شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

حکم به جانشین نماینده امام در سپاه (ممنوعیت ورود سپاه در مناقشات سیاسی)

تهران، جماران
حدود اختیارات جانشین نماینده رهبری در سپاه پاسداران
محمدی عراقی، محمود (جانشین نماینده امام خمینی در سپاه پاسداران)
جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۴۶۸

توضیح تاریخی

  • بحث‌های سیاسی بر سر انتخابات مجلس سوم و انشعاب عده‌ای از جامعه روحانیت مبارز، تنش‌های زیادی در جامعه ایجاد کرده بود که به جبهه‌ها هم رسید. در زمستان این سال عملیات بزرگی در جبهه جنوب نبود و تا حدی نیرو کم شده بود و احتمال حمله برای بازپس‌گیری فاو و دیگر مناطق مهم جنوب وجود داشت. کشیده شدن بحث‌های سیاسی به جبهه‌ها نگرانی‌ها را بیش‌تر می‌کرد. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 406.

[محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا، حضرت امام خمینی- روحی فداه‌
با اهدای سلام و تحیات، دومین سالگرد شهادت نماینده حضرت مستطاب عالی در سپاه پاسداران حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ فضل الله محلاتی «1»- رضوان الله علیه- را تسلیت عرض می‌نمایم. با فرا رسیدن ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و امر موکد حضرت عالی در مورد عدم ورود نیروهای مسلح در مناقشات سیاسی استدعا دارم به دلیل ابهاماتی که برای بعضی برادران پیش آمده است، در صورت امکان پاسخ دو سوال ذیل را مرقوم فرمایید: 1- مسئولیت رسیدگی به مسئله عدم ورود نیروهای سپاه و بسیج در مناقشات سیاسی بر اساس حکم حضرت عالی بر عهده نماینده حضرت عالی و شورای عالی سپاه بوده است. آیا این جانب به عنوان جانشین نمایندگی حضرت عالی در مورد رسیدگی به تخلفات در امر انتخابات که مصداق روشن عدم ورود در مناقشات سیاسی است مسئولیتی دارم یا خیر؟ 2- آیا این حکم، خاص سپاه کشوری (سپاه قدیم) است یا شامل نیروهای سه‌گانه سپاه که به امر حضرت عالی تشکیل شده است نیز می‌باشد؟ با دعای طول عمر حضرت امام و پیروزی کامل سپاه اسلام.
جانشین نمایندگی حضرت امام در سپاه پاسداران- محمود محمدی‌].
بسمه تعالی‌
در مورد مسئله اول جنابعالی مسئول می‌باشید. و در مورد دوم، حکم شامل همه سپاه- سپاه قدیم و نیروهای سه‌گانه سپاه می‌باشد.
19/ 11/ 66
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- نماینده امام خمینی در سپاه پاسداران در جریان حمله رژیم بعث عراق به هواپیمای مسافربری در خوزستان به همراه عده‏ای از شخصیتهای مذهبی، سیاسی و نظامی کشور به شهادت رسید


امام خمینی (ره)؛ 19 بهمن 1366
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: