مطلب مرتبط

پيام راديو- تلويزيونى به ملت ايران (بيان الطاف الهى نسبت به مردم ايران)مبارزه با نفس، مبارزه با شیطان باطنیمبارزه با نفس، مبارزه با شیطان باطنی
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام رادیو- تلویزیونی به ملت ایران (بیان الطاف الهی نسبت به مردم ایران)

تهران، جماران
عید نوروز
بیان الطاف الهی نسبت به ملت ایران
ملت ایران
جلد ۱۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۶۸ تا صفحه ۳۷۰

بسم الله الرحمن الرحیم‌
از خداوند تعالی مسالت می‌کنم که این سال جدید را به همه مسلمین جهان و مسلمانهای ایران و خصوصاً قشرهای مجاهد، بازماندگان شهدا، بازماندگان خود معلولین و متعلقین آنها و بسیجیها و همه قوای مسلح ارتش و غیر ارتشی، سپاه پاسداران و همه اینها مبارک کند. و بر ملت ایران ان شاء الله این سال مبارک باشد و سالی باشد که پیروزی دنبالش باشد. ان شاء الله در این سال پیروزی برای ملتهای مظلوم جهان و مسلمانان جهان مقدر شود، و برای ما و برای ملت عزیز ایران این نعمتهایی که خدای تبارک و تعالی به آنها عنایت فرموده است قدردانی کنیم و قدردانی کنند. خداوند به همه عالَم نعمت فراوان داده است و قابل احصا نیست. و ما هم قدرت بر اینکه احصا کنیم نعمتهای خدای تبارک و تعالی را نداریم، لکن وَ امَّا بِنِعْمَهِ رَبِّکَ فَحَدِّث «1» تا آن اندازه‌ای که می‌توانیم. آن چیزی که به ملت ما خدای تبارک و تعالی عنایت فرموده است بسیار است.
از آن جمله نجات از آن انحطاط فرهنگی و اخلاقی و وصول به مراتبی از مراتب اخلاق و فرهنگ، و پیروزی در جبهه‌ها، و بالاتر از آن پیروزی بر نفس که برای جوانهای ما در قشر وسیعی حاصل شده است. و من امیدوارم که برای همه ما این پیروزی معنوی و این تسلط بر نفس و این تسلط بر شیطان نفس حاصل بشود. و ما امروز غرق به نعمتهایی هستیم که نمی‌توانیم آن نعمتها را شکرگزاری کنیم الّا به طور اجمال که از خدای تبارک‌ و تعالی تشکر می‌کنیم که به ما یک همچو ملتی عنایت فرموده است که در همه جبهه‌ها، در همه صحنه‌ها حاضرند. و ما را و جوانهای ما را و بانوان ما را از آن منجلابی که برای آنها درست کرده بودند، خداوند نجات مرحمت فرمود. و جوانهایی که می‌رفت بکلی از دست اسلام و از دست مسلمین بروند خداوند به ما برگرداند، و آنها را همچو متعهد کرد که الآن برای شهادت داوطلب می‌روند، و در جبهه‌ها در حالی که جنگ می‌کنند تکبیر می‌گویند، نماز می‌خوانند و در شبها مناجات با خدا می‌کنند. و اینها از نعمتهایی است که ما باید تشکر کنیم. بانوان ما را که البته یک حدودی‌شان را به راه غیر صحیح هدایت کرده بودند و می‌رفت که باز بیشتر بشود، خداوند به ما عنایت فرمود و نجات داد از آن چیزهایی که به دست استکبار و به دست اشخاصی که نوکر استکبار بودند. خدای تبارک و تعالی ما را از آنها نجات داد، بانوان ما را نجات داد که امروز بانوان ما به طوری غرق در نعمت خدا هستند و خودشان هم شاید از آن نعمتهای بزرگ الهی غافل باشند که حدی ندارد. و من امیدوارم خداوند تبارک و تعالی به این ملت که در حال مظلومیت است- و همه کشورهای دنیا الّا معدودی که با ما دشمن هستند. با این ملت برای خاطر اسلام- خداوند این ملت را تقویت کند و دشمنان اینها را از بین ببرد، و این روز سعید را بر همه سعادتمند کند.
نکته‌ای که می‌خواستم عرض کنم این است که در اعیادی که اسلام به ما عنایت فرموده است، در همه آن اعیاد آنچه که انسان ملاحظه می‌کند همه‌اش مسئله ذکر و دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست. و در این عید هم که عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز می‌بینیم که در روایتی که وارد شده، از آداب امروز روزه گرفتن است؛ از آداب امروز دعا کردن است؛ نماز خواندن است؛ و این به ما می‌فهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش تذکر داشته باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد. حتی در عیدش دستور روزه است، دستور استحبابی، روزه‌ای که باید انسان منقطع بشود از شهوات خودش و متوجه به‌ خدای تبارک و تعالی شود. و این دلیل بر این است که ما باید هر قدمی که برای پیروزی پیش می‌رویم، هر قدمی که برای ساختن کشورمان پیش می‌رویم، چند قدمی برای ساختن خودمان، برای پیروزی بر نفس خودمان، برای پیروزی بر شیطان باطنی خودمان قدم برداریم.
من از خدای تبارک و تعالی خواستارم که خداوند این ملت را و این جوانهای عزیز ما را و این شهدای ما را و تمام معلولین ما را، همه را غرق رحمت خودش کند، و ما را به هدایت خودش به راه راست هدایت بفرماید.
و السلام علیکم و رحمه الله‌

«۱»- سوره ضُحی، آیه ۱۱:« و اما نعمت پروردگارت را[ به امت‏] بازگوی».


امام خمینی (ره)؛ 01 فروردین 1362

صوت مطلب

کیفیت متوسطحجم 3/97 مگابایتبیشتر

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: