شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به خانم خدیجه ثقفی (خانوادگی)

نجف
خانوادگی
ثقفی، خدیجه «1»- تهران
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۴۴ تا صفحه ۴۴۵
بسمه تعالی‌
17 رجب 92
مخدره محترمه عزیزه‌
مرقوم اول شما وقتی عازم کربلا بودم رسید. مرقوم دوم امروز واصل شد. دیشب از کربلا مراجعت نمودیم. من و مصطفی رفتیم. صغری «2» مریض بود، دیگران نیامدند. حالا خوب شده است لکن بسیار ضعف دارد. دیگران همه بحمد الله سلامت هستیم.
شما که رفتید هوا گرم شد؛ یک شب هم پایین آمدم ولی عجالتاً بد نیست و راحت هستیم. مصطفی برای اول ماه آمدند و حالشان خوب است. قبل از نامه شما، نامه‌ای از فریده «3» جان آمد و جواب دادم، ان شاء الله رسیده است. از قِبَل شماها همگی در کربلا و نجف زیارت می‌کنم و به همه دعا می‌کنم. خداوند تعالی همه را سالم و سعید قرار دهد. مصطفی شبها مرتباً اینجاست و روزها گاهی حسین می‌آید؛ امروز حسین و مریم «4» آمدند. دیشب هم همگی اینجا بودند، چون از کربلا آمده بودیم. جای شما خالی است.
اقلیما «5» پس از سلام می‌گوید شما زودتر بیایید که خیلی نبودن شما به ما اثر می‌گذارد؛ و می‌گوید شما مبلغ یکصد تومان از احمد بگیرید و بدهید دخترم. شما مطلب اقلیما را عمل کنید- یعنی هر دو مطلب را. «6» اقلیم می‌گوید: «امانتیها را که به وسیله پسر آقای حاج شیخ عبد العلی «7» فرستادم، دخترم نوشته نرسیده است. شما تحقیق کنید که رسیده است یا گم شده»
به بچه‌ها سلام برسانید. به احمد و محترمه ایشان «8» هم. احمد نوشته بود: «بچه بی‌نهایت بدگل است؛ «9»» شما هم نوشته بودید شبیه احمد است. جای دوری نرفته [!] لکن در نامه دوم بود که به فامیل مادر رفته است؛ موجب خوشوقتی است. از سلامت خودتان و سایرین مسرورم کنید. و السلام علیک.
پدر بچه‌ها
«۱»- همسر امام خمینی. آقای سید احمد خمینی در این باره نوشته‏اند:« این نامه به مادرم است که به ایران آمده‏اند. هر دو- سه سال یکبار مادرم برای دیدار بچه‏ها و فامیل به مدت دو- سه ماه به ایران می‏آمدند».«۲»- مستخدمه منزل آقای سید مصطفی خمینی.«۳»- خانم فریده مصطفوی یکی از دختران امام خمینی.«۴»- فرزندان آقای سید مصطفی خمینی.«۵»- از مستخدمین بیت امام خمینی در نجف.«۶»- آقای سید احمد خمینی درباره این بخش از نامه امام خمینی در حاشیه نامه توضیح داده است:« امام از قول کارگر منزل که نامش اقلیماست از خانم می‏خواهند که زودتر بیایند، که اگر از قول خودشان بگویند ممکن است ایشان تحت فشار روحی قرار گیرند ولی بالاخره دلشان طاقت نمی‏آورد و در پایین می‏گویند که شما به حرف اقلیما گوش دهید!».«۷»- بنا به نوشته آقای سید احمد خمینی در حاشیه نامه:« حاج شیخ عبد العلی قرهی رئیس دفتر امام در آن سالها بود. در ذهنم هست که ایشان دو- سه سال آخر در قم بودند، و آقای رضوانی( شورای نگهبان) رئیس دفتر امام در نجف شد».«۸»- خانم فاطمه طباطبایی، همسر آقای سید احمد خمینی.«۹»- آقای سید حسن خمینی.


امام خمینی (ره)؛ 05 شهریور 1351
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: