مطلب مرتبط

نوید پیروزینوید پیروزی
شناسه مطلب صحیفه
نمایش نسخه چاپی

نامه به آقای ابراهیم یزدی (تشکر از تلگراف‌های دانشجویان در فقدان دکتر شریعتی)

نجف
پاسخ پیام تلگراف‌های دانشجویان اروپا و امریکا در فقدان آقای شریعتی
یزدی، ابراهیم
جلد ۳ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۰۷ تا صفحه ۲۰۸

توضیح تاریخی

  • فعالیت‏‌های فرهنگی دکتر شریعتی، سبب دستگیری او گردید و پس از آزادی، در تاریخ 16 اردیبهشت 1356 به لندن مسافرت کرد و در 29 خرداد همان سال در آن شهر به طرز مشکوکی درگذشت. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir.
  • شریعتی در میان جوانان و بسیاری از انقلابیون جایگاه ویژه‌ای داشت اما برخی مقاله‌های پایانی او موجب بدبینی به وی شده بود. حتی شنیده شده که امام بنا نداشتند پیامی بدهند اما با اصرار ابراهیم یزدی، نماینده دانشجویان ایرانی مقیم اروپا و آمریکا پیامی نوشتند. در این پیام گفته شده بود فقد شریعتی در حالی‌که عده‌ای انتظار داشتند از واژه شهادت استفاده شود یا حداقل تجلیلی از شریعتی بیاید. یزدی که از این موضوع ناراحت شده بود، بدون خداحافظی به آمریکا رفت. به امام گفته بودند که این موضوع تاثیر بدی روی دانشجویان دارد که امام در جواب گفته بودند که شهادت شرایطی دارد. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 200.

بسمه تعالی‌
شعبان المعظم 97
جناب آقای دکتر یزدی- ایّده الله تعالی‌
پس از اهدای سلام، تلگراف‌های زیادی از اروپا و امریکا از طرف اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا و انجمنهای اسلامی دانشجویان در امریکا از بخش‌های مختلف و از سایر برادران محترم مقیم خارج از کشور- ایّدهم الله تعالی- در فقد دکتر علی شریعتی واصل شد و چون جواب به تمام آنها از جهاتی میسر نیست و تفکیک صحیح نمی‌باشد از جنابعالی تقاضا دارم تشکر این جانب را به همه برادران محترم- ایّدهم الله تعالی- ابلاغ نمایید.
این جانب در این نفس‌های آخر عمر امیدم به طبقه جوان عموماً و دانشجویان خارج و داخل اعم از روحانی و غیره می‌باشد. امید است دانشمندان و متفکران روشن ضمیر مزایای مکتب نجات‌بخش اسلام که کفیل سعادت همه جانبه بشر و هادی سُبُل خیر در دنیا و آخرت و حافظ استقلال و آزادی ملت‌ها و مربی نفوس و مکمل نقیصه‌های نفسانی و روحانی و راهنمای زندگی انسانی است، برای عموم بیان کنند. مطمئن باشند با عرضه اسلام به آن طور که هست و اصلاح ابهام‌ها و کجروی‌ها و انحراف‌ها که به دست بدخواهان انجام یافته، نفوس سالم بشر که از فطرت الله منحرف نشده و دستخوش اغراض باطله و هوس‌های حیوانی نگردیده، یکسره به آن روی آورند و از برکات و انوار آن بهره‌مند شوند. من به جوانان عزیز نوید پیروزی و نجات از دست دشمنان انسانیت و عمال‌ سرسپرده آنها می‌دهم.
طبقه جوان روشن بین در خارج و داخل روابط خود را محکم و در زیر پرچم اسلام که تنها پرچم توحید است یک‌دل و یک‌صدا از حق انسانیت و انسانها دفاع کنند تا به خواست خداوند متعال دست اجانب از کشورهای اسلامی قطع شود. و باید با کمال هوشیاری از عناصر مرموزی که در صدد تفرقه بین انجمن‌های اسلامی هستند و مطمئناً از عمال اجانب هستند احتراز کنند و آنها را از جمع خود طرد نمایند. وَ اعتَصمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا «1»
. و السلام علیکم و علیهم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی‌

«۱»- بخشی از آیه ۱۰۳ سوره آل عمران« و همگان دست در ریسمان خدا زنید و پراکنده نشوید».


امام خمینی (ره)؛ 01 مرداد 1356

جمله طلایی

فراز طلایی

دیدگاه ها

نظر دهید

اولین دیدگاه را به نام خود ثبت کنید: