم و پرشور و بی سابقه‏ای را به دنبال آورد. امام پس از یک توقف کوتاه در کاظمین، برای زیارت مرقد مطهر امام هادی(علیه‌السلام) و امام عسگری(علیه‌السلام) رهسپار سامرا شدند و با استقبال باشکوه مردم و حوزه علمیه سامرا مواجه گردیدند. روز بعد کربلا یکپارچه برای استقبال از امام آماده شد و ایشان یک هفته بعد با استقبال بی‏سابقه مردم و حوزه علمیه نجف وارد این شهر شدند. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir

بسمه تعالی‌
5 رجب 85 خدمت ذی شرافت حضرات افاضل گرام و محصلین محترم رشت- دامت توفیقاتهم‌
به عرض می‌رساند، تلگراف تبریک حضرات آقایان محترم در موضوع تشرف این جانب به اعتاب مقدسه واصل و موجب تشکر گردید؛ و چون اطلاع حاصل شد که تلگرافات حقیر را نمی‌رسانند، چنانچه نوعاً تلگرافات ایران را به این جانب نرسانده‌اند، لذا از جواب تلگرافی خودداری شد.
از خدای متعال ادامه توفیقات آقایان محترم را در تحصیل علوم دینیه و تبلیغ احکام الهیه مسالت و ملتمس دعا هستم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
و آنچه لازم است تذکر دهم آن است که آقایان افاضل و محصلین حوزه مقدسه قم- کما فی السابق- در همان حوزه مقدسه اقامت نمایند و مشغول تحصیل و تبلیغ باشند. غیبت این جانب موجب سردی و سستی آقایان نشود. خداوند هر طور مقدر فرموده صلاح است و این جانب ان شاء الله در اول وقت رفع منع در بین آقایان طلاب قم هستم.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- روی پاکت نامه چنین مرقوم شده است:« ایران- خونسار، خدمت حضرت مستطاب حجت الاسلام آقای سید محمد علی ابن الرضا- دامت برکاته».


امام خمینی (ره)؛ 08 آبان 1344
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: