مطلب مرتبط

سخنرانى در جمع مسئولان نظام اسلامى (عفو محبوسين- پيروزيهاى رزمندگان)تاکید در مورد عفو محبوسین‌از خدای تبارک وتعالی می‌خواهم که هدایت کند این جوانها رافتح ما آن وقتی است که کشورهای اسلامی همه مرفه باشندشایعات رسانه های خارجی پیرامون وضعیت سلامتی حضرت امامامیدوارم که آنها که در خارج هستند دیگر برگردندتا (ملت) در صحنه حاضرند این کشور آسیب نخواهد دیدسخنرانی در جمع مسئولان نظام اسلامی (عفو محبوسین- پیروزیهای رزمندگان)
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع مسئولان نظام اسلامی (عفو محبوسین- پیروزیهای رزمندگان)

تهران، جماران
عفو محبوسین، تقدیر از رزمندگان
خامنه‌ای، سید علی (رئیس جمهور)- هاشمی رفسنجانی، اکبر (رئیس مجلس شورای اسلامی)- موسوی اردبیلی، سید عبد الکریم (رئیس دیوان عالی کشور)- موسوی، میر حسین (نخست وزیر)
جلد ۱۶ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۶۶ تا صفحه ۶۸

توضیح تاریخی

  • در نیمه‌شب هشتم آذر 1360 فرماندهان «یا حسین (ع)» را به عنوان رمز عملیات طریق‌القدس اعلام می‌کنند و عملیات در حالی آغاز می‌شود که رزمندگان قبل از آنکه عراقی‌ها بیدار شوند، خود را به توپخانه‌ی عراق می‌رسانند. هدف از عملیات، آزادسازی دشت آزادگان بود تا به وسیله آن نیروهای عراق در شمال و جنوب خوزستان از هم جدا شوند و زمینه برای عملیات‌های بعد آماده گردد. صبح روز اول عملیات، رزمندگان بستان را آزاد و خبرش را به تهران مخابره می‌کنند. این اولین خبر آزادی یک شهر است که مردم می‌شنوند. روز دوم عملیات دشمن خودش را پیدا می‌کند و به چزابه پاتک می‌زند که پس از سه روز درگیری سخت شکست می‌خورد. 13 آذر چزابه آرام می‌شود اما روز بعد دوباره کماندوهای عراقی حمله می‌کنند. سرانجام در 15 آذر 1360 عراق مجبور می‌شود شکست را بپذیرد و چزابه و بستان در اختیار ایران قرار می‌گیرد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 171 تا صفحه 174.

بسم الله الرحمن الرحیم‌

تاکید در مورد عفو محبوسین‌

من امروز می‌خواهم تاکید کنم در این امر که راجع به این محبوسین- البته به استثنای آنهایی که ما به حسب امر خدا نمی‌توانیم عفو کنیم- باز تاکید کنم که زودتر این قضیه تمام بشود و آقای موسوی «1» به همه جا، همه شهرستانها سفارش کنند که زودتر این کار را انجام بدهند و رسیدگی زودتر بشود تا ان شاء الله، برای عید جدید یک عده چشمگیری از اینها و اگر می‌شود، همه آنهایی که می‌شود، آنها را عفو کرد. حالا گناه دارند، یک گناهی است که قابل عفو است، انحراف دارند انحرافی است که قابل عفو است، تهیه کنند و برای عید جدید که می‌آید بفرستند تا ان شاء الله، اینها عفو بشوند. و من سفارش می‌کنم به این اشخاصی که از این گروهها بازی خورده‌اند؛ اینها یک مقایسه‌ای ما بین حکومت حالا و حکومت سابق و ما بین مردم در حالا و مردم در سابق بکنند و بین خدمتهایی که این دولت در این مدت کم با آن گرفتاریهای فوق العاده‌ای که همه کشورها و- تقریباً- همه ابرقدرتها بر خلاف این دولت و ملت توطئه می‌کنند، مقایسه کنند و بعد ببینند واقعاً، راهشان چه راهی است. راهی که آنها دارند، می‌خواهند چه بکنند، و راهی که منافقان و برادرهای آنها دارند، اینها می‌خواهند چه بکنند و من از خدای تبارک وتعالی می‌خواهم که هدایت کند این جوانها را، این دخترها را، این پسرها را که در دام اینها دیگر نیفتند یا از دام اینها ان شاء الله، خارج بشوند.

تقدیر از رزمندگان‌

و باید تقدیر کنم از ارتش و سپاه و ژاندارمری و سایر قوای مسلح و مردمی که بحمد الله با قدرت پیشروی دارند می‌کنند و در همین «چزّابه» «2» هم کارهایی انجام داده‌اند و ان شاء الله، انجام می‌دهند و امیدوارم که به فتح آخری نزدیک باشیم. و فتح ما آن وقتی است که عراق و ایران و سایر کشورهای اسلامی همه مرفه باشند و همه بتوانند آسوده و بدون قدرت قدرتمندان و بدون سلطه آنها به زندگی خودشان ادامه بدهند.
و چیزی که در این چند روز مراجعه شده است زیاد به اینجا و احمد، «3» به من کراراً، گفته‌اند که زیاد مراجعه شده است، من چند روز پیش از این رادیو را گوش می‌کردم، دیدم که رادیوی خارجی گفت که فلان گفته است که خمینی در حال مرگ است. من یاد یک قصه‌ای افتادم و آن اینکه یک نفر بود که می‌خواست اظهار قدرت و پهلوانی بکند. در یک جلسه‌ای گفت که من آنم که چه کردم، چه کردم، کارهایش را شمرد و من جمله، گفت من آنم که فلان آدم، فلان پهلوان را در فلان جا کشتم و چه کردم. آن آدم حاضر بود، گفت که آن کسی که شما کشتید حرفهای شما را دارد می‌شنود! من یاد این افتادم که آن کسی که آن آقا گفته است که در حال مرگ است، حرفهای ایشان را شنیده و به این سبک مغزی خندیده است. من ان شاء الله، امیدوارم که آنها هم که در خارج هستند دیگر برگردند، دیگر ول کنند این مسائل را، می‌دانند که پیشروی نمی‌کنند، می‌دانند که با این ملت نمی‌شود طرف شد. خوب، هی ادعا می‌کنید که ملت با ماست، خوب اگر ملت با ماست بیایید با ملت همکاری بکنید، با دولت همکاری بکنید، نه اینکه بروید کنار بنشینید و هی دسته دسته درست کنید و هر کدام به دیگری هم فحش بدهد.
من از خدای تبارک و تعالی سلامت همه آقایان را و سلامت این ملت را و سلامت این آسیب دیدگان را می‌خواهم و امیدوارم. و از ملت هم تشکر می‌کنم به اینکه الحمد للَّه در صحنه حاضرند و تا در صحنه حاضرند این کشور آسیب نخواهد دید و لو هر چه حالا فساد بکنند، هر چه کارهای خلاف بکنند. خداوند همه‌تان را حفظ کند.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

«۱»- آقای سید عبد الکریم موسوی اردبیلی، رئیس دیوان عالی کشور.«۲»- چزابه، یکی از مناطق جنگی که ارتش و سپاه ایران در آنجا به پیروزیهای بزرگی دست یافته‏اند«۳»- آقای سید احمد خمینی.


امام خمینی (ره)؛ 03 اسفند 1360

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 2/76 مگابایتبیشتر

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: