شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای محمد یزدی (وعده پیروزی قیام مردم)

نجف
وعده پیروزی و وقوع انفجار عظیم
یزدی، محمد
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۶۹ تا صفحه ۱۷۰

توضیح تاریخی

  • در هیاهوی جشن‌های پادشاهی سرکوب‌ها ادامه داشت. حکومت که انتقام پیام‌های امام را از طلبه‌ها با حمله به مدارس علمیه گرفته بود، این بار به دنبال این بود تا امام را که به این موضوع معترض شده بود، ساکت کند. بعد از تبعید برادر امام در مهرماه، این بار در 22 آبان ماموران ساواک و شهربانی به خانه امام در قم حمله کردند و مواردی از جمله لیست افرادی که به امام وجوهات می‌دادند یا با ایشان در ارتباط بودند را برداشتند و بقیه لوازم را در رودخانه قم ریختند. کتاب‌های کتابخانه امام را هم با کامیون به لب رودخانه بردند و داخل آب ریختند. ساواک کسانی را که شهریه امام را توزیع می‌کردند، تهدید کرد که دیگر حق توزیع شهریه ندارند اما با رساندن شهریه به کسان دیگر این کار در رمضان انجام شد. همین امر موجب دستگیری و تبعید تعدادی از نماینده‌های امام شد. هر جا احتمال می‌دادند تعدادی از طرفداران امام در مدرسه‌ای جمع شدند، حمله و حجره‌ها را پلمپ می‌کردند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 135.

بسمه تعالی‌
4 حج 87
به عرض می‌رساند، مرقوم شریف که حاکی از سلامت مزاج محترم و حاوی تفقد از این جانب بود موجب تشکر گردید. سلامت و توفیق جنابعالی را از خداوند تعالی خواستار است. پایداری فضلای محترم حوزه علمیه قم و صبر بر شداید طبقه جوان موجب کمال امیدواری به بقای عظمت آنهاست.
قیام مردان حق از اعصار قبل از اسلام و از بدو اسلام توام با مشکلات عظیمه بوده است که گرفتاریهای شما آقایان محترم و فشارهای دستگاه جبار در قبال آنها سهل است؛ مع ذلک با ملاحظه ظروف و مشکلات داخل و خارج باید از این پایداری تشکر کنم. با اطمینان نفس به شما آقایان محترم وعده فرج قریب می‌دهم، چه عمر من در این آخر وقت به آن برسد یا نه.
آتشی که در کانون سینه‌ها و قلبها روشن شده است، خاموش شدنی نیست یا لا اقل به این زودی خاموش نخواهد شد و ممکن است شماها شاهد انفجار عظیم آن باشید.
لِیَهْلِکَ مَن هَلَکَ عَنْ بَیِّنَهٍ وَ یَحیی‌ مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَهٍ. «2» مایوس نباشید و به خود یاس را راه ندهید، قوی باشید و دیگران را تقویت کنید و تواصی به صبر و تواصی به حق کنید. خداوند با شما است. و السلام علیکم.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- در صحیفه نور( دوره ۲۲ جلدی)، ج ۲۲، ص ۷۵ تاریخ نامه ۲۶ فروردین ۱۳۴۶ قید شده است که با توجه به درج تاریخ ۴ ذی الحجه ۸۷ در نسخه خطی، تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۴۶ صحیح است.«۲»- آیه ۴۲ سوره انفال:« تا هلاک شود آنکه از روی بینش هلاک شده و زنده شود آنکه از روی بصیرت زنده شده است».


امام خمینی (ره)؛ 14 اسفند 1346
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: