مطلب مرتبط

استوری |‌ ما باید به تکلیف خود عمل کنیم
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای محمد علی گرامی (عمل به وظایف الهی)

نجف
لزوم حفظ حیثیت علم و اسلام و عمل به وظایف الهیه
گرامی، محمد علی
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۱۶۷

توضیح تاریخی

  • در گزارش ساواک از خانه امام در قم آمده‌است: "در ایام سوگواری، اغلب در منزل [آیت‌الله] خمینی مجلس روضه‌خوانی به وسیله برادرش پسندیده و یا شیخ علی‌اکبر اسلامی برگزار و عده زیادی از مردم در آن شرکت می‌نمایند و با توجه به اینکه وعاظ ضمن سخنرانی و خاتمه منبر خود به بانی مجلس یعنی [آیت‌الله] خمینی دعا نموده و از وی تجلیل فراوان به عمل می‌آورند و این امر باعث کسب وجهه و محبوبیت بیشتر [آیت‌الله] خمینی می‌گردد..." لذا آیت‌الله پسندیده در 16 مهر از قم تبعید شد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 134.
  • در هیاهوی جشن‌های پادشاهی سرکوب‌ها ادامه داشت. حکومت که انتقام پیام‌های امام را از طلبه‌ها با حمله به مدارس علمیه گرفته بود، این بار به دنبال این بود تا امام را که به این موضوع معترض شده بود، ساکت کند. بعد از تبعید برادر امام در مهرماه، این بار در 22 آبان ماموران ساواک و شهربانی به خانه امام در قم حمله کردند و مواردی از جمله لیست افرادی که به امام وجوهات می‌دادند یا با ایشان در ارتباط بودند را برداشتند و بقیه لوازم را در رودخانه قم ریختند. کتاب‌های کتابخانه امام را هم با کامیون به لب رودخانه بردند و داخل آب ریختند. ساواک کسانی را که شهریه امام را توزیع می‌کردند، تهدید کرد که دیگر حق توزیع شهریه ندارند اما با رساندن شهریه به کسان دیگر این کار در رمضان انجام شد. همین امر موجب دستگیری و تبعید تعدادی از نماینده‌های امام شد. هر جا احتمال می‌دادند تعدادی از طرفداران امام در مدرسه‌ای جمع شدند، حمله و حجره‌ها را پلمپ می‌کردند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 135.

بسمه تعالی‌
لیله 4 ذی القعده 87
معروض می‌دارد مرقوم شریف که حاکی از عواطف جنابعالی و سلامت مزاج شریف بوده موجب تشکر گردید. حُسن ظن آقایان، این جانب را امیدوار می‌کند. امید است خداوند تعالی با این حُسن ظنها با این جانب رفتار فرماید. اوضاع به نظر این جانب مهم نیست و خداوند رب البیت است ما باید به تکلیف خود عمل کنیم نتیجه حاصل شود یا نشود به ما مربوط نیست با خود او است. آنچه به ماها مربوط است حفظ حیثیت علم و اسلام و عمل به وظایف الهیه. دعا فرمایید همه موفق شویم. امید است خداوند تعالی همه را به این امر آشنا فرماید. وجود و عدم شهریه، باز بودن و نبودن منزل، رسیدن یا نرسیدن وجوه، هیچ اهمیتی ندارد؛ بلکه اینها امتحاناتی است که باید با کمال صبر از عهده برآییم وَ اللهُ مِنْ وَرائهِمْ مُحیطٌ «1» از این دنیا چیزی نمانده است که انسان وقت را صرف تاسف از فقدان آن کند. و السلام علیکم و رحمه الله.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- سوره بروج، آیه ۲۰:« خدا از همه سو بر آنها احاطه دارد».


امام خمینی (ره)؛ 14 بهمن 1346

جمله طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: