شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای محمد شریعت اصفهانی در بی‌توجهی حوزه نجف به مسائل ایران‌

نجف
بی‌توجهی حوزه نجف نسبت به مسائل ایران
شریعت اصفهانی (شیخ الشریعه)، محمد (وکیل امام خمینی در پاکستان)
جلد ۳ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۱۰۶

توضیح تاریخی

  • در اسفند سال 1353 در حالی که سران اوپک در الجزایر جمع بودند، با میانجیگری رئیس جمهور الجزایر، توافقی بین شاه ایران و صدام امضا شد تا به درگیری‌های دو طرف پایان بدهد. پس از این قرارداد، ایران و عراق هماهنگ‌تر شده بودند. دوم تیر نیروهای عراقی به حوزه نجف حمله کردند و تعدادی از روحانیون را دستگیر و از عراق اخراج کردند.امام به حسن البکر، رئیس جمهور عراق، تلگراف اعتراض‌آمیزی ارسال کردند. به دنبال این تلگراف، استاندار نجف به دیدار امام آمد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 185.
  • برابر سنت سنواتی در گرامی داشت شهدای 15 خرداد 42، طلاب در شامگاه 14 خرداد54 در فیضیه تجمع می کنند و با شعارهای درود بر خمینی، مرگ بر پهلوی، مرگ بر حکومت یزیدی و مرگ بر شاه به حرکت در می آیند که با حمله ماموران به طرف فیضیه عقب رانده می شوند. حدود ساعت 5 بعدازظهر، کماندوهای رژیم از طریق مسافرخانه های اطراف حرم و مدرسه فیضیه، به پشت بام فیضیه رفته و از آن جا به حیاط مدرسه راه یافته و طلاب را مورد ضرب و جرح شدید قرار دادند. در نهایت با تشکیل یک دالان حد فاصل دارالشفاء و ماشین های شهربانی، طلاب دستگیرشده را با کتک کاری و پاس دادن به یکدیگر از این دالان، عبور داده و به شهربانی قم بردند. بعد از ظهر 18خرداد54 حدود 350 طلبه دستگیرشده را تحت تدابیر شدید امنیتی به زندان اوین انتقال دادند. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir

بسمه تعالی‌
12 رجب 95
به عرض عالی می‌رساند، مرقوم محترم که حاکی از سلامت مزاج شریف بود، واصل و موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت جنابعالی را خواستار است. حوادث اینجا و آنجا «1» محتاج به ذکر نیست، جنابعالی هم مطلع هستید؛ این جانب تا کنون تصمیمی اتخاذ نکردم و متحیر هستم. از خداوند تعالی اصلاح امور را خواستار است. چیزی که مرا رنج می‌دهد بی‌تفاوت بودن نجف است راجع به قضایای قم و- احیاناً- طرفداری از مخالف؛ وَ اللهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحیطٌ «2». از جنابعالی امید دعای خیر دارم.
راجع به مطلبی که مرقوم شده بود، عجالتاً محذور دارد؛ قبلًا هم وسیله آقای خلخالی «3» خواستم شهریه‌ای بدهم ولی طوری عمل شد که منصرف شدم. راجع به حواله آقای خلخالی، اولًا نمی‌دانم این همان وجه سابق است که از کراچی مرقوم شده بود یا وجه دیگری است. در هر حال مراجعه کردم به آقای خلخالی؛ قبول کردند ولی وجه سابق را دریافت نداشتم. و قبض وصول شصت هزار روپیه [را] سابقاً فرستادم؛ لا بد نرسیده است، اگر همان باشد. از سلامت خودتان گاهی مطلعم فرمایید. از خداوند تعالی عافیت جنابعالی را خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- بیرون راندن روحانیون ایرانی از نجف و بسته شدن مدرسه فیضیه قم توسط رژیم.«۲»- سوره بروج، آیه ۲۰:« و خداوند از پشت سرشان احاطه دارد».«۳»- آقای نصر اللَّه خلخالی از دوستان امام خمینی، و وکیل ایشان در نجف.


امام خمینی (ره)؛ 31 تیر 1354
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: