شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه درباره وضعیت حوزه نجف‌

نجف
وضع حوزه نجف
احتمالًا پسندیده، سید مرتضی
جلد ۳ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۱۲۲

توضیح تاریخی

  • بعد از اعتراض‌ها، از جمله اعتراض امام به حمله به حوزه نجف در تیرماه و توقف آن این بار در غروب 22 آبان ماموران رژیم بعثی در زمانی که امام راهی مدرسه بروجردی بودند، حمله کردند و تعداد زیادی از روحانیون را دستگیر و به امام هم توهین کردند. با حضور و اعتراض مردم غائله ختم شد اما حدود 750 نفر دستگیر شدند. تعدادی از مردم در مقابل توهین به آیت‌الله خمینی اعتراض کردند اما در برابر دستگیری صدها طلبه حوزه ساکت بودند. امام از بی‌تفاوتی مردم نجف خیلی دل‌گیر شده بودند. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 190.

بسمه تعالی‌
25 قع 95
پس از اهدای سلام و تحیت، مرقومات شریفه آنچه رسیده جواب داده‌ام؛ اینک جواب مرقوم مورخ 7 قع «1»:
صد دلار برای مظالم واصل شد. 810 تومان برای نماز و روزه واصل شد. ان شاء الله اعمال جنابعالی در سفر حج، مقبول درگاه احدیت- جَلَّ شَاْنُه- باشد. ماها بحمد الله مزاجاً سلامت، لکن گرفتاریها را خواهید شنید. حوزه را باید گفت منقرض شد یا در شُرُف است مگر خداوند تعالی فرجی عنایت کند. این جانب در کمال ناراحتی نفسهای آخر عمر را می‌کشم؛ از جنابعالی و سایر دوستان امید دعای خیر دارم.
لازم است عجالتاً تا اطلاع ثانوی از ایصال وجه برای نماز خودداری کنید. به سایرین هم اطلاع دهید. چون نمازگزاری معلوم نیست باقی بماند. و السلام علیکم.

«۱»- ذی القعده.


امام خمینی (ره)؛ 08 آذر 1354
 

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: