شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به رئیس جمهور لیبی (ایستادگی در برابر توطئه‌های امریکا)

تهران، جماران
اتحاد کشورهای اسلامی و لزوم ایستادگی و هوشیاری در برابر توطئه‌های امریکا
معمر قذافی (رئیس جمهور لیبی)
جلد ۱۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۵۹ تا صفحه ۲۶۱
زمان:؟
بسم الله الرحمن الرحیم‌
سرهنگ معمر قذافی، رئیس جمهور محترم لیبی- وفّقه الله لمَرْضاته- السلام علیکم و رحمه الله‌
پس از اهدای احترام و تحیت؛ مرقوم شریف واصل، از آغاز انقلاب اسلامی ایران که با دست توانای ملت عظیم و با اتکای به خداوند تبارک و تعالی، رژیم فاسد شاهنشاهی را که در طول تاریخ پایه‌های ظلم و دیکتاتوری خود را بر دوش محرومان و مستضعفان مستقر کرده بودند درهم پیچید و دست چپاولگران و تبهکاران را از میهن اسلامی خود کوتاه کرد و جمهوری اسلامی را با محتوای قوانین آسمانی اسلام بزرگ بنا نهاد؛ دولت و ملت ایران به تبعیت از احکام اسلام با تمام کشورهای اسلامی به حکم اخوت منصوص در قرآن مجید می‌خواست دست برادری دهد تا با وحدت کلمه و اتحاد بین تمام مسلمین از شرّ قدرتهای بزرگ سلطه‌گر و توطئه‌های ابرچپاولگران و جنایتکاران کشورهای اسلامی خلاص شوند. و همه دیدند که اتحاد بین یک قشر کوچک 35 میلیونی با تمسک به قرآن مجید و اسلام عزیز چه معجزه‌ای آفرید؛ و تمام قدرتهای بزرگ و کوچک پشتیبان محمد رضا مخلوع و قدرت عظیم رژیم سلطنتی را با شکست روبه کرد. مع الاسف دولتهای اسلامی اکثراً به ندای این ملت اسلامی- انقلابی، که می‌خواهد مجد اسلام را زنده کند و با سرفرازی و ارزشهای معنوی انسانی زندگانی کند، جوابی ندادند؛ بلکه با تبلیغات و اکاذیب مسموم خود درصدد تضعیف جمهوری اسلامی بوده و هستند. ما از تبلیغات امریکا و اسرائیل نگرانی نداریم. آنان از جمهوری‌
اسلامی سیلی خورده و منافع نامشروعشان از دست رفته و از اسلام و مسلمانان بیزارند.
تاسف ما از مخالفت و دشمنی بعض دولتهای منطقه است که با اسم اسلام با اسلام و جمهوری اسلامی به مخالفت برخاسته، و هر روز با تهمتها و افتراها جمهوری اسلامی را مورد هجوم قرار می‌دهند. تاسف‌آور است که اسلام و قرآن کریم مسلمانان را به وحدت دعوت و از تفرقه و تنازع نهی می‌فرماید، «1» و بعض از دولتهای مدعی اسلام با امریکا و اسرائیل هم صدا شده و به تفرقه و تنازع بین مسلمین دامن‌می‌زنند.
جای بسی تعجب است که امریکا از اسرائیل غاصب حمایت می‌کند، و به دولتها و ملتهای عرب چنگ و دندان نشان می‌دهد و دولتهای عرب را تهدید می‌کند؛ و دولت و ملت شریف ایران نفت را از اسرائیل قطع می‌کند، و اعلام پشتیبانی از عرب می‌کند! و مسلمانان را به مخالفت با امریکا و صهیونیسم برمی‌انگیزد و بعض دولتهای عربی به جای آنکه با برادر مسْلم خود به حکم قرآن کریم هم آواز شده و دست اتحاد و دوستی بدهند و از قدرتمندترین و متعهدترین رژیم به اسلام در منطقه به سود خود و ضرر دشمن و اسلام کمک گیرد، با شایعه‌سازی و تهمت و افترا ایران را از خود می‌رنجاند برای دوستی با امریکا و اسرائیل، که دوستی آنها جز به نفع آنان و ضرر منطقه نتیجه نخواهد داد.
این جانب از جنابعالی، که این حقیقت را لمس نموده و امریکا و اسرائیل را محکوم می‌کنید و به دولتهای اسلامی که به احکام اسلام پایبند هستند وفادار هستید، تشکر می‌کنم. و دولت و ملت ایران در کنار دولت و ملت شما و دیگر مسلمانان متعهد به اسلام، با «دوستِ با اسلام» دوست و با «دشمن با اسلام» دشمن می‌باشند. و ما عقیده داریم تا نفوذ دولتهای بزرگ، خصوصاً امریکا در کشورهای اسلامی باقی است مسلمانان نمی‌توانند به ارزشهای اسلامی و انسانی خود برسند. و از شما و دوستان شما می‌خواهم که به دولتهای اسلامی و خصوصاً دولتهای عربی نصیحت کنید که به فرمان خداوند متعال سرنهند و اخوت اسلامی را پایبند باشند.
و اخیراً تذکر می‌دهم که اصرار ما در این امر اسلامی برای اطاعت از فرمان قرآن مجید است؛ و گر نه ایران بزرگ با این انسجامی که بین دولت و ملت است و اعتمادی که به یاری خداوند متعال دارد، که صدام متجاوز را تادیب کرد که از تجاوز خود به خاک همسایه مسْلم خود آن چنان پشیمان گردید که دست دریوزگی به جانب دوست و دشمن دراز و با آنکه بسیاری از دولتهای قدرتمند و دولتهای بی‌توجه منطقه، سخاوتمندانه به او کمکهای مالی و تسلیحاتی و پرسنلی می‌نمایند، نتوانستند او را از این تنگنا و دامی که خود برای خود تحصیل نموده نجات دهند. و حوادث عالم درسهای عبرتی است برای متفکران.
در خاتمه ما پشتیبانی خود را از دولت شما و سایر دولتهای متعهد به اسلام اعلام، و اسرائیل را در تجاوزهای غیر انسانی، خصوصاً از الحاق بلندیهای جولان به اراضی مغصوب خود و از تجاوز به مظلومین جنوب لبنان، محکوم می‌کنیم. از نصیحت برادرانه در موضوعی که تذکر دادید متشکرم؛ لکن مسائلی که شاید از نظر جنابعالی پوشیده باشند در کار است که مقامات مسئول ایران برای شما شرح می‌دهند تا حقیقت مسائل جاری در کشور ما نزد شما روشن شود. به امید وحدت کلمه مسلمین در مقابل ستمگران جهان. و السلام علیکم و رحمه الله.
روح الله الموسوی الخمینی‌
«۱»- اشاره به آیه ۱۰۳ سوره آل عمران:« وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّه جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقوُا» همگی به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید.


امام خمینی (ره)؛ 01 فروردین 1300
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: