شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

سخنرانی در جمع مسئولان وزارت امور خارجه (حفظ استقلال در عین رابطه با کشورها)

تهران، حسینیه جماران
لزوم رابطه با دولتها و ملتها
ولایتی، علی اکبر (وزیر امور خارجه)، معاونان، سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران در قاره اروپا و امریکا
جلد ۱۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۹۲ تا صفحه ۹۵

بسم الله الرحمن الرحیم‌

لزوم بیداری در مقابل توطئه‌ها و القائات شیاطین‌

من از همه آقایان تشکر می‌کنم که زحمت کشیده و به این جا تشریف آورده‌اید.
ان شاء الله خداوند به همه آقایان توفیق دهد که به اسلام و به ملتی که زیر فشار اجانب و دولت‌های طاغوتی مقاومت می‌کنند، خدمت کنید. ما باید به شیطنت‌هایی که از طرف ابرقدرت‌ها و وابستگان آنها انجام می‌شود توجه کنیم و تحت تاثیر واقع نشویم. و ملت ما بیدار باشد، چون برای کشوری که از اول بنایش بر این بوده است که مستقل باشد و تحت سلطه دیگران نباشد و مستشار از خارج نیاورد و خودش حکومت کند، این مسائل بوده است.
ما وقتی که در پاریس بودیم، یک نفر از امریکا به عنوان یک تاجر آمد که بعداً معلوم شد تاجر نیست، فاجر است و گفت: صلاح نیست که به ایران بروید. یا دسته دیگری که بعض از آنها مردمی صالح و بعض‌شان فضول بودند آمدند و گفتند که: سلطنت و قانون اساسی را حفظ کنید، شاه سلطنت کند، نه حکومت، و از این حرف‌ها می‌زدند، که آنها هم اشتباه می‌کردند. بعد هم که شاه رفت، راجع به بختیار همین مساله را پیش آوردند؛ که بگذارید بختیار و شورای سلطنت باشد. بعد دیدند که نشد، راجع به تاخیر آمدن ما شروع به فعالیت کردند که حالا صلاح نیست و ممکن است چه بشود. بعد هم که به ایران آمدیم و مسائل اشتداد پیدا کرد؛ مثلًا، یکی از توطئه‌های آنان این بود که، این ارتش‌ طاغوتی باید منحل شود و خودمان یک ارتش علی حده درست کنیم و معلوم بود که می‌خواهند شیطنت بکنند که این نقشه هم از بین رفت. و حالا شما می‌بینید که ارتش متحول شده و به جز اشخاصی که فاسد بوده و فرار کردند و یا معدوم شدند، دیگران خدمت می‌کنند، که اگر خدای نخواسته، در آن وقت چنین مسئله‌ای پیش می‌آمد، ما مواجه با شکست می‌شدیم.

لزوم رابطه با ملتها و دولتها

و الآن از قراری که من شنیدم شیطنت دیگری می‌کنند و آن این که؛ ما چرا با دولت‌ها رابطه داشته باشیم؟ ما می‌رویم به سراغ ملت‌ها و با دولت‌ها هیچ کاری نداریم! که این هم نقشه‌ای است که اخیراً تعقیب می‌شود. ابرقدرت‌ها و امریکا خیال می‌کردند که ایران به واسطه انقلابی که کرده است و می‌خواهد استقلال و آزادی را که یک مسئله تازه و بر خلاف رویّه همه حکومت‌هاست به دست بیاورد، به ناچار منزوی خواهد شد، وقتی که منزوی شد زندگی نمی‌تواند بکند، که دیدند نشد و ایران روابطش با خارجی‌ها زیادتر گردید. حالا به این مطلب افتادند که؛ ما چکار داریم به دولت‌ها، اینها همه ظالم و کذا هستند و ما باید با ملت‌ها روابط داشته باشیم. که این هم نقشه تازه و مسئله بسیار خطرناک و شیطنت دقیقی است. ما باید همان گونه که در زمان صدر اسلام، پیامبر سفیر به این طرف و آن طرف می‌فرستاد که روابط درست کند عمل کنیم، و نمی‌توانیم بنشینیم و بگوییم که با دولت‌ها چکار داریم. این بر خلاف عقل و بر خلاف شرع است، و ما باید همه با همه رابطه داشته باشیم، منتها چند تا استثنا می‌شود که الآن هم با آنها رابطه نداریم.
اما این که با هیچ دولتی نباید رابطه داشته باشیم، هیچ عقل و هیچ انسانی آن را نمی‌پذیرد، چون معنایش شکست خوردن و فنا و مدفون شدن است تا آخر. و ما باید با ملت‌ها و دولت‌ها رابطه پیدا کنیم؛ آنها را که می‌توانیم ارشاد کنیم، با همین روابط ارشاد کنیم، و از آنهایی که نمی‌توانیم ارشاد کنیم، سیلی نخوریم. بنا بر این، من به شما سفارش می‌کنم که در هر جا و در هر کشوری که هستید رابطه‌تان را محکم کنید و رفت و آمد داشته باشید چون وقتی که رئیس جمهور به چند مملکت می‌رود و نخست وزیر و آقای دکتر ولایتی‌ هم می‌روند- و حق ایشان است- می‌فهمند که ایران با دنیا رابطه دارد.

روابط با کشورها با حفظ استقلال‌

البته ما طرفدار همه مظلومین در همه جا هستیم، و میل داریم که مظلومین بر همه ستمگران غلبه کنند. و آقایان توجه کنند که روابط زمان سابق نباشد که در زمان سابق روابط یک طرفه بود؛ آقایی و نوکری، چه در زمان قاجار و چه زمان رضا خان و تا آخر. و شما دیدید که از اول این طور بود که وقتی سفیری از انگلستان یا امریکا می‌آمد، کسی جرات نمی‌کرد حتی یک کلمه‌ای بر خلاف مصالح آنها بگوید. ولی ایران، امروز این طور نیست، و ما هیچ کشوری مثل ایران سراغ نداریم که این طور، دنیا و شرق و غرب به آن نظر داشته باشند، و مستقل بوده و بگوید ما نه با امریکا کار داریم و نه با شوروی و ما خودمان هستیم. و این که با همه دولت‌ها رابطه داشته باشیم یعنی، رابطه دوستانه، نه روابط بین ارباب و رعیت، و ما این روابط را نمی‌خواهیم مادامی که این طور هست. و ما استقلال خودمان را می‌خواهیم حفظ کنیم و در دنیا زندگی کنیم و اسلام را به پیش ببریم.
این روابط باید هر روز محکمتر بشود، و شما از اول باید به آنها بفهمانید این معنا را که ما نمی‌خواهیم روابطمان مثل روابط زمان شاه باشد، بلکه ما روابط خاص اسلامی داریم که اسلام نه ظالم بود و نه زیر بار ظلم می‌رفت، و ما هم می‌خواهیم این طور باشیم که نه ظلم کنیم، نه زیر بار ظلم برویم.

مشروط بودن رابطه با امریکا

و شما این نکته را توجه داشته باشید که؛ آن قدرتی که شما را به استقلال و آزادی رساند، قدرت خدای تعالی بود، و تا وقتی که این عنایات الهی محفوظ باشد، هیچ قدرتی نمی‌تواند کاری بکند. همان طور که در این جنگی که علیه ما به راه انداخته و از همه جا به دشمن ما کمک می‌کنند، مع ذلک همه ملت ما و جوانان ما و تمام کشور ما ایستاده‌اند، و ما برای دفاع تا آخر ایستاده‌ایم، و دامنه تبلیغات هم علیه ما می‌دانید از کجا تا کجاست. آن وقتی که فرانسه آن هواپیماها را به عراق فرستاد، چقدر تبلیغ کردند که کار تمام شد و صدام خارک را با خاک یکسان می‌کند. آن مساله تمام شد، حال مسئله‌ دیگری شروع کرده‌اند که؛ هلیکوپترها و هواپیماهای تازه‌ای آمده و همه جا را می‌زند، و فاصله بین خاک عراق تا خارک «1» سیصد کیلومتر است و اینها پانصد کیلومتر را می‌زنند. ما می‌دانیم، اگر صدام یک روز هم قدرت این را داشته باشد که ایران و منافع ایران را به هم بزند، این کار را می‌کند، و اگر نمی‌زند نمی‌تواند. در عین حال، رادیوها مرتب می‌گویند که آنها می‌توانند همه جا را بزنند. اینها می‌خواهند یک هیاهو راه بیندازند تا با امریکا روابط داشته باشیم و ما دست از صدام برداریم. و ما تا آخر ایستاده‌ایم و با امریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد، مگر این که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد و از آن طرف دنیا نیاید در لبنان، و نخواهد دستش را به طرف خلیج فارس دراز کند. مادامی که امریکا این طور است و آفریقای جنوبی آن طور عمل می‌کند «2» و اسرائیل هست، ما با آنها نمی‌توانیم زندگی بکنیم. اسرائیل آدم شدنی نیست. مع ذلک می‌بینید شیاطین، با این که ما از بیست سال قبل و در زمان شاه فریاد زدیم و مسلمین را به ادراک خطر اسرائیل دعوت کردیم، می‌گویند: ایران با اسرائیل و امریکا رابطه دارد! ما باید فکر کنیم که یک کشوری هستیم که می‌خواهیم خودمان زندگی کنیم و نمی‌خواهیم دیگران در کار ما دخالت داشته باشند. و مادامی که روابط ما با خدای تبارک و تعالی محکم است، کسی نمی‌تواند به ما آسیب برساند. و شما این مطلب را حفظ کنید. و سفارتخانه‌ها صورت اسلامی داشته باشد که هر کس آن را می‌بیند، یک سفارتخانه ممتاز باشد و مثل سابق نباشد. قلب‌هایتان را با خدای تبارک و تعالی آشنا کنید. خدا پشتیبان شماست؛ انْ تَنْصُرُوا اللهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ اقْدامَکُمْ «3». ان شاء الله خداوند به همه شما توفیق دهد که به اسلام و انقلاب خدمت کنید.
و السلام علیکم و رحمه الله‌

«۱»- جزیره خارک واقع در خلیج فارس‏«۲»- اشاره است به رژیم آپارتاید، و اعمال تبعیض نژادی در کشور آفریقای جنوبی‏«۳»- سوره محمد، آیه ۷:« اگر خدا را یاری کنید، او نیز شما را یاری خواهد کرد و شما را در مقابل سختیها ثابت قدم می‏گرداند».


امام خمینی (ره)؛ 06 آبان 1363

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: