شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

تلگراف به احمد حسن البکر (اعمال خشونت علیه ایرانیان مقیم عراق)

نجف
اعمال خشونت رژیم بعث عراق علیه ایرانیان مقیم آن کشور
احمد حسن البکر (رئیس جمهور عراق)
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۰۳ تا صفحه ۴۰۴

توضیح تاریخی

  • در توافق‌نامه‌ای که ایران در آن از مالکیت بحرین صرف نظر کرد، آمده بود که مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه رسمیت می‌یابد و ایران می‌تواند رسما آن‌ها را در اشغال خود نگه دارد. این در حالی بود که ایرانی‌ها در آنجا مستقر بودند و قرار بود با این توافق به این حضور رسمیت بخشند اما دستگاه دیپلماسی ایران با گنجاندن کلمه اشغال کلاه گشادی بر سرش رفت. آذر ماه که نیروهای حکومتی در این جزایر مستقر شدند، کشورهای عربی به شدت معترض شدند. عراق تندتر از دیگر کشورها بود و روابطش را با ایران قطع کرد. دوباره اخراج ایرانی‌ها آغاز شد و تا 60 هزار نفر رسید. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 168.

بسم الله الرحمن الرحیم‌
السید رئیس الجمهور المحترم‌
پس از اهدای سلام، لازم است تذکراتی دهم که امید است به صلاح مسلمین و خصوص دولت عراق باشد.
در این عصر که تمام دولتها حتی دول بزرگ کوشش می‌کنند که جلب انظار ملتها را بنمایند و برای خود و ملت خود وجاهت تحصیل کنند و صوت عدالت خود را به اسماع عالمیان برسانند، مصلحت نیست دولت عراق دست به کاری زند که در بین ملتهای آزاد جهان خصوصاً مسلمین، انعکاس ناروایی داشته باشد. در عصری که دولتها به انواع تبلیغات می‌خواهند بر متحدین و متفقین خود بیفزایند و ملتها را به بلوک خود متصل کنند، صلاح نیست دولت عراق ملتهای بزرگ را از خود برنجاند و موجب تبلیغ بر ضد خود شود. ملت ایران، خود را از ملت عراق جدا نمی‌داند، و در مشکلاتی که برای این مملکت اسلامی پیش آمده در راس مدافعین و مجاهدین بوده است. از مجاهدات علمای اعلام ایران که در راس آنها مرحوم آیت الله آقا سید محمد کاظم یزدی «1» و مرحوم آیت الله آقا میرزا محمد تقی شیرازی «2»- قدس سرّهما بوده‌اند، مدت زیادی نمی‌گذرد. مسلمین به حکم اسلام باید ید واحده باشند که بتوانند دست اجانب و مستعمرین را از دخالت در کشور خود قطع کنند. با قطع نظر از جهات سیاسی، از نظر اقتصاد نیز اخراج یک امت بزرگ و سرمایه‌های آنها که موجب رشد اقتصادی است، بر خلاف صلاح است. دولتهایی که دارای سرمایه‌های هنگفت هستند، خود را از جلب سرمایه‌های خارجی و جلب سیاح، بی‌نیاز نمی‌دانند و اعتماد به سرمایه‌های خود نمی‌کنند، مصلحت نیست ملتهایی را که در اوقات آزاد در هر سال هزاران نفوس از آنها برای زیارت اعتاب مقدسه در این مملکت وارد می‌شوند و در اقتصاد آن تاثیر بسزا دارند، از خود براند. به نظر این جانب این عمل با این شدت و خشونت که مامورین انجام می‌دهند، در این سرمای مرگبار که زنها و اطفال در معرض هلاک هستند، به حیثیات سیاسیه و به اقتصاد مملکت صدمه می‌زند. با توجه به این جهات و جهات دیگر انتظار می‌رود که در این امر تجدید نظر شود و مراعات اخوت اسلامی که مورد سفارش اکید خداوند متعال و حضرت رسول اکرم- صلی الله علیه و آله- است، بشود. و السلام.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- رهبر مبارزات مردم و عشایر شیعه عراق علیه سلطه گران انگلیسی.«۲»- معروف به میرزای مجاهد( دوم) از مراجع بزرگ شیعه که پس از آقای یزدی، رهبری مبارزات مردم عراق علیه انگلیس را بر عهده گرفت. فرمان معروف او چنین بود:« مطالبه حق بر مردم عراق واجب است».


امام خمینی (ره)؛ 02 دی 1350
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: