مطلب مرتبط

با قدرت تمام، با عدالت و بدون اغماضبا قدرت تمام، با عدالت و بدون اغماضجوانان، پشتیبان حرکت کشورجوانان، پشتیبان حرکت کشور
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

پیام به ملت ایران به مناسبت استقرار نظام جمهوری اسلامی (شش تذکر)

تهران، جماران
12 فروردین، سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران
شش تذکر به ملت، دولت، مجلس و قوه قضاییه
ملت ایران
جلد ۱۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۹۰ تا صفحه ۳۹۶

بسم الله الرحمن الرحیم‌
وَ لْتَکُن مِنکُمْ امَّهٌ یَدعُونَ الَی الْخَیْرِ وَ یامُرونَ بِالمَعْروفِ وَ یَنْهَونَ عَنِ المُنکَرِ وَ اولئِکَ هُمُ المُفْلِحُونْ «1» آغاز پنجمین سال رسمیت جمهوری اسلامی را به ملت شریف ایران و ملتهای مظلوم تحت فشار ستمگران بومی و اجنبی تبریک می‌گویم، و نجات ملتهای دربند را از خداوند قادر متعال خواستارم. تبریک برای آنکه سالهایی که پشت سر گذاشتیم، خصوصاً سال قبل، شاهد پیروزیهای عظیم سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بوده‌ایم، و بحمد الله تعالی ملت و مجلس و دولت و قوه قضاییه و قشرهای متعهد روحانی و دانشگاهی با سرافرازی و روسفیدی در نزد خداوند متعال و جهانیان با قامتی افراشته از بوته امتحان پیروزمندانه خارج، و امید جهانیان تحت ستم را به اسلام و قدرت معنوی و ظاهری آن در هر قدم بیش از پیش جلب نموده‌اند، و با همه نشیب و فرازها و رجزخوانیهای جهانخواران و ریزه‌خواران پیوسته به آنان، بر جهانیان ثابت نمودند که مَا النَّصْرُ إلّا مِن عِنْدِ الله «2» و ان تَنصُرُوا اللهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ اقدامَکُمْ «3».
خداوند تعالی عنایات خاصه غیبیه خود را بر این ملت ستمدیده ارزانی فرمود که در آغاز پنجمین سال، کشوری در تمام ابعاد آزاد و مستقل به طور معجزه‌آسا و پیروزمندانه به حیات انسانی- اسلامی خود امید زاید الوصف بسته است، و از هیچ قدرتی هراس به خود راه نمی‌دهد، و دشمنهای نظامی و سیاسی خود را به زانو درآورده است، و به طور حیرت‌انگیز با همه فشارهای گوناگون ابرقدرتها و وابستگان آنان و کمکهای نظامی و تسلیحاتی و تبلیغاتی و مالی فراوان به دشمن اسلام و ایران، تا کنون نظام جمهوری اسلامی به عنایت پروردگار از هیچ دولت و ملتی تقاضای کمک نکرده است، و با پشتیبانی ملت و همت جوانان عزیز تمام چرخهای اقتصادی و نظامی به طور شایسته در مسیر اسلام در حرکت است. و اگر ان شاء الله تعالی ملت و دست‌اندرکاران نظام اسلامی به همین منوال، یعنی متعهد به اسلام و احکام مقدس آن باشند، هر سال از سال دیگر در تمام ابعاد و مراحل قویتر و سرافرازتر خواهند بود. و اینک لازم است چند تذکر، گرچه تکراری است و ملت و دولت بحمد الله تعالی متوجه هستند، بدهم:
1- همه می‌دانید و باید بدانیم مادامی که ملت، پشتیبان مجلس و دولت و قوای مسلح هستند و دولت و مجلس و قوای مسلح در خدمت ملت بویژه قشرهای محروم می‌باشند، و جلب رضای خداوند را در این خدمت متقابل، می‌نمایند، هیچ قدرتی توانایی آسیب رساندن به این نظام مقدس را ندارد، و اگر خدای نخواسته یکی از این دو یا هر دو از خدمت متقابل دست بردارند شکست جمهوری اسلامی و اسلام بزرگ، اگر چه در دراز مدت، حتمی است. بنا بر این، ترک این خدمت متقابل که به شکست اسلام و جمهوری اسلامی منتهی می‌شود از بزرگترین گناهان کبیره است که باید از آن اجتناب شود، چنانچه این خدمت از واجبات بزرگ است که باید به آن قیام نمایند. برادران عزیز و خواهران محترم، در این هنگام که ابرقدرتها و قدرتها از هر طرف برای نابودی جمهوری اسلامی و اسلام عزیز بر ما یورش کرده‌اند، با غفلت از وظیفه و سهل انگاری، دین و دنیای این ملت مظلوم در خطر است. برای حفظ نوامیس و شرف خود صبر را پیشه کنید، و به خاطر بعض کمبودها و گرانی اجناس سستی به خود راه ندهید.
گرانفروشان و محتکران بی‌انصاف گمان نکنند که این ظلم در حال حاضر چون سایر احوال است، امروز این نحو جنایات که ممکن است به شکست جمهوری اسلامی منتهی شود، کوشش در تضعیف اسلام است. این جانب خوف آن دارم که خداوند قهار بر شما غضب فرماید و خدای نخواسته تر و خشک با هم بسوزند و راه گریزی در کار نباشد، «اَعوذُ بِالله مِنْ غَضَبِ الْحَلیم» «4» بهتر است بازاریان محترم که استوانه فعال جمهوری اسلامی می‌باشند توطئه این بی‌انصافها را که لکه ننگی بر دامان آنان هستند، با تدبیرات عاقلانه خنثی نمایند.
2- این جانب در آغاز سال جدید و سالروز رسمیت جمهوری اسلامی انتظار دارم که تمام نهادهای این جمهوری از مجلس و ارگانهای دولتی و جهاد سازندگی و شورای نگهبان و شورای عالی قضایی و قضات محترم سراسر کشور و دادستانیهای سطح کشور و قوای مسلح از ارتش و سپاه و بسیج و ژاندارمری و کمیته و شهربانی و نیروهای مردمی و عشایری- ایّدهم الله تعالی- همه و همه کوشش کنند در پیاده کردن احکام اسلام؛ در افزایش تعهد به ابعاد مختلف این مکتب انسان‌ساز؛ در مجاهده در راه حق و ساختن خویش؛ در اصلاح درون و برون که خود با اصلاح آنان کشور رو به صلاح می‌رود. در رژیمهای گذشته آنچه موجب فساد ملت بویژه قشر جوان شد فساد دستگاه حاکمه بود که چون سرطان به جان ملت افتاده بود و جوانان را به فساد سوق می‌داد. و از همه کوششها لازمتر، کوشش دو قشر روحانی و دانشگاهی در راه تهذیب و تربیت خود و جوانان عزیز همدوش با تعلیم تا حد تخصص است، چرا که با فساد آنان عالَم فاسد می‌شود «5» و با صَلاح آنان صالح. علمای اعلام و مدرسین عظام حوزه‌های علمیه بلاد و اساتید محترم و متعهد دانشگاهها در نزدیک کردن هر چه بیشتر حوزه‌ها و دانشگاهها کوشش نمایند.
اساتید محترم و متفکران متعهد دانشگاهها و سایر مراکز تحصیلی که فساد رژیم سابق را لمس کردند و بدبختیهایی که از آن دستگاه فاسد نصیب ملت و کشورشان شد دریافتند، برای رضای خداوند تعالی و برای حفظ استقلال و آزادی کشورشان در تربیت انسانی نونهالان همراه با تعلیم آنان کوشش کنند؛ که علم و تخصص بدون تهذیب و تربیت، بلایی است که امروز بشر مبتلای به آن است و می‌رود تا عالَم را به آتش کشد. و مسابقه و رقابت دو ابرقدرت در مجهز شدن به سلاحهای مدرن اتمی و هسته‌ای که از مبادی شیطانی و نفسانی سرچشمه می‌گیرد، چه مصیبتهایی برای بشریت دارد؛ مگر آنکه دستی از غیب بیرون آید و بشریت را نجات دهد.
3- لازم است در این زمان که کشور اسلامی ما مبتلا به جنگ تحمیلی است به قوای مسلح و رزمندگان عزیز، این مدافعان اسلام بزرگ و کشور عزیز، و سایر متصدیان امور نظامی و انتظامی و امنیتی تذکر دهم که همان طور که تا کنون مشاهده و لمس کرده‌اید با وحدت و انسجام شماست که پیروزی در مرزها و در داخل کشور نصیب شما و ملت بزرگ ایران شده است، کوچکترین غفلت از این امر و بالاتر از آن، خدای نخواسته غفلت از یاد خداوند تعالی موجب سستی و تزلزل خواهد شد و زحمات چندین ساله‌تان و خون شهیدان عزیزمان به باد فنا خواهد رفت. توجه به معنویت و تکلیف الهی و یاد خداوند باعث می‌شود که این وحدت محفوظ و این برادری برقرار ماند. خوف آن است که اسلحه در دست شما جوانان عزیز موجب غرور و سرکشی شود و آن تحول روحانی عظیم که در شما پیدا شده است از دستتان برود، و شیطان نفس اماره شما را به دام کشد و با سوء رفتار با برادران خود صدق و صفا رخت بربندد و به جای آن کدورت و جفا جایگزین شود، و آن روز فاجعه‌ای است برای اسلام و مصیبت دردناکی است برای شما و یارانتان. پس این اخوت و صفا را هر چه بیشتر حفظ نمایید تا همان طور که تا کنون از پشتیبانی بیدریغ ملت برخوردار بودید از این پس هم برخوردار باشید. خداوند پشت و پناهتان باد.
4- قوه قضاییه و هیات پیگیری و دیگر هیاتهای مربوط و منشعب از آنها در این سال جدید بر کوشش خود در اسلامی نمودن همه نهادها بیفزایند، و با قدرت تمام به‌ کج‌رفتاران و منحرفان مهلت ندهند که با اعمال غیر انسانی- اسلامی خود عمداً یا از روی نادانی و بی‌بند و باری چهره مقدس جمهوری اسلامی را بر خلاف آنچه هست نمایش دهند. باید عدالت اسلامی در حق آنان بدون غمض عین اجرا شود. و لازم به تذکر است که در حق مجرمان و منحرفان از خدا بیخبر هم نباید از معیارهای اسلامی و حدود و تعزیرات مقرره تجاوز گردد که آن خود نیز از نظر عدالت اسلامی جرمی است که موجب کیفر است. از خداوند متعال توفیق و تایید آنان را می‌خواهم که طوری با قاطعیت و سرعت عمل نمایند که جمهوری اسلامی بتواند ادعا کند که در کشور ما عدالت اسلامی را به طور کامل اجرا نموده است. و از امور لازم رسیدگی به حال زندانیان و پرونده‌های آنان است که برای تسریع در این امر لازم است هیاتهایی برای رسیدگی به وضع آنان تعیین گردد تا هر چه زودتر گزارش کامل زندانها و زندانیان را برای مسئولین امور قضایی تهیه نمایند.
5- امید است دختران و پسرانی که گول منحرفان بی‌دین و بی‌وطن را خورده و زندگانی خود را تباه نموده و می‌نمایند از اعمال خلاف انسانی و ملی و اسلامی گروهکها عبرت گرفته و به خود آیند. و توجه کنند که سران پر مدعای این گروهکها در خارج ایران خصوصاً فرانسه مجهزکننده صدام عفلقی به سلاحهای مخرب که در قتل و جرح و تخریب ایران و طبقه مظلوم بلاد عرب‌نشین و غیر آن به کار برده می‌شود، زندگانی مرفهی تشکیل داده و عقد اخوت با حزب کافر بعثی می‌بندند و از قدرتهای ضد اسلام و ایران طرفداری می‌نمایند. کمی فکر کنید که آیا از کسانی که منازل خلق بینوا و مظلوم را بر سر زن و بچه بی‌پناهشان خراب می‌کنند می‌شود طرفداری کرد؟ آیا از کسانی که دست صدامی را که ایران را به آتش و خون کشیده است می‌فشرند، می‌شود پشتیبانی کرد؟
انسان در حیرت است از انحطاط انسانی و اسلامی و ملی کسانی که برای رسیدن به مقامی موهوم، آن همه ادعاهای خود را در طرفداری از خلق و دارا بودن مغز متفکر و در روشن‌بینی و روشنفکری و استقلال خواهی و آزادی طلبی و امثال آن، یکباره زیر پا نهاده و به توهم آنکه حزب بعث، ایران را مغلوب و تحت سلطه خود درمی‌آورد و جان‌ و ناموس ایرانیان را از بین می‌برد، به طمع موهومِ «در پناه دشمن ایران به نوایی رسیدن»، به آن پیوسته و پناهنده شود و حیرت‌انگیزتر آنکه بعضی جوانان که خیانتهای سران گروهکها را دیده‌اند، و نیز به عیان دیده‌اند که در ایران برای آنها جایی و آبرویی نیست، تنها و تنها به لجاجت کودکانه خود ادامه داده و زندگی و جوانی خود را فدای طمعهای پوچ آنان می‌کنند. غافل از آنکه آنان در فرانسه و کشورهای دیگر به عیش و عشرت و عقد و ازدواج مشغولند، و این بازی‌خورده‌ها خود را برای آنها به دام بلا می‌اندازند.
امید است ان شاء الله خداوند اینان را بیدار و هوشیار کند و از این دام بلا برهاند. و این جانب به آن خود فروختگانی که خارج نشسته و به دروغ‌پردازی و خواب خرگوشی عمر خود را تباه می‌کنند، برای چندمین بار نصیحت می‌کنم که اگر چشم و گوش شما را هواهای نفسانیه نبسته است باید بدانید که با این شایعه‌سازیها و دروغ‌پردازیها کاری از پیش نمی‌برید، و بهتر است بیش از این به کار بیهوده‌ای که موجب بیشتر بردن عِرض خود است. عمر خود را صرف نکنید.
6- کلام آخر با دولتهای منطقه است که همچون صدام بدبخت آلت دست امریکا شده‌اند، و برای رضای امریکا و اسرائیل و برای حفظ منافع آنها بویژه امریکا می‌خواهند خود را به خذلان اخروی و هلاکت و ننگ دنیوی دچار کنند. نصیحت می‌کنم که شما در این چهار سال که از عمر جمهوری اسلامی می‌گذرد مشاهده کردید که قدرتهای بزرگ و اکثر دولتهای منطقه در محو آثار نبوت و قرآن کریم کوشش کردند، و با تمام قوای مادی و معنوی از دشمن اسلام حمایت کردند و کردید، ولی جمهوری اسلامی به عنایت خداوند متعال و پشتیبانی ملت عظیم القدر ایران با قدرت و بدون اتکال به غیر خداوند متعال به پیش می‌رود، و همه کوششهای شما و ذخیره‌های ملتهای مظلومتان به باد فنا رفت. از این کار بیهوده و زیانبار دست برداشته و با جمهوری اسلامی که تنها قدرت بزرگ و برومند منطقه است دوستی کنید. و مطمئن باشید که امریکا در شدتها و گرفتاریها به شما کمک موثر نخواهد کرد، و شما را چنانچه از تحلیل دولت امریکا معلوم است- برای منافع خود می‌خواهد. و از اسرائیل این دشمن اسلام و عرب جانبداری نکنید که‌ این افعی افسرده اگر دستش برسد به صغیر و کبیر شما رحم نمی‌کند. مکرراً دولتمردان ایران در هر فرصتی اعلام نموده‌اند که جمهوری اسلامی مایل است با همه همجواران و دیگران با صلح و صفا زندگی کند، و از دولتهای اسلامی اگر مورد تهاجم واقع شوند پشتیبانی می‌کند، لکن در مقابل کج رفتاریها و ستمگریها و اسلام‌شکنیها با قامت بلند ایستاده است و از هیچ قدرتی باک ندارد. و چون برای نصرت خداوند بپاخاسته به وعده او دل بسته است و امید نصرت او را دارد. و او فرموده است: ان تَنْصُرُوا اللهَ یَنْصُرْکُم وَ یُثَبِّتْ اقْدَامَکُمْ. از خداوند تبارک و تعالی عاجزانه مسالت می‌نمایم که یاری خود را از جمهوری اسلامی و ملت مظلوم ایران دریغ نفرماید. و دست ستمکاران را از بلاد مسلمانان قطع فرماید. و به ملت و دولت ایران توفیق نصرت دین او را مرحمت فرماید. و توفیق خدمت به مستضعفان و محرومان را به همه ما عنایت فرماید. و دولتهای اسلامی را از غفلتها نجات دهد. و وحدت کلمه بین مسلمین ایجاد فرماید. و السلام علی انبیاء الله سیّما خاتمهم- صلی الله علیه و آله و سلم- و علی اولیاء الله- علیهم الصلاه و السلام- سیّما خاتمهم- ارواحنا لتراب مقدمه الفداء. و سلام و درود بر ملت بزرگ ایران، و رحمت خداوند بر شهیدان راه حق بویژه شهیدان جمهوری اسلامی. و درود بر بازماندگان آنان و سلام بر آسیب دیدگان جنگ تحمیلی، این عزیزان بزرگوار و شهدای زنده انقلاب. و سلام بر اسرای عزیز ما در چنگال دشمنان اسلام و مفقودین دلاورمان. و درود بر پدران و مادران و همسران همه آنان باد. و درود بر قوای مسلح و رزمندگان سلحشور- ایّدهم الله تعالی.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- آقای سید ابو القاسم کاشانی، از رجال دینی- سیاسی فعال ایران در دو دهه ۲۰ و ۳۰.«۲»- بخشی از آیه ۱۲۶ سوره آل عمران:« فتح و پیروزی نیست مگر از جانب خداوند»«۳»- بخشی از آیه ۷ سوره محمد( ص):« اگر خدا را یاری کنید، او شما را یاری رسانده و قدمهایتان را استوار می‏گرداند».«۴»- پناه می‏برم به خدا از خشم شکیبایش‏«۵»-« اذا فَسَدَ العالِمْ فَسَدَ العَالَمْ»: هنگامی که عالمی فساد کند، جهان را فاسد می‏کند. حضرت علی( ع) می‏فرماید:« زَلَّهُ العالِم تُفْسِدُ العَوالِم» لغزش عالم، جهانها را فاسد می‏کند.( غرر الحکم، آمدی، ماده زلّه). از پیغمبر اکرم( ص) پرسیده می‏شود: بدترین مردم چه کسی است؟ می‏فرماید:« العلماءُ اذا فسدوا» علما، زمانی که فاسد می‏شوند.( بحار الانوار، مجلسی، ج ۷۴، ص ۱۳۸).


امام خمینی (ره)؛ 12 فروردین 1362

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: